• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Nieuwe auto's, wel of niet aan beginnen?

Vinci

Forumbewoner
Zit wel eens verlekkerd naar Insignia's te kijken, rij nu iets ouds en het heeft ook wel allerlei nukken van een oude auto. Ben al veel te veel tijd kwijt aan het verhelpen van allerlei dingen, maar er is elke keer wel wat. Blijf het een leuke hobby vinden, maar heb veels te weinig tijd om het echt goed aan te pakken.... ach ja je kent het wel, het dubbele gevoel. Die ouwe bak is aan de ene kant vreselijk goed, aan de andere kant zie ik ook de voordelen wel van sommige nieuwe auto's.

Los van het feit dat ik een Insignia niet kan betalen, of menig andere nieuwe auto vraag ik me ook altijd af of het nou wel wijsheid is? Geen enkele auto gaat eeuwig mee en een nieuwe auto is ook wel heel snel weer oud.

Als ik nou nog alleen was dan was de keus ook simpeler, want ja, vrouwlief en kind hebben ook hun wensen natuurlijk. Twee auto's is ook weer duurder dan dat het praktisch is...

Nou erger ik me kapot aan die maatregelen van de politiek, de aanpassingen aan de oldtimer regeling, leugens over milieu en verbruik etc. etc. Zoals die test een tijdje geleden van wat een nieuwe auto nou werkelijk verbruikt in vergelijk met de fabrieksopgave. Daar schrok ik wel van! En eigenlijk verbaasde het me ook niks.

Mijn auto commercial zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

"De nieuwe Kia Koekblikko, nul bijtelling, nul wegenbelasting, nul verbruik, nul onderhoudskosten, snelle accelleratie, nul meter remweg, nul uitstoot"

En dan zet ik in de kleine lettertjes:"Getest door het voertuig op 10 km hoogte uit een vliegtuig te dumpen"...

Nee de methodes die de auto fabrikant gebruikt om verbruik etc. te meten dateren nog uit de jaren 80 en toen waren auto's zoals we weten anders, de test is dus ook gedaan met een geprepareerde auto die weliswaar voldoet aan de eisen van de test, maar voor geen meter vergelijkbaar is met de auto die in de showroom staat....

Ik vind het allemaal oplichting! :swear

Om nog maar niet over de falende electronica te spreken van vele moderne auto's....

Voorlopig blijf ik maar in mijn ouwe bak rijden denk ik.... :vertag

Wat begint als een vraag gaat later over in een klaagzang over de huidige marketing omtrent nieuwe auto's. :hmmz :hmmz

Ik werk bij een merkdealer en ik vind het ook jammer dat er zo'n verschil in zit. Je mag drie keer raden waar de eindconsumer bij terugkomt als die het niet eens is met het verbruik van zijn nieuwe wagen :sleeping Daarom vertel ik ook altijd wat de auto verbruikt volgens de informatie die ik krijg van mijn oude klanten.

Het klopt dat je vaak wat meer onderhoud hebt met een oudere auto maar ik geef persoonlijk liever 1000 euro per jaar uit aan mijn ouwe bak, dan dat het (vaak een veelvoud) gewoon verdampt in de vorm van afschrijving. Als ik weer is een klant moet vertellen dat die in 4 jaar tijd 10 a 15.000 euro heeft afgeschreven bedenk ik me altijd wat autorijden mij gekost heeft de afgelopen 4 jaar en dan is mijn dag weer helemaal goed :angel

Hahahah, ja sorry van de klaagzang, ik dreef een beetje af, :sleeping maar je hebt wel gelijk denk ik. Als je de showroom uit stapt is er al ongeveer gelijk een paar duizend euro verdampt. :vertag

Dat moet ik er bij het vrouwtje nog in zien te krijgen, autorijden is gewoon normaal gesproken heel erg duur. En dan kan ik maar beter er meer tijd in blijven steken denk ik.... :thumb

Wat begint als een vraag gaat later over in een klaagzang over de huidige marketing omtrent nieuwe auto's. :hmmz :hmmz

Ik werk bij een merkdealer en ik vind het ook jammer dat er zo'n verschil in zit. Je mag drie keer raden waar de eindconsumer bij terugkomt als die het niet eens is met het verbruik van zijn nieuwe wagen :sleeping Daarom vertel ik ook altijd wat de auto verbruikt volgens de informatie die ik krijg van mijn oude klanten.

Het klopt dat je vaak wat meer onderhoud hebt met een oudere auto maar ik geef persoonlijk liever 1000 euro per jaar uit aan mijn ouwe bak, dan dat het (vaak een veelvoud) gewoon verdampt in de vorm van afschrijving. Als ik weer is een klant moet vertellen dat die in 4 jaar tijd 10 a 15.000 euro heeft afgeschreven bedenk ik me altijd wat autorijden mij gekost heeft de afgelopen 4 jaar en dan is mijn dag weer helemaal goed :angel

Hahahah, ja sorry van de klaagzang, ik dreef een beetje af, :sleeping maar je hebt wel gelijk denk ik. Als je de showroom uit stapt is er al ongeveer gelijk een paar duizend euro verdampt. :vertag

Dat moet ik er bij het vrouwtje nog in zien te krijgen, autorijden is gewoon normaal gesproken heel erg duur. En dan kan ik maar beter er meer tijd in blijven steken denk ik.... :thumb

persoonlijk vind'k een nieuwe wagen een nutteloze investering..

zoals je hierboven al gezegd hebt, vanaf je de showroom buiten stapt is hij al een paar duizend euro waarde kwijt.

Dus als je dan toch een moderne wagen wilt, koop je toch evengoed een recente occassie voor pakweg de helft van de nieuwprijs.

Ok, er zijn slechte occassies, maar er zijn ook slechte nieuwe wagens !

Maar inderdaad, een oldtimer lijkt me fantastisch, als je zelf het onderhoud en herstellingen kunt doen.

Droom persoonlijk ook van een manta a, een kadett c of een commodore b :wub

Mijn aloude filosofie was ook altijd dat als een oude wagen nog rijdt zal het wel een goede geweest zijn, wat je allemaal maar moet afwachten nog met een nieuwe...

Is uiteraard van heel veel andere factoren afhankelijk, maar als je naar aantallen gaat kijken gaat het vrij goed op...

persoonlijk vind'k een nieuwe wagen een nutteloze investering..

zoals je hierboven al gezegd hebt, vanaf je de showroom buiten stapt is hij al een paar duizend euro waarde kwijt.

Dus als je dan toch een moderne wagen wilt, koop je toch evengoed een recente occassie voor pakweg de helft van de nieuwprijs.

Ok, er zijn slechte occassies, maar er zijn ook slechte nieuwe wagens !

Maar inderdaad, een oldtimer lijkt me fantastisch, als je zelf het onderhoud en herstellingen kunt doen.

Droom persoonlijk ook van een manta a, een kadett c of een commodore b :wub

Mijn aloude filosofie was ook altijd dat als een oude wagen nog rijdt zal het wel een goede geweest zijn, wat je allemaal maar moet afwachten nog met een nieuwe...

Is uiteraard van heel veel andere factoren afhankelijk, maar als je naar aantallen gaat kijken gaat het vrij goed op...

Eigenlijk zijn ALLEEN de testverbruiken omlaag gegaan..

Onze kadett station 1.7 Diesel zetten eenzelfde praktijkgemiddelde neer als een nieuwe Polo bluemotion 1.2TDi. rond de 1 op 20 dus..

Willem

Eigenlijk zijn ALLEEN de testverbruiken omlaag gegaan..

Onze kadett station 1.7 Diesel zetten eenzelfde praktijkgemiddelde neer als een nieuwe Polo bluemotion 1.2TDi. rond de 1 op 20 dus..

Willem

Een nieuwe auto is de slechste investering die je kunt doen. Snap ook niet dat mensen zich daar jaren voor in de schuld steken om vervolgens een beetje stoer te doen met hun nieuwe auto van de bank.

@Gerrit78 wrote:Een nieuwe auto is de slechste investering die je kunt doen. Snap ook niet dat mensen zich daar jaren voor in de schuld steken om vervolgens een beetje stoer te doen met hun nieuwe auto van de bank.

Alsof iedereen die een nieuwe auto koopt zich ervoor in de schulden steekt :hmmz Trekt een beetje op niks deze reactie, en 't riekt naar jaloezie.

Maar verder is een nieuwe auto alleen een goede investering als je 'm nooooit weer verkoopt ,want dan valt de verdamping van je geld nog wel weer enigszins mee..

Een nieuwe auto is de slechste investering die je kunt doen. Snap ook niet dat mensen zich daar jaren voor in de schuld steken om vervolgens een beetje stoer te doen met hun nieuwe auto van de bank.

Nou er zijn er wel heeeeeel veeeeeel die een auto op de pof kopen hoor, met een luxe therm 'financiering' genoemd. Voorbeelden te over in mijn omgeving...

Maar moeten mensen verder lekker zelf weten, ik zou dat nooit doen alleen. Ik mag van mezelf niet eens rood staan....

Maar inderdaad Willem, heb zelf ook een Kadett 1.7d gehad en naast dat dat erg fijn reed was hij zeker zeer zuinig!

@Gerrit78 wrote:Een nieuwe auto is de slechste investering die je kunt doen. Snap ook niet dat mensen zich daar jaren voor in de schuld steken om vervolgens een beetje stoer te doen met hun nieuwe auto van de bank.

Alsof iedereen die een nieuwe auto koopt zich ervoor in de schulden steekt :hmmz Trekt een beetje op niks deze reactie, en 't riekt naar jaloezie.

Maar verder is een nieuwe auto alleen een goede investering als je 'm nooooit weer verkoopt ,want dan valt de verdamping van je geld nog wel weer enigszins mee..

Nou er zijn er wel heeeeeel veeeeeel die een auto op de pof kopen hoor, met een luxe therm 'financiering' genoemd. Voorbeelden te over in mijn omgeving...

Maar moeten mensen verder lekker zelf weten, ik zou dat nooit doen alleen. Ik mag van mezelf niet eens rood staan....

Maar inderdaad Willem, heb zelf ook een Kadett 1.7d gehad en naast dat dat erg fijn reed was hij zeker zeer zuinig!

Terug
Naar boven