• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor reviseren of 2e hands blok

Weer een Fris blokkie straks....

Kantelen van de zuigers komt op haar beurt weer doordat de motor bij lage toeren harder heeft moeten werken, en dan vooral in koude toestand...

Ik heb het al vaker gemeld, je kan de motor beter iets lichter belasten door meer toeren te maken koud dan m te laten zwoegen bij een lager toerental..

Ik zie veel mensen typen, ja koud schakel ik al over bij 2500 toeren, en dat kun je dan beter niet doen...

ikzelf laat de V6 altijd rustig naar de 3000 toeren klimmen, en dan schakel ik over, zeker bij de eerste meters op de dag.

@ DJR: Let daar straks ook op bij het inrijden, houd m liever iets op toeren dan dat je m laat trekken....

> Dit is eigenlijk ook het probleem met de 1e generatie Ecotec turbo motoren (Z20LET), deze gaan al Flink trekken onder de 2000 toeren, en daardoor krijg je zuigerkanteling, en daar slijten dan ook nog eens heel de cilinderwanden van kaal...

Willem

Vanavond eindelijk de auto halen.

Er is weer van alles vervangen zoals nokkenas sensor en airco.

Maar vanavond weet ik meer.

Dirkjan

@Famempeters wrote:Ik weet inmiddels dat het blok helemaal los is ook de zuigers zijn er uit .

schraapveren zaten vast gekoekt dus,en door de geringe zuigerhoogte gaat de zuiger min of meer kantelen vandaar het hoge olie verbruik .

dus het blokje krijgt nieuwe 1e montage zuigerveren en nieuwe drijfstang lagers word fris opgebouwd kop word opgefrist nieuwe kleppen en de hele meuk. nieuwe distributie en nieuwe koppeling . dus onder de motor kap helemaal fris . dat is wat ik momenteel weet uit contact met William van de Vak Garage .

Bert

Nou wil ik mijn zegje een keer doen op de forum kruip jij mij voor. :hmmz :jerry

Je lijkt wel een oud wijf.. :jerry :jerry

Maar wil wel even zeggen dat Wim bijna gelijk had :thumbup maar gelukkig wordt dan toch alles vervangen (bijna alles.)

Ben vanmorgen even langs geweest en heb wat foto's geschoten.

Blok lig er helemaal uit.

Foto-JWLBKNG4-D.jpg

Foto-CJBSMC4D-D.jpg

Foto-TAVMCYBL-D.jpg

Foto-87MPMEBR-D.jpg

Foto-PPE8TEK6-D.jpg

Toen ik er was was William er niet en gingen net de zuigers de deur uit.

Morgen komt de kop weer terug en dan begint het op bouwen en dan hopen dat ik zaterdag weer kan rijden.

Dirkjan

Auto vanavond op gehaald en wat rijd die super :thumb :thumb .

Er kwam toch iets meer bij kijken.

Zo was de nokkenas sensor ook stuk.

Draden lagen bloot maar nooit een storing gehad. (Zie foto)

Foto-HU7RPXUY-D.jpg

Wat is er allemaal vervangen:

Drijfstang Lagerset

Zuigerverenset

Keeringen

Vliegwiel Sensor

Radiateur

Koppelingset

Koppakkingset

Klepdeksel Pakking

Distrubitieset

Waterpomp

Kopboutenset

Thermostaat

Nokkenas sensor

Olie filter

Bougie´s

Multi riem

Motorolie 5W30 voll sentetische

Versnellingbak olie HP90

Koelvloeistof Rose

En wat klein matriaal

Cilinderkop compleet schoon gemaakt/gevlakt/Kleppen/geleiders ingescheurd.

De-montage van:

Motorblok compleet in delen

Demontage Radiateur en systeem ontlucht.

Versnellingsbak met toebehoren.

Koppeling Compleet vernieuwd.

Distributie waterpomp spanrollen vernieuwd

Zuigerveren drijfstanglagers vernieuwd en zuigers gereinigd.

Airco gevuld.

Grootse probleem lag aan de zuigers.

Schraap veren zaten vast gekoekt in de cilinders en de afvoer gaten van de zuigers zaten comleet dicht en zijn open geboord.

Klepsteelhoedjes waren niet echt gescheurd maar waren wel erg hard en zeker toe aan vervanging.

Dus dan denk ik dat Wim gelijk had. :thumb :D :D mag best gezegd worden toch??? :jerry

Maar toch allemaal bedankt en zeker Bert want zonder hem was ik daar niet terecht gekomen.

Nu willen we natuurlijk weten wat de totale schade was.

Dit alles voor 2980,- met garantie. :vertag

En een heel fris blokkie.

Hier nog wat foto's van de motor.

Foto-F6XXNZSP-D.jpg

Foto-OXBLLLRF-D.jpg

Foto-UXA7LW8E-D.jpg

Dirkjan

@wim-v6 wrote:Weer een Fris blokkie straks....

Kantelen van de zuigers komt op haar beurt weer doordat de motor bij lage toeren harder heeft moeten werken, en dan vooral in koude toestand...

Ik heb het al vaker gemeld, je kan de motor beter iets lichter belasten door meer toeren te maken koud dan m te laten zwoegen bij een lager toerental..

Ik zie veel mensen typen, ja koud schakel ik al over bij 2500 toeren, en dat kun je dan beter niet doen...

ikzelf laat de V6 altijd rustig naar de 3000 toeren klimmen, en dan schakel ik over, zeker bij de eerste meters op de dag.

@ DJR: Let daar straks ook op bij het inrijden, houd m liever iets op toeren dan dat je m laat trekken....

> Dit is eigenlijk ook het probleem met de 1e generatie Ecotec turbo motoren (Z20LET), deze gaan al Flink trekken onder de 2000 toeren, en daardoor krijg je zuigerkanteling, en daar slijten dan ook nog eens heel de cilinderwanden van kaal...

Willem

Ga ik doen Wim en tips zijn welkom.

Dirkjan

Dat is een behoorlijke zak met geld wat je hebt uitgegeven!

Nu alleen nog genieten van een zo goed als nieuwe motor :kewlpics :thumb

[grapje:] hobbel hobbel de garage uit, en na eerste 250 kilometer een prachtig blauwe rook pluim achter de vectra en een motor die er mee stopt :jerry [/grapje] ;)

bedankt voor je leuke opmerking D.J.R. :jerry :jerry

ik bemoei me er alleen mee bij die garage om dat ik die mensen persoonlijk ken en ik als achterwacht de boel in de gaten hield .en je mede door mij daar bent terecht gekomen

maar evengoed bedankt en ik hoop dat je straks veel plezier van je wagen mag hebben .

Bert

d.j.r. dat is een hele lijst, maar het was dus toch wel nodig.

maar je kunt verlopig weer veel km,ers maken, dat is toch ook wel weer lekker.

veel plezier er mee.

gr, jac.

Ik ben je zeer dankbaar Bert. :thumb

Hopelijk kan ik hem zaterdag op halen en als je tijd hebt kom ik even langs.

Persoonlijk bedanken :thumbup :thumbup :thumb

Of we moeten wachten tot de volgende meeting in de Meern....

Je moet het eigenlijk zo zien een nieuw donor hart alleen in een oud jasje.

Het kost wat maar voor dat geld rij je geen betere auto met weinig km's.

Ik ben er blij mee alleen had ik vandaag een MM storing en slecht lopen. :hmmz

Bij thuis komst eerst even de OP-COM er aan gehangen en bleek dat de nokkensassensor niet goed was opgestart zo iets.

Heb de foutcodes gewist en weer een paar keer gestart en geen MM lampje meer. :thumb

Hopelijk blijft dat zo. :wors

Dirkjan

Vanavond eindelijk de auto halen.

Er is weer van alles vervangen zoals nokkenas sensor en airco.

Maar vanavond weet ik meer.

Dirkjan

Hallo, mijn distributie snaar ging kapot en de goedkoopste die ik kon vinden was €1200,00 om de kop te reviseren. De motor had 209.000 km gelopen en een licht olie verbruik.

Na enig onderzoek en vragen kon ik een motorblok kopen voor € 900.00 met 65000 km, daar ik van plan was nog een aantal jaren met mijn vectra te doen leek dit een goede oplossing. Mijn vectra liep op LPG dus een lichte handicap kwam er bij. Na twee dagen sleutelen zat de andere motor op zijn plaats en na één sensor vervangen liep hij goed.

Ik was totaal kwijt met alles er op en aan.Totale kosten €1400,00. Nu na 5000 km nog niets hoeven bij vullen geen olie of koelvloeistof.

Hij loopt weer op LPG als vanouds.

Dus soms is het handig om een naar een ander motorblok te kijken als je oude veel km gelopen heeft.

Groet Theodoor

Auto vanavond op gehaald en wat rijd die super :thumb :thumb .

Er kwam toch iets meer bij kijken.

Zo was de nokkenas sensor ook stuk.

Draden lagen bloot maar nooit een storing gehad. (Zie foto)

Foto-HU7RPXUY-D.jpg

Wat is er allemaal vervangen:

Drijfstang Lagerset

Zuigerverenset

Keeringen

Vliegwiel Sensor

Radiateur

Koppelingset

Koppakkingset

Klepdeksel Pakking

Distrubitieset

Waterpomp

Kopboutenset

Thermostaat

Nokkenas sensor

Olie filter

Bougie´s

Multi riem

Motorolie 5W30 voll sentetische

Versnellingbak olie HP90

Koelvloeistof Rose

En wat klein matriaal

Cilinderkop compleet schoon gemaakt/gevlakt/Kleppen/geleiders ingescheurd.

De-montage van:

Motorblok compleet in delen

Demontage Radiateur en systeem ontlucht.

Versnellingsbak met toebehoren.

Koppeling Compleet vernieuwd.

Distributie waterpomp spanrollen vernieuwd

Zuigerveren drijfstanglagers vernieuwd en zuigers gereinigd.

Airco gevuld.

Grootse probleem lag aan de zuigers.

Schraap veren zaten vast gekoekt in de cilinders en de afvoer gaten van de zuigers zaten comleet dicht en zijn open geboord.

Klepsteelhoedjes waren niet echt gescheurd maar waren wel erg hard en zeker toe aan vervanging.

Dus dan denk ik dat Wim gelijk had. :thumb :D :D mag best gezegd worden toch??? :jerry

Maar toch allemaal bedankt en zeker Bert want zonder hem was ik daar niet terecht gekomen.

Nu willen we natuurlijk weten wat de totale schade was.

Dit alles voor 2980,- met garantie. :vertag

En een heel fris blokkie.

Hier nog wat foto's van de motor.

Foto-F6XXNZSP-D.jpg

Foto-OXBLLLRF-D.jpg

Foto-UXA7LW8E-D.jpg

Dirkjan

@ Theodor:

- Bij een Riembreuk is het meestal beter om naar een andere motor te kijken, dit ivm de klap die de zuigers hebben gekregen van de kleppen die tegen de zuigers zijn aan gedrukt.

- Hierdoor ontstaat vaak bij deze Smallblock 1.4 16V - 1.6 16V - 1.8 16V motoren een Giga Olieverbruik (ik spreek dan over een olieverbruik van 1 liter op 1000km of zelfs meer.

- Ik heb zelf een Vectra-B in onderhoud met een 1.8 16V smallblock motor op LPG uit 2002, deze heeft nu 210.000 gelopen, en heeft het olieverbruik gemiddeld op 1liter op +/- 20.000km (iedere 15.000km verse olie, peil staat dan op 1/4 boven min zonder tussendoor bij te vullen), deze man is dan ook wel Heel zuinig op zijn auto, dat is aan alles te zien, de hele auto is gewoon nog bijna nieuw...

- Als de Motor geen riembreuk heeft gehad, en toch wat olie verbruikt is het vaak de moeite waard om Lichte revisie (zonder te hoeven honen) uit te voeren.

@ DJR: Toch wel lekker he, zo'n opgefriste motor.

Willem

Dat is een behoorlijke zak met geld wat je hebt uitgegeven!

Nu alleen nog genieten van een zo goed als nieuwe motor :kewlpics :thumb

[grapje:] hobbel hobbel de garage uit, en na eerste 250 kilometer een prachtig blauwe rook pluim achter de vectra en een motor die er mee stopt :jerry [/grapje] ;)

Hij loopt weer perfect Wim. :thumb

En je had toch wel gelijk maar heb geen spijt dat ik deze operatie heb laten uitvoeren. :D

d.j.r. dat is een hele lijst, maar het was dus toch wel nodig.

maar je kunt verlopig weer veel km,ers maken, dat is toch ook wel weer lekker.

veel plezier er mee.

gr, jac.

Je kan lekker karren weer, zonder al te veel zorgen.

Ben bezig met een smallblock 1.8 16V (X18XE1) met slechts 80.000 op de klok).

Deze motor staat al klaar voor inbouw in de combo, ik hoop dat ie ook lekker lang mee kan zonder al te veel ellende.

Willem

Je moet het eigenlijk zo zien een nieuw donor hart alleen in een oud jasje.

Het kost wat maar voor dat geld rij je geen betere auto met weinig km's.

Ik ben er blij mee alleen had ik vandaag een MM storing en slecht lopen. :hmmz

Bij thuis komst eerst even de OP-COM er aan gehangen en bleek dat de nokkensassensor niet goed was opgestart zo iets.

Heb de foutcodes gewist en weer een paar keer gestart en geen MM lampje meer. :thumb

Hopelijk blijft dat zo. :wors

Dirkjan

Terug
Naar boven