• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor valt uit tijdens rijden

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 5-6 weken komt het regelmatig voor dat de motor van mijn Vec (B2) compleet uitvalt als ik aan het rijden ben. Tot nu toe is het gelukkig alleen nog maar gebeurd bij lage snelheden tot 50 km/h. Een enkele keer ook voor een stoplicht of open brug. Nog nooit meegemaakt op de snelweg maar ik moet er niet aan denken dat dit met die hoge snelheden of bijv in een tunnel gebeurd.

Ik heb de auto laten uitlezen bij een garage hier in het dorp en die zei dat de volgende codes naar voren kwamen:

- vervang elektronische ecu (klimaatregeling)

- interne ventilator geen signaal

Hij adviseerde me contact op te nemen met een dealer om er beter naar te laten kijken.

Mijn vraag is of iemand weet of bovenstaande codes een samenhang hebben met mijn uitvallende motor? Mijn airco op zich is de laatste tijd ook erg instabiel. Het ene moment werkt de 'automatisch' stand wel, en voor hetzelfde geld later weer niet. Dan krijg ik ook twee streepjes ( - - ) in mn airco display.

Hopelijk hebben jullie nog wat info. Voel me nie helemaal veilig in de Vec nu..

Bedankt vast,

Tjeerd.

en wat gebeurd er verder als hij uitvalt?

start hij meteen weer of duurt dat een hele tijd voor hij weer aanslaat?

en wat gebeurd er verder als hij uitvalt?

start hij meteen weer of duurt dat een hele tijd voor hij weer aanslaat?

Als je aan het rijden ben is het zomaar...poef...motor uit. Dan gaat het motormanagement lampje, accu lampje en nog eentje branden. Auto remt zelf af, stuur wordt zwaar etc.

Heel soms start hij dan meteen weer maar vrijwel altijd moet je echt ff geduld hebben en een paar keer proberen. En altijd als ie weer aanslaat blijft alleen het motormanagement lampje branden. Als ik de motor dan weer zelf afzet en opnieuw aan doe, dan is het lampje ook weer uit.

Als je aan het rijden ben is het zomaar...poef...motor uit. Dan gaat het motormanagement lampje, accu lampje en nog eentje branden. Auto remt zelf af, stuur wordt zwaar etc.

Heel soms start hij dan meteen weer maar vrijwel altijd moet je echt ff geduld hebben en een paar keer proberen. En altijd als ie weer aanslaat blijft alleen het motormanagement lampje branden. Als ik de motor dan weer zelf afzet en opnieuw aan doe, dan is het lampje ook weer uit.

het is wellicht handig als je even vertelt over welke motor we het hebben ;)

er zijn er nogal wat geleverd in de B2, met elk zn eigen kwaaltjes.

maar de kachel en de motor zijn toch echt wel 2 gescheiden systemen en die 2 streepjes "--" betekent idd dat er een storing in je kachel zit.

het is wellicht handig als je even vertelt over welke motor we het hebben ;)

er zijn er nogal wat geleverd in de B2, met elk zn eigen kwaaltjes.

maar de kachel en de motor zijn toch echt wel 2 gescheiden systemen en die 2 streepjes "--" betekent idd dat er een storing in je kachel zit.

halloo ik denk niet dat de ECU iets te maken heeft met de klimaat regeling dat is de ECC,,de ECU heeft te maken met de brandstof huishouding en afregeling

dus verklaar baar waarom de auto uitvalt .

en als de motor stil valt heb je geen stuurbekrachtiging meer dus stuurd hij zwaar remt af op de motor trap je koppeling pendaal in en hij rolt vrij uit .

dus achter een andere ECU aan of bij de garage laten repareren .

de interne ventilator is het zoekerdje wat de lucht meet in de auto en daar dan door de ECC de airco op afstemd zit dat ventilatortje verstop of stuk dan werkt dat niet ,,zit boven de ECC in de midden consolle een klein rond roosterdje klik het voor paneel er af en kijk is of daar geen viesig heid zit en of het ventilatortje werkt .

halloo ik denk niet dat de ECU iets te maken heeft met de klimaat regeling dat is de ECC,,de ECU heeft te maken met de brandstof huishouding en afregeling

dus verklaar baar waarom de auto uitvalt .

en als de motor stil valt heb je geen stuurbekrachtiging meer dus stuurd hij zwaar remt af op de motor trap je koppeling pendaal in en hij rolt vrij uit .

dus achter een andere ECU aan of bij de garage laten repareren .

de interne ventilator is het zoekerdje wat de lucht meet in de auto en daar dan door de ECC de airco op afstemd zit dat ventilatortje verstop of stuk dan werkt dat niet ,,zit boven de ECC in de midden consolle een klein rond roosterdje klik het voor paneel er af en kijk is of daar geen viesig heid zit en of het ventilatortje werkt .

Bedankt voor de reacties zo ver. Dus als ik het goed begrijp gaat het om 2 storingen?

1 voor de motor wat dan te maken heeft met de ECU?

en 1 voor de ECC, wat te maken heeft met de interne ventilator?

Klinkt logisch dat dat niet met elkaar samen hangt.

@sw_reijnders : De motor is een X2.0XEV.

@Famepeters: Heb je enig idee wat een ECU gaat kosten om te vervangen of repareren?

Bedankt voor de reacties zo ver. Dus als ik het goed begrijp gaat het om 2 storingen?

@Famepeters: Heb je enig idee wat een ECU gaat kosten om te vervangen of repareren?

ik weet van een 17dti dat die rond de 1000€ nieuw kost gerepareerd dus ruil zeg maar rond de 450€..dat is van de 1700dti maar is een gelijk waardig stukje elektronica ..zelf die ecu van de brandstof regeling nu 2x varvangen plug en play .

mike 83 op de astra kant had reparatie bedrijfje in lunteren heen sturen en begin van hoop ellende dus ???? ik zou is bellen met de Vod mike heeft inmiddels een via sloopbedrijfje de eerste was ook niet goed de 2e probleem loos

wat doet dit ding de brandstof huishouding regelen of hij doet rottig zoals bij jou of hij nokt gewoon er mee dat is fase 2

je zou ??is op onderdelen lijn kunnen kijken maar wel via je kenteken voor mogelijk een gebruikte of is naar de Vod in zoetermeer bellen daar heb ik de ruiler van de diesel vandaan ,,en met garantie ,,

ook kan je is bellen naar de gebr Opdam in Valkenburg bij jou in de buurt 071 5720279 of die er een voor je hebben is een heel goed en betrouwbaar adres vraag Wim V6 .

ik weet van een 17dti dat die rond de 1000€ nieuw kost gerepareerd dus ruil zeg maar rond de 450€..dat is van de 1700dti maar is een gelijk waardig stukje elektronica ..zelf die ecu van de brandstof regeling nu 2x varvangen plug en play .

mike 83 op de astra kant had reparatie bedrijfje in lunteren heen sturen en begin van hoop ellende dus ???? ik zou is bellen met de Vod mike heeft inmiddels een via sloopbedrijfje de eerste was ook niet goed de 2e probleem loos

wat doet dit ding de brandstof huishouding regelen of hij doet rottig zoals bij jou of hij nokt gewoon er mee dat is fase 2

je zou ??is op onderdelen lijn kunnen kijken maar wel via je kenteken voor mogelijk een gebruikte of is naar de Vod in zoetermeer bellen daar heb ik de ruiler van de diesel vandaan ,,en met garantie ,,

ook kan je is bellen naar de gebr Opdam in Valkenburg bij jou in de buurt 071 5720279 of die er een voor je hebben is een heel goed en betrouwbaar adres vraag Wim V6 .

origineel gepost door TjeerdK

tjeerd, je schrijft zelf

punt 1 vervang de ECU van de klimaat regeling (dus niet van de motor)

Punt 2 de interne ventilaotr geen signaal (welke dat ook mag zijn)

er staat toch niks over een Motor ecu?

even over de motor:

stilvallen van een X18XE of X20XEV wil weleens aan de carterontluchting in je gasklep liggen.

Heb je die al uitgeboord?

tjeerd, je schrijft zelf

even over de motor:

stilvallen van een X18XE of X20XEV wil weleens aan de carterontluchting in je gasklep liggen.

check ook je stappenmotor (LFR klep) voor het stil vallen die wil 8 van de 10 x ook wel eens smerig of defect zijn

check ook je stappenmotor (LFR klep) voor het stil vallen die wil 8 van de 10 x ook wel eens smerig of defect zijn

origineel gepost door sw_reijnders

tjeerd, je schrijft zelf

even over de motor:

Ik wist niet eens dat er meerdere ECU's zijn, maar nu je dat zo schrijft is wel hoe de monteur van de garage het ook had uitgelegd inderdaad!

Gasklep uitboren heb ik nog niet gedaan. Volgens mij heb ik daar wel is een How-To van gezien hier, dus dat zou ik kunnen proberen. Laat ik dan ook die monteur wel doen.

Die airco vind ik nog niet zo heel vervelend. Het gaat mij primair om die stilvallende motor. Ik voel me niet meer op mn gemak in de Vec, ben steeds op mn hoede of hij niet weer zal uitvallen....

Terug
Naar boven