• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor wordt erg warm, maar koelt niet!

Hallo allemaal,

Ik heb een Corsa B uit '96 en ik had eerst een probleem met de motor, maar dit is helemaal opgelost mede dankzij jullie tips.

Nu kom ik voor 't volgende..

Als ik in de stad rij, met veel stoplichten, dan wordt m'n motor soms 100 graden of iets warmer, maar niet in 't rode.

Toch zet ik dan m'n verwarming voluit aan op warm.. Waardoor ikzelf uit de auto drijf van de hitte, maar m'n motor wel wat afkoelt.

De thermostaat werkt dus prima, maar de ventilator lijkt niet aan te slaan. Nu zeggen sommige mensen dat je 'm dan moet horen, maar ik hoor eigenlijk nooit iets aanslaan als 'ie warm wordt.

Hoe krijg ik de ventilator weer aan de praat? Kan ik 'm doorschakelen naar m'n dashboard, zodat ik daar een knopje maak en handmatig de ventilator aan zet? Is dat ingewikkelder dan gewoon die ventilator repareren/vervangen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik rij niet graag door de stad met dit warme weer.. Terwijl ik m'n auto wel nodig heb!

dan of de kabel doormeten of de ventilator testen.

dmv

op het moment dat de motor te heet is meten of je 12v van de stekker krijg, of door gewoon je ventilator even met wat draden direct aan de accu hangen.

dan of de kabel doormeten of de ventilator testen.

dmv

op het moment dat de motor te heet is meten of je 12v van de stekker krijg, of door gewoon je ventilator even met wat draden direct aan de accu hangen.

Het gaat meestal niet om de stekker op de vin. maar die op de sensor in/aan de radiator.

Dat is het ding wat de stekker op de vin namelijk weer aanstuurt.

Bij het begin beginnen! ;)

Zoek de sensor!

Het gaat meestal niet om de stekker op de vin. maar die op de sensor in/aan de radiator.

Dat is het ding wat de stekker op de vin namelijk weer aanstuurt.

Bij het begin beginnen! ;)

Zoek de sensor!

Zekeringen en bedrading controleren.

Als die niet in orde zijn, zal een knopje geen nut hebben.

Ik zal vanmiddag even op de sloop kijken voor een ventilator

Zekeringen en bedrading controleren.

Als die niet in orde zijn, zal een knopje geen nut hebben.

Ik zal vanmiddag even op de sloop kijken voor een ventilator

Dat is wel heel erg snel Rick! Ik woon niet bepaald in de buurt, dus het lijkt me niet nodig dat je helemaal voor mij naar zo'n ventilator gaat kijken.

Ik heb wel een draad los hangen die als 't ware achter de voorbumper zit, maar niemand weet waar die van is.. Er zit een rare aansluiting aan..

Ik zal eens de zekeringen en bedrading nalopen.. Misschien dat daar inderdaad iets niet goed in zit..

Dat is wel heel erg snel Rick! Ik woon niet bepaald in de buurt, dus het lijkt me niet nodig dat je helemaal voor mij naar zo'n ventilator gaat kijken.

Ik heb wel een draad los hangen die als 't ware achter de voorbumper zit, maar niemand weet waar die van is.. Er zit een rare aansluiting aan..

Ik zal eens de zekeringen en bedrading nalopen.. Misschien dat daar inderdaad iets niet goed in zit..

Het is toch simpel. Start je motor, ga desnoods een klein stukje rijden, parkeer hem weer voor je huis, maar laat hem stationair draaien. Op een gegeven moment, zo rond de 95 Gr dacht ik, moet de ventilator inspringen. Zo niet, dan is daar iets niet goed. Dat kan dan de ventilator zelf zijn, misschien de ventilator schakelaar, temp. sensor (die het warmtesignaal naar de schakelaar doorgeeft, waarop de ventilator aan moet slaan), enz. Het zit ergens in dat circuit.

En die loshangende stekker. ik heb er ook verschillende "los" hangen in de motorruimte (bij al mijn Opels wel). Misschien voor een optie, die niet in jouw auto is ingebouwd. Dus een soort van voorbedrading dus? En anders, dan in die buurt kijken waar die losse stekker hangt, of je soms geen contra stekker ziet, die er bij hoort.

Het is toch simpel. Start je motor, ga desnoods een klein stukje rijden, parkeer hem weer voor je huis, maar laat hem stationair draaien. Op een gegeven moment, zo rond de 95 Gr dacht ik, moet de ventilator inspringen. Zo niet, dan is daar iets niet goed. Dat kan dan de ventilator zelf zijn, misschien de ventilator schakelaar, temp. sensor (die het warmtesignaal naar de schakelaar doorgeeft, waarop de ventilator aan moet slaan), enz. Het zit ergens in dat circuit.

En die loshangende stekker. ik heb er ook verschillende "los" hangen in de motorruimte (bij al mijn Opels wel). Misschien voor een optie, die niet in jouw auto is ingebouwd. Dus een soort van voorbedrading dus? En anders, dan in die buurt kijken waar die losse stekker hangt, of je soms geen contra stekker ziet, die er bij hoort.

Nog veel makkelijker...

Zet de motor gewoon aan en ga even koffie zetten.

Dan kijk je net zo lang naar de fan tot ie aangaat of tot de temperatuur te ver oploopt..

Als ie met ongeveer 100 graden nog niet aan is, gaat ie ook niet aan.

Dan even de stekker los halen die aan de sensor in de radiator zit en die 2 contactpunten doorverbinden met elkaar. Volgens mij was ie ook groen ja. ;)

Dan moet de fan gewoon constant aan gaan. Dat is hoe mensen schakelaars voor in het dash maken. ;)

Gaat ie niet aan, dan is die sensor stuk en moet je een nieuwe in de radiator draaien. Gaat wel koelvloeistof uitkomen!

Ding Kost iets van 7 euro ofzo dus wel eerst even sparen. :P

Nog veel makkelijker...

Zet de motor gewoon aan en ga even koffie zetten.

Dan kijk je net zo lang naar de fan tot ie aangaat of tot de temperatuur te ver oploopt..

Als ie met ongeveer 100 graden nog niet aan is, gaat ie ook niet aan.

Dan even de stekker los halen die aan de sensor in de radiator zit en die 2 contactpunten doorverbinden met elkaar. Volgens mij was ie ook groen ja. ;)

Dan moet de fan gewoon constant aan gaan. Dat is hoe mensen schakelaars voor in het dash maken. ;)

Gaat ie niet aan, dan is die sensor stuk en moet je een nieuwe in de radiator draaien. Gaat wel koelvloeistof uitkomen!

Ding Kost iets van 7 euro ofzo dus wel eerst even sparen. :P

Terug
Naar boven