• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motorcodes ontcijferen

nee L= laag vermogen

dus andere ecu, iets minder pk's maar wel hetzelfde aantal newtonmeters

rijd iets soepeler

In vraagbaak Vectra C staat de Z18XE motor met 90kW bij 6000tpm /167Nm en de Z18XEL motor met 81kW bij 5600tpm / 167Nm dus inderdaad minder vermogen voor de L versie maar hetzelfde koppel.

groeten

In vraagbaak Vectra C staat de Z18XE motor met 90kW bij 6000tpm /167Nm en de Z18XEL motor met 81kW bij 5600tpm / 167Nm dus inderdaad minder vermogen voor de L versie maar hetzelfde koppel.

groeten

@trashmetal wrote:ik heb een x16xe, gaat lopen op een c16xe computer

zodus geen egr en sai, het wordt dan eigenlijk een c16xe

maar als ik de lambda en kat verwijder

heb ik dan de eerste 16xe? :jerry

Mario

Technisch gezien, ja.

@kwuyts wrote:z 16 xep

Euro 4

1.6 L

10.0 - 11.5 : 11

Multi point injection

twinport

Ik snap alleen niet goed waar de compressie voor staat? :D

Groetjes.

Dat slaat op de compressieslag van de motor.

Na het aanzuigen van lucht en benzine, wordt die mix samengeperst en dan ontstoken.

De hoeveelheid samenpersen wordt aangegeven met de compressieratio. B.v. 10:1 betekent dat de ruimte 10 keer kleiner wordt tijdens de compressie slag, oftewel: het wordt samen geperst tot 1/10de van het normale volume.

De letter geeft een "range" aan, dus de compressie is 10 tot 11,5 keer kleiner persen.

@trashmetal wrote:ik heb een x16xe, gaat lopen op een c16xe computer

zodus geen egr en sai, het wordt dan eigenlijk een c16xe

maar als ik de lambda en kat verwijder

heb ik dan de eerste 16xe? :jerry

Mario

Technisch gezien, ja.

@kwuyts wrote:z 16 xep

Euro 4

1.6 L

10.0 - 11.5 : 11

Multi point injection

twinport

Ik snap alleen niet goed waar de compressie voor staat? :D

Groetjes.

Dat slaat op de compressieslag van de motor.

Na het aanzuigen van lucht en benzine, wordt die mix samengeperst en dan ontstoken.

De hoeveelheid samenpersen wordt aangegeven met de compressieratio. B.v. 10:1 betekent dat de ruimte 10 keer kleiner wordt tijdens de compressie slag, oftewel: het wordt samen geperst tot 1/10de van het normale volume.

De letter geeft een "range" aan, dus de compressie is 10 tot 11,5 keer kleiner persen.

beter laat dan nooit,

x18xe motor is een ecotec versie van de c18xe opel motor ,de x18xe1 is geen opel motor....dit is een koreaanse 1.8 die in feite een langeslag 1.6 inhoud,de boring/slag tussen beide 1,8 motoren verschild dus,en om het onderscheid duidelijk te maken is dit 1'tje toegevoegd.

Van deze motor bestaat ook een 95pk 8klepper (code x18se meen ik) en is geleverd in o.a. de Daewoo Tacuma.

Er bestaat ook een z16se 8V motor,geleverd in de astra "g", dit is een koreaanse opel derivaat met multipointinjectie echter leverd zo,n 62 kw,pk of 85.

Elke ohc-tandriem opel motor is in principe een family 2 ,hier staat alles over op wikipedia omschreven en is om deze "nieuwe" (nou ja vanaf '79) motorenserie te onderscheiden van ohv blokken en ander inefficient oud ijzer zoals CIH blokken.

beter laat dan nooit,

x18xe motor is een ecotec versie van de c18xe opel motor ,de x18xe1 is geen opel motor....dit is een koreaanse 1.8 die in feite een langeslag 1.6 inhoud,de boring/slag tussen beide 1,8 motoren verschild dus,en om het onderscheid duidelijk te maken is dit 1'tje toegevoegd.

Van deze motor bestaat ook een 95pk 8klepper (code x18se meen ik) en is geleverd in o.a. de Daewoo Tacuma.

Er bestaat ook een z16se 8V motor,geleverd in de astra "g", dit is een koreaanse opel derivaat met multipointinjectie echter leverd zo,n 62 kw,pk of 85.

Elke ohc-tandriem opel motor is in principe een family 2 ,hier staat alles over op wikipedia omschreven en is om deze "nieuwe" (nou ja vanaf '79) motorenserie te onderscheiden van ohv blokken en ander inefficient oud ijzer zoals CIH blokken.

de zoemer gaat: Fout.

C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE Z20LEL Z20LET Z20LEH Z20LEH: 2e Bigblock OPEL 16klepper motor, dus allemaal op zelfde basis

X14XE Z14XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XEL Z18XE: 1e en 2e generatie OPEL smallblock 16klepper motor.

aan de X18XE1 is helemaal Niks Korreaans te bespeuren.

in de Daewoo's zijn wel OPEL motoren geleverd met een Korreaans of Japans motorstuur systeem...

Voorbeelden daarvan zijn de:

F14S3: op basis van de Opel smallblock 8klepper 1.4 motor

F14D3: op basis van Opel smallblock 1.4 motor

G15MF: op basis van de 1.6 opel 8klepper gedowngrade naar 1.5 met 90pk (Nexia / Espero)

A15MF: gedowngrade Opel Smallblock 16klepper

A16DM: Op basis van de de Opel smallblock motor

A16DMS: Op basis van de opel smallblock motor

F16D3: op basis van de Z16XEP motor

C18LE: Opel 1.8 8klepper (Espero)

T18SED: Opel 1.8 16V motor (Diversen daewoo / Chevrolets) Op basis van de C18XE C18XE X18XE

C20LE: Opel 2.0 8klepper (Espero) op basis van de C20NE X20SE motor

C20SE: Opel 2.0 16klepper (Diversen Daewoo / Chevrolet) op basis van de C20NE X20SE motor

C20SED: Opel 2.0 16klepper (Diversen daewoo / Chevrolet( op basis van de X20XEV motor

X20SED: Opel 2.0 16klepper (Laganza) op basis van de X20XEV

Willem

de zoemer gaat: Fout.

C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE Z20LEL Z20LET Z20LEH Z20LEH: 2e Bigblock OPEL 16klepper motor, dus allemaal op zelfde basis

X14XE Z14XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XEL Z18XE: 1e en 2e generatie OPEL smallblock 16klepper motor.

aan de X18XE1 is helemaal Niks Korreaans te bespeuren.

in de Daewoo's zijn wel OPEL motoren geleverd met een Korreaans of Japans motorstuur systeem...

Voorbeelden daarvan zijn de:

F14S3: op basis van de Opel smallblock 8klepper 1.4 motor

F14D3: op basis van Opel smallblock 1.4 motor

G15MF: op basis van de 1.6 opel 8klepper gedowngrade naar 1.5 met 90pk (Nexia / Espero)

A15MF: gedowngrade Opel Smallblock 16klepper

A16DM: Op basis van de de Opel smallblock motor

A16DMS: Op basis van de opel smallblock motor

F16D3: op basis van de Z16XEP motor

C18LE: Opel 1.8 8klepper (Espero)

T18SED: Opel 1.8 16V motor (Diversen daewoo / Chevrolets) Op basis van de C18XE C18XE X18XE

C20LE: Opel 2.0 8klepper (Espero) op basis van de C20NE X20SE motor

C20SE: Opel 2.0 16klepper (Diversen Daewoo / Chevrolet) op basis van de C20NE X20SE motor

C20SED: Opel 2.0 16klepper (Diversen daewoo / Chevrolet( op basis van de X20XEV motor

X20SED: Opel 2.0 16klepper (Laganza) op basis van de X20XEV

Willem

Terug
Naar boven