• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE)

@Vinci, dat klinkt veelbelovend!

Is een complete olie wissel aan te bevelen of kan ik vanaf nu gewoon Mannol Extreme 5W40 bijvullen als het oliepeil is gezakt?

Zou zelf persoonlijk volledig doen. Uit nood kan alles wel natuurlijk. Zelf peil ik na gereden te hebben na 10 min, of bij koude motor.

Greetz Emiel

Altijd volledig! Zeker tegenwoordig. Kijk vroeger was het simpel en werd maar een additief gebruikt om slijtage mee tegen te gaan, het zddp. Tegenwoordig mogen ok dwang van de politiek deze stoffen niet meer in hoge hoeveelheid worden toegepast en zijn oliefabrikanten met de armen op de rug gebonden. Dit heeft de hele rollende nokken weer nieuw leven ingeblazen. Nokkenassen en stoters van 'oudere' motoren met vlakke stoters slijten namelijk zeer snel heel extreem weg bij low saps olie. Nu is dit een heel direct waarneembaar verschijnsel, maar er zijn natuurlijk wel meer frictiepunten in een motor waar low saps olie nooit zo goed beschermt aldms goede oude zddp houdende olie. Helemaal zddp vrij kan ook simpelweg niet, ook in 0w20 zit nog minstens 400ppm. Maar voor echt goede bescherming wil je eigenlijk boven de 1000ppm, en bij mannol is het daar zeer ruim boven. Hun dataseets geven het niet op, maar het material safety sheet wel. Daarin staat gespecificeerd hoe de verhoudingen van de sulfaatas is samengesteld, en daar vind het de hoeveelheid. Sowieso lun je uit het sulfaatasgehalte al opmaken hoe 'goed' de olie beschermt tegen slijtage, hoe hoger hoe beter is eigenlijk wel algemeen te stellen. Chemisch is er nog geen beter alternatief voor gevonden, ook al doen oliefabrikanten enorm hun best, verder dan mooie marketingteksten zijn ze eigenlijk nog niet gekomen.

Thanks voor de info Vinci! Ik ben nu zeker overtuigt om over te stappen op Mannol Extreme 5W40 en gelijk een complete oliewissel te doen.

Ik zou graag 8-10 Liter willen kopen zodat ik na de oliewissel gelijk nog een voorraadje heb. Via welke website kan ik deze olie het best (goedkoopst) bestellen. Ik zag al dat Bol voor 26 euro voor 5 liter verkoopt, maar vele duitse webwinkels al voor 15 euro. Echter leveren deze niet allemaal naar Nederland. Waarvandaan koop jij Mannol olie?

Het oliefilter is in februari dit jaar vervangen. Zal ik die ook gelijk meenemen of is dat niet nodig?

Ik kocht het op ebay.de voor ongeveer zes tientjes totaal met verzending voor vier grote flacons.

Oliefilter ook doen, en ook daar is kwaliteitsverschil. De filters van Mann zijn veruit het beste, en origineel Opel is Filtron, is ook niet slecht, maar toch minder dan Mann. Neem in elk geval nooit Fram filters, die behoren tot de minste, in het Engels genaamd 'The orange jar of death' Die mann filters kosten op ebay ook weinig, in een aantal kun je de verzendkosten over meer verdelen en gerust onder de drie euro per stuk uit komen.

Vul het filter ook altijd voor, en laat de motor altijd met de krukassensor los draaien op de startmotor tot het olielampje uit gaat, dan draait hij gelijk met oliedruk.

Hey Vinci,

Ik heb veel websites afgezocht en nog een goedkopere site gevonden voor de Mannol Extreme 5W40, namelijk öldepot24. Dit is een van de weinige sites die ook aan Nederland levert. Daarnaast verkopen ze ook oliefilters, maar helaas niet van het merk Mann. Het merk dat zij verkopen is van Mahle Original: Oliefilter Mahle Original. Heb jij hier ervaring mee? Volgens menig fora zijn ze ook erg goed en doen ze niet echt onder voor de filters van Mann. Ben jij het daarmee eens?

Groetjes, Casper

Mahle of Meyle? Meyle is geen fabrikant, maar een rebranding distributeur. Zij hebben wel een vrij hoge kwaliteitsstandaard, veel beter dan bijvoorbeeld Mapco of ABS. Mahle is de fabrikant van zeer hoogwaardige zuigers, origineel Opel in de meeste motoren. Hun oliefilters zou niks mis mee moeten zijn.

Beide zouden niet slecht moeten zijn hoor...

Terug
Naar boven