• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Nieuwe oldtimerregeling

tuurlijk niet, die auto komt toch ergens vandaan ? zonder kaartje van bestaan/verleden. kun je met zo`n wagen niks. daarop staat ook datum 1e tenaamstellig ( ofzoiets) die datum geld voor het belastingsvrij ja of nee.

ik wil een 79 chevy c10 in voeren van uit de usa

aangzien ze hier te duur zijn voor de slechte wat ze aanbieden

is deze dan ook nietmeer wb vry ??

:sleeping ik heb er ook een link bij staan van de belastingdienst, dan maar kopiëren en plakken :jerry

Gewijzigde vrijstelling oldtimers

Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.

Let op!

Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als deze niet bedrijfsmatig worden gebruikt.

Brandstoftoeslag

Als voor het motorrijtuig een brandstoftoeslag moet worden betaald, geldt de vrijstelling niet voor deze toeslag. De brandstoftoeslag moet dus betaald worden.

Overgangsregeling

In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:

1.Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.

2.Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.

3.Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.

4.Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.

5.Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.

Let op!

Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.

Ik had alleen het bovenste stukje omdat het daar om gaat

dit maakt het voor mij niet duidelijker hoor

simpel gezegd, officieel zijn oude documenten van een wagen waardeloos zodra er een nederlands kentekenbewijs is aangevraagd

DIE papieren gelden dan en geen andere

dus ik wil weten wat er dan als datum eerste toelating staat op een ingevoerde auto

wordt deze datum overgenomen van de oude papieren

of wordt deze datum gezet op de dag dat je hem aanmeld bij de rdw voor invoeren

Interessante vraag, zou toch mal zijn als je over een zware oldtimer chevy de volle mep wegenbelasting moet gaan betalen! :thumbdown

@Ghanz wrote:@mantallica wrote:Ik heb meerdere ingevoerde auto's staan en bij allemaal

is de eerste datum van toelating over genomen van de

bestaande auto papieren.

Of ze moeten een nieuwe regel hebben dat per 1 januari 2012

de eerste datum van toelating de invoerdatum wordt.

Dan is het importeren van alle oldies ook al zijn ze 50 jaar oud

in één keer gebeurt om belasting vrij mee te rijden.

Misschien is dat een goede vraag om bij de belastingdienst neer te leggen.

stel ze het maar niet voor mantallica :swear

Ja, je moet die rakkers niet op het idee helpen natuurlijk ;)

humz da's ook weer een pint, uh punt

moet binnenkort toch naar de rdw en die moeten het dan toch ook met zekerheid kunnen zeggen

de belastingdienst op foute ideeen brengen willen we niet

maar als dat foute idee al werkelijkheid is

zou ik en nog wel meer denk ik dat graag willen weten :hmmz

Precies; datum eerste toelating die op het buitenlandse document staat. Belastingdienst en RDW werken volledig onafhankelijk van elkaar.

Kan er wel geroepen worden dat de datum op oude papieren geld

Alleen Mantallica gaf het gezochte antwoord, dat de datum word overgenomen op nieuwe papieren

Oude papieren zijn niks waard als een nederlands kenteken is afgegeven

Wie denkt van wel en een leuke manta heeft, kom maar langs schrijven hem over op mijn naam

Nieuwe papieren in mn zak en jij de oude kijken of je de manta nog (legaal) meekrijgt

Ik hoop dat het een beetje gesnapt wordt dat dit best verwarrend kan zijn

Ben toch bang dat je het niet helemaal begrijpt. Als je een auto invoert wordt de datum overgenomen van het buitenlandse document. Er staat ook bij sinds wanneer hij in Nederland is. Bouwjaar blijft dus bouwjaar. De buitenlandse documenten blijven ook bij de RDW, die kreeg je niet mee.

@trashmetal wrote:Kan er wel geroepen worden dat de datum op oude papieren geld

Alleen Mantallica gaf het gezochte antwoord, dat de datum word overgenomen op nieuwe papieren

Oude papieren zijn niks waard als een nederlands kenteken is afgegeven

Wie denkt van wel en een leuke manta heeft, kom maar langs schrijven hem over op mijn naam

Nieuwe papieren in mn zak en jij de oude kijken of je de manta nog (legaal) meekrijgt

Ik hoop dat het een beetje gesnapt wordt dat dit best verwarrend kan zijn

Lezen is niet altijd makkelijk weet ik

Als iemand gelijk al duidelijk dit had gezegd was het eerder gesnapt

Mij was verteld dat de datum eerste toelating de datum is dat hij word aangemeld bij de nederlandse rdw

Wat voor iemand die het niet weet vrij logisch klinkt, of niet?

Dus als er alleen maar bla bla is over oude papieren, En er is maar EEN die duidelijk zegt dat deze worden overgenomen :hmmz

Ik snap het al lang, jij nu ook :jerry

hmm duurt weer 5 jaar langer dus dat mijn auto bel vrij word :P

en over 5 jaar is de regel wel weer anders en duurt het nog eens 1- jaar of zo:P:P

maar hoe zit het met het verhaal dat wanneer je een oldtimer hebt hij bel vrij blijft en wanneer ik hem van iemand over koop er wat aan veranderd?

is ook flauwe kul zeker?

als ik over een half jaar een auto van 86 koop heb ik hem gewoon bel vrij neem ik aan toch?

grappig trouwens, dat ze nu ook moeilijk gaan doen over de brandstof haha. maar ja het belasting vrije blijft in ieder geval bestaan, dus we mogen niet klagen toch?

Hij is fijn, 2013 dan is hij belanstingvrij! king: En wel volledig, want ik blijf lekker benzine rijden...

Terug
Naar boven