• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor reviseren of 2e hands blok

Het kan goed aan de kleprubbers liggen hoor, maar bij 50% of zelfs meer dan deze 50% van de smallblock 16V motoren met olieverbruik ligt dat aan het onderblok, heb ik in de praktijk mogen Constateren.

Daarbij maakt het niet uit of het een 1.4 1.6 of 1.8 is.

hoeveel zijn er hier op het forum geweest die na vervangen kleprubbers nog steeds hetzelfde olieverbruik hielden.. (waaronder ikzelf met mijn Smallblock 16V motor

Dan reken ik die op Problemcar.nl er niet eens bij....

bij de Bigblock motoren is het olieverbruik meestal versleten Kleprubbers, of onjuist werkende Carterventilatie..

Willem

@Corsa_GSi wrote:Ik zou geen benzine op de zuigers laten staan om te testen.

Daar zou ik water voor gebruiken.

Benzine verdampt namelijk.

Volgens mijn biologie lessen van vroeger verdampt water ook.

Ik zou geen benzine op de zuigers laten staan om te testen.

Sorry dat ik benzine heb gezegt ze zetten er voor een nacht diesel boven op, geen water zeker niet als je mooie gladde cillinderwanden hebt nou zit daar wel wat grome is maar water is niet echt goed .

maar is het goed mis is de prognose gouw gesteld hoor loopt het zo door naar beneden dan zijn je zuiger veren op of zitten vast gekoekt .

Ik weet inmiddels dat het blok helemaal los is ook de zuigers zijn er uit .

schraapveren zaten vast gekoekt dus,en door de geringe zuigerhoogte gaat de zuiger min of meer kantelen vandaar het hoge olie verbruik .

dus het blokje krijgt nieuwe 1e montage zuigerveren en nieuwe drijfstang lagers word fris opgebouwd kop word opgefrist nieuwe kleppen en de hele meuk. nieuwe distributie en nieuwe koppeling . dus onder de motor kap helemaal fris . dat is wat ik momenteel weet uit contact met William van de Vak Garage .

Bert

Nee nog niks gehoord.

Hij zou bellen als er iets aan het onderblok mankeerde.

Morgen zit ik met m'n werk in nieuw-vennep en rij gelijk even langs. (Nieuwsgierig)

Dirkjan

ja Bas ja Bas .

nee hij werkt netjes ennnnn ik besteed best veel bij hem uit vandaar dat mijn hele blok en koppeling zo belachelijk goed koop was kompleet blok reviceren voor 1000 met 1/2 jaar 100% garrantie is niks he .

en hij maakt ook voor de mensen die ik heen stuur een nette prijs .

vandaar Bas

@Corsa_GSi wrote:Ik zou geen benzine op de zuigers laten staan om te testen.

Volgens mijn biologie lessen van vroeger verdampt water ook.

Weer een Fris blokkie straks....

Kantelen van de zuigers komt op haar beurt weer doordat de motor bij lage toeren harder heeft moeten werken, en dan vooral in koude toestand...

Ik heb het al vaker gemeld, je kan de motor beter iets lichter belasten door meer toeren te maken koud dan m te laten zwoegen bij een lager toerental..

Ik zie veel mensen typen, ja koud schakel ik al over bij 2500 toeren, en dat kun je dan beter niet doen...

ikzelf laat de V6 altijd rustig naar de 3000 toeren klimmen, en dan schakel ik over, zeker bij de eerste meters op de dag.

@ DJR: Let daar straks ook op bij het inrijden, houd m liever iets op toeren dan dat je m laat trekken....

> Dit is eigenlijk ook het probleem met de 1e generatie Ecotec turbo motoren (Z20LET), deze gaan al Flink trekken onder de 2000 toeren, en daardoor krijg je zuigerkanteling, en daar slijten dan ook nog eens heel de cilinderwanden van kaal...

Willem

@Famempeters wrote:Ik weet inmiddels dat het blok helemaal los is ook de zuigers zijn er uit .

schraapveren zaten vast gekoekt dus,en door de geringe zuigerhoogte gaat de zuiger min of meer kantelen vandaar het hoge olie verbruik .

dus het blokje krijgt nieuwe 1e montage zuigerveren en nieuwe drijfstang lagers word fris opgebouwd kop word opgefrist nieuwe kleppen en de hele meuk. nieuwe distributie en nieuwe koppeling . dus onder de motor kap helemaal fris . dat is wat ik momenteel weet uit contact met William van de Vak Garage .

Bert

Nou wil ik mijn zegje een keer doen op de forum kruip jij mij voor. :hmmz :jerry

Je lijkt wel een oud wijf.. :jerry :jerry

Maar wil wel even zeggen dat Wim bijna gelijk had :thumbup maar gelukkig wordt dan toch alles vervangen (bijna alles.)

Ben vanmorgen even langs geweest en heb wat foto's geschoten.

Blok lig er helemaal uit.

Foto-JWLBKNG4-D.jpg

Foto-CJBSMC4D-D.jpg

Foto-TAVMCYBL-D.jpg

Foto-87MPMEBR-D.jpg

Foto-PPE8TEK6-D.jpg

Toen ik er was was William er niet en gingen net de zuigers de deur uit.

Morgen komt de kop weer terug en dan begint het op bouwen en dan hopen dat ik zaterdag weer kan rijden.

Dirkjan

Ik weet inmiddels dat het blok helemaal los is ook de zuigers zijn er uit .

Bert

@wim-v6 wrote:Weer een Fris blokkie straks....

Kantelen van de zuigers komt op haar beurt weer doordat de motor bij lage toeren harder heeft moeten werken, en dan vooral in koude toestand...

Ik heb het al vaker gemeld, je kan de motor beter iets lichter belasten door meer toeren te maken koud dan m te laten zwoegen bij een lager toerental..

Ik zie veel mensen typen, ja koud schakel ik al over bij 2500 toeren, en dat kun je dan beter niet doen...

ikzelf laat de V6 altijd rustig naar de 3000 toeren klimmen, en dan schakel ik over, zeker bij de eerste meters op de dag.

@ DJR: Let daar straks ook op bij het inrijden, houd m liever iets op toeren dan dat je m laat trekken....

> Dit is eigenlijk ook het probleem met de 1e generatie Ecotec turbo motoren (Z20LET), deze gaan al Flink trekken onder de 2000 toeren, en daardoor krijg je zuigerkanteling, en daar slijten dan ook nog eens heel de cilinderwanden van kaal...

Willem

Ga ik doen Wim en tips zijn welkom.

Dirkjan

bedankt voor je leuke opmerking D.J.R. :jerry :jerry

ik bemoei me er alleen mee bij die garage om dat ik die mensen persoonlijk ken en ik als achterwacht de boel in de gaten hield .en je mede door mij daar bent terecht gekomen

maar evengoed bedankt en ik hoop dat je straks veel plezier van je wagen mag hebben .

Bert

ja Bas ja Bas .

nee hij werkt netjes ennnnn ik besteed best veel bij hem uit vandaar dat mijn hele blok en koppeling zo belachelijk goed koop was kompleet blok reviceren voor 1000 met 1/2 jaar 100% garrantie is niks he .

en hij maakt ook voor de mensen die ik heen stuur een nette prijs .

vandaar Bas

Ik ben je zeer dankbaar Bert. :thumb

Hopelijk kan ik hem zaterdag op halen en als je tijd hebt kom ik even langs.

Persoonlijk bedanken :thumbup :thumbup :thumb

Of we moeten wachten tot de volgende meeting in de Meern....

Terug
Naar boven