• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Navi & Systeem updates

[quote quote=18366997]

Jan Driebeen wrote:
Ik heb ook de systeemupdate geïnstalleerd maar zie geen verschillen…
Klopt ik heb het ook uitgevoerd, meestal zijn er bugfixes opgelost in de systeemupdate en zal je ook weinig ervan merken met de voorgaande versies. Maar onder de motorkap zijn er wel aanpassingen. Zou mooi zijn als je kunt zien wat de bugfixes zijn van de nieuwe update.[/quote]

De updates zijn zonder issues (zoals verwacht) uitgevoerd..

Wel heb ik af en toe met radio luisteren dat er een soort krakend HHSSS geluid tussen de muziek doorkomt.
Aangezien ik de auto pas 2 dagen heb weet ik niet of dat altijd zo geweest is of iets met een update van doen heeft.

Herkent iemand dit geluid ? Het is niet in een regelmatig patroon, soms minuten niet en dan een paar keer in een minuut. is ook maar iets van minder dan een seconde. Beetje alsof hij even een signaal verlies heeft zoals bij analoge radio, maar dat zou met die DAB installatie niet voor mogen komen lijkt me..

Dat geluid heb ik soms ook inderdaad. Maar gelukkig maar af en toe.

Als ik het heb is het vaker per rit. Maar de meeste ritten geen last.

Ik heb mijn grandland van eind april in mijn bezit. Is er sedertdien al een update voor de navigatie mogelijk ? momenteel een actie in België voor crossland en grandland om gratis update uit te voeren.

[quote quote=18367526]Ik heb mijn grandland van eind april in mijn bezit. Is er sedertdien al een update voor de navigatie mogelijk ? momenteel een actie in België voor crossland en grandland om gratis update uit te voeren.[/quote] Kijk even welke versie er nu in jouw GLX geïnstalleerd is. Als het versienummer lager is dan 14 dan kan je de update installeren. De updates voor de CLX en GLX worden door Opel 5 jaar lang gratis aangeboden en kan je via myOpel downloaden.

Momenteel is de kaartupdate bij myopel gelijk aan die van de Peugeot site maar zoals eerder in dit forum al gezegd is kun je als je zeker de nieuwste kaart en systeem software wilt hebben beter de (Belgische) Peugeot site bezoeken. Gaat op basis van je VIN nummer dus de downloads zijn geschikt voor je auto als die klopt. Heb ze zelf pas geleden erop gezet en niets vreemds gezien verder.

[quote quote=18366999]Dat geluid heb ik soms ook inderdaad. Maar gelukkig maar af en toe. Als ik het heb is het vaker per rit. Maar de meeste ritten geen last.[/quote]

Volgens mij is het probleem tijdelijk (voor die rit) weg te krijgen door paar seconden andere radiozender te kiezen en dan terug te schakelen. Heb dat nu na eerste kraak een drietal keer geprobeert en heb daarna in die ritten geen nieuwe kraak meer gehoord.

Het komt ook niet altijd voor. Inschatting is 1x per 6 ritten.

Goedemiddag allen,

inmiddels heeft mijn vader al een geruime tijd (lees begin 2018) een GLX.
Ik houd voor hem de zaken voor wat betreft de navigatie een beetje in de gaten en waar nodig werk ik dit bij.

Nu is het inmiddels zo dat de kaarten geen probleem zijn.
Echter krijg ik de navigatie software niet bijgewerkt.

Voordat iedereen zegt: Lees het topic eerst goed door ...
Dat heb ik reeds een paar keer van voor naar achter gedaan, maar ik zie geen oplossing voorbij komen.
OF ik heb heel slecht gelezen...

Ik haal, op VIN-nummer, de software op bij Peugeot en volg de handleiding op voor het op stick zetten van alles.
De juiste benaming van de license map, .txt naar .key, het juist formatteren van de USB stick.
Het gebruik van een USB 2.0 32GB Kingston USB stick.

Ik steek dan de USB stick, alvorens de auto te starten, in de USB poort en laat de auto vanzelf komen met een melding.
Ook al reeds geprobeerd op het moment dat de auto al aan stond etc. etc.
De meldingen zijn altijd eerst dat er geen media content op de stick staat en daarna met de melding dat de versie incompatible is met de hardware.

Omdat ik niet zo 1-2-3 kan zien welke versie er momenteel geïnstalleerd staat, heb ik zelf het vermoeden dat ik een erg oude versie direct met een hele nieuwe wil bijwerken en dat dit dan niet direct gaat en dat ik eerst een tussen versie moet installeren.

Tot nu toe heb ik de map updates altijd apart geprobeerd. Ook software en mappen nooit op 1 en dezelfde stick tegelijkertijd gezet/geprobeerd.

Wie heeft er een idee wat er verkeerd gaat of dat ik wellicht iets verkeerd doe?

[quote quote=18367557]Goedemiddag allen, inmiddels heeft mijn vader al een geruime tijd (lees begin 2018) een GLX. Ik houd voor hem de zaken voor wat betreft de navigatie een beetje in de gaten en waar nodig werk ik dit bij. Nu is het inmiddels zo dat de kaarten geen probleem zijn. Echter krijg ik de navigatie software niet bijgewerkt. Voordat iedereen zegt: Lees het topic eerst goed door … Dat heb ik reeds een paar keer van voor naar achter gedaan, maar ik zie geen oplossing voorbij komen. OF ik heb heel slecht gelezen… Ik haal, op VIN-nummer, de software op bij Peugeot en volg de handleiding op voor het op stick zetten van alles. De juiste benaming van de license map, .txt naar .key, het juist formatteren van de USB stick. Het gebruik van een USB 2.0 32GB Kingston USB stick. Ik steek dan de USB stick, alvorens de auto te starten, in de USB poort en laat de auto vanzelf komen met een melding. Ook al reeds geprobeerd op het moment dat de auto al aan stond etc. etc. De meldingen zijn altijd eerst dat er geen media content op de stick staat en daarna met de melding dat de versie incompatible is met de hardware. Omdat ik niet zo 1-2-3 kan zien welke versie er momenteel geïnstalleerd staat, heb ik zelf het vermoeden dat ik een erg oude versie direct met een hele nieuwe wil bijwerken en dat dit dan niet direct gaat en dat ik eerst een tussen versie moet installeren. Tot nu toe heb ik de map updates altijd apart geprobeerd. Ook software en mappen nooit op 1 en dezelfde stick tegelijkertijd gezet/geprobeerd. Wie heeft er een idee wat er verkeerd gaat of dat ik wellicht iets verkeerd doe?[/quote]

Je bent niet de enige, bij mij exact hetzelfde, kaarten lukt wel echter de software van de unit updaten geeft zelfde melding: incompatible version.Heb daarom vorige maand door de garage laten doen tijdens onderhoud. Eerst een heel verhaal dat het geld kost :no-money: dus ik zeg dat is toch niet meer van deze tijd, zelfs mijn fiets krijgt regelmatig updates en bij sommige merken doen ze het gewoon over the air snachts.

Nou ze zijn er 2 dagen mee bezig geweest, maar goede nieuws is dat de laatste versie er nu wel op staat. Wat precies de oorzaak was is niet helemaal duidelijk, iets met corrupte versie of server die niet mee wilde werker om de software te downloaden...

Overigens merk en zie ik verder geen enkel verschil in functionaliteit :-(

ze hebben nog een hoop te leren bij opel...

Mijn GLX is van 31-7-2018

Hoi Marco,

Waar precies heb jij de update gedownload op de Peugeot BE. Ik kan helaas niets vinden waar dit te downloaden valt.

Gr. Marc

Hoi mhberg als je iets naar boven gaat staat er ergens een link op deze pagina ik had de link een paar pagina's terug en als je bij google peugeot en kaartupdate invoert vond ik hem ook vin nummer ingeven en downloaden

Als je incompatible version melding krijgt klopt je map naam niet.

Dit staat ook verkeerd op de Peugeot site.

het moet "Licence" zijn.

Goedemorgen,

Sinds een aantal weken ben ik in bezit van een Grandland X business executive en ik heb al een hoop gelezen op de navigatie in deze auto. Nu valt mij op dat als ik gebouw en terrein aanzet in mijn navigtie dat er eigenlijk niets veranderd. Heeft iemand daar ervaring mee?....ik heb nog geen gebouw gezien op mijn navigatie. Nu heb ik van zowel de Opel site als de Peugeot site de kaart update gedownload wat geen verschil maakte ook omdat beide update gelijk zijn. Klopt het dat er geen gebouwen worden weergeven of zijn mijn verwachtingen te hoog ;-)

Gr. Marc

gxfr2dbfdd6kccnh049u8mgqrwo2m47s.jpg

[quote quote=18367735]Goedemorgen, Sinds een aantal weken ben ik in bezit van een Grandland X business executive en ik heb al een hoop gelezen op de navigatie in deze auto. Nu valt mij op dat als ik gebouw en terrein aanzet in mijn navigtie dat er eigenlijk niets veranderd. Heeft iemand daar ervaring mee?….ik heb nog geen gebouw gezien op mijn navigatie. Nu heb ik van zowel de Opel site als de Peugeot site de kaart update gedownload wat geen verschil maakte ook omdat beide update gelijk zijn. Klopt het dat er geen gebouwen worden weergeven of zijn mijn verwachtingen te hoog
wpml_wink.gif
Gr. Marc [/quote]

Die ga je alleen zien in de grote steden, zelf heb ik ze gezien bij Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Gebruik de standaard navigatie al bijna een jaar niet meer, overgestapt naar Waze i.v.m. veel betere omleiding bij files.

Hallo Mark

Van steden zijn niet alle gebouwen te zien. In Den Haag bij voorbeeld hoofdzakelijk het centrum. Ook bezienswaardigheden zijn te zien zonder de gebouwen er om heen. Het werkt dus wel maar nog niet alle gebieden.

GroetenRob

Ik zit al ruim 6 maanden te etteren over een systeemupdate van het navigatiesysteem van de Grandland.

Een wagen van bijna € 43k. WEat een ellende is dit navigatiesysteem (5.0????).

Ik ben nu met mijn dealer aan het onderhandelen om de wagen in te leveren. Opel heeft namelijk NIET geleverd wat er beloofd is.

Wat denken jullie ervan?

:help: :help:

Ik heb mijn auto pas net maar had al besloten om alleen Android auto te gebruiken. Bijna alle auto navigaties werken minder of zijn niet up to date. In mijn Nissan Qashqai liep de navigatie 3 jaar achter. Daar gebruikte ik als het nodig was gewoon de tomtom.

Moet wel zeggen dat ik de navigatie vormgeving ronduit lelijk vind. TomTom heeft een mooiere weergave en ik begreep dat Opel ook TomTom gebruikt. Of mijn instellingen staan verkeerd.

[quote quote=18368202]Nu te downloaden via de Peugeot website: 15.0.0-r0[/quote]

Helaas nog niet voor alle auto's zo te zien vrijgegeven :

cds81obyjsxe2ljdheftrsx7lobv45k6.jpg

Terug
Naar boven