• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

NON-Turbo > Turbo > Olie?

Black-Out

Post weinig
Hallo,

sinds een paar weken ben ik bezig mezelf te verdiepen om mijn C16SE

om te bouwen tot een C16SE Turbo, het lukt al aardig maar wil over sommige dingen

toch nog duidelijkheid.

Hoe zit het bv. met je olietoevoer en afvoer vanaf de turbo? Zelf had ik het idee de

toegevoerde olie vanaf het oliefilter te halen en retour te laten gaan in mijn carter.

Weet iemand welke adapters er geschikt zijn om tussen je oliefilter en blok

te zetten en daar een turboleiding op aan te sluiten? Ik had al gezocht naar sandwich

plates, maar dat blijkt alleen voor sensoren te zijn..

Mijn plan is om zo hoog mogelijk in mijn carter een aansluiting te maken om de retour

leiding vanaf mijn turbo daarop aan te sluiten om zo de olie retour te laten vloeien.

Ik ben van plan max 0,45 bar turbodruk te gaan draaien en weet dus ook niet of het

echt noodzakelijk is een intercooler te installeren ivm. de hoogte van de turbodruk.

Zoek dus in alle mogelijke hoeken informatie of mensen die er ervaring mee hebben

om meer te leren en dit mogelijk te maken.

Mochten jullie tips hebben of dingen waar ik echt aan moet denken wat snel vergeten

wordt hoor ik het graag, ik sta overal voor open!

:jerry

Thanks!

mijn LET draait ook nog op een halve bar boost, maar toen ik me intercooler veranderde merkte ik dat aanzienlijk.

(is trouwens nog niet gechipt.)

@Black-Out wrote:Hallo,

sinds een paar weken ben ik bezig mezelf te verdiepen om mijn C16SE

om te bouwen tot een C16SE Turbo, het lukt al aardig maar wil over sommige dingen

toch nog duidelijkheid.

Hoe zit het bv. met je olietoevoer en afvoer vanaf de turbo? Zelf had ik het idee de

toegevoerde olie vanaf het oliefilter te halen en retour te laten gaan in mijn carter.

Weet iemand welke adapters er geschikt zijn om tussen je oliefilter en blok

te zetten en daar een turboleiding op aan te sluiten? Ik had al gezocht naar sandwich

plates, maar dat blijkt alleen voor sensoren te zijn..

Mijn plan is om zo hoog mogelijk in mijn carter een aansluiting te maken om de retour

leiding vanaf mijn turbo daarop aan te sluiten om zo de olie retour te laten vloeien.

Ik ben van plan max 0,45 bar turbodruk te gaan draaien en weet dus ook niet of het

echt noodzakelijk is een intercooler te installeren ivm. de hoogte van de turbodruk.

Zoek dus in alle mogelijke hoeken informatie of mensen die er ervaring mee hebben

om meer te leren en dit mogelijk te maken.

Mochten jullie tips hebben of dingen waar ik echt aan moet denken wat snel vergeten

wordt hoor ik het graag, ik sta overal voor open!

:jerry

Thanks!

Reageren op mijn pm...

inlaatspruitstuk niet meer nodig ;)

maar waarom zou je geen intercooler na je turbo plaatsen dan?

ben wel benieuwd, want door je turbo word je inlaattemp een stuk hoger.

bij een supercharger kan ik het best begrijpen, die wordt niet zo loeiheet als een turbo

@dion87 : Nou denk ook wel dat ik een intercooler ga monteren, maar aangezien ik lage druk van plan ben te draaien denk ik dat het niet persee nodig is, vroeg ik me gewoon af. ;)

intercooler zou ik niet monteren als je onder de 0,4 bar gaat zitten

intercooler is bedoeld om meer koude lucht te krijgen aan je supercharger of turbo

turbo zou inderdaad warmer worden dan een supercharger

maar als je toch niet het uiterste uit je blok wilt gaan halen zou ik ook geen intercooler gebuiken

dat zou eventueel altijd later kunnen als je toch iets meer van je blok wilt gaan vragen

Om even in te gaan op je olievraag

Wat je zoekt heb je niet nodig

Je olie aanvoer pak je bij je oliedruksensor op de oliepomp

Sensor er uit, T stukje er in, sensor terug slang er op en naar de turbo

Retour idd zo hoog mogelijk in het carter

Oliefilter gaat waarschijnlijk niet meer passen vanwege de turbo

dus daar heb je een filter relocation kit voor nodig ;)

Thanks man, heb je toevallig link waar t-stukken te koop zijn? En voor me plaatsing van me turbo ga ik het hele uitlaatspruitstuk zo veranderen dat het wel gaat waarschijnlijk. ;)

Voor je oliefilter kun je ook een extra laag / kort filter kopen welke de helft is van de lengte van de normale filter.

Ook al aan zitten denken en een beetje bekeken

maar dan word het nog lastig als het filter gewisseld moet worden :hmmz

Maar je bedoeld hier toch de sensor uithalen en t-stuk ertussen zetten? Want waar zit nu je sensor eigenlijk? weet ff niet uit me hoofd..
21032010077.jpg

de turbo komt er deels voor te hangen

en je hebt ook nog eens 1,5cm schroefdraad voor dat het filter er vantussen kan

maar als je de turbo niet recht op het spruitstuk zet

geef ik het een goede kans van slagen

zelf koop ik wel een relocation kit

weet ik zeker dat ik makkelijk bij mn filter kan

en de turbo kan gewoon recht op het spruitstuk

Sensor zit links achterop je blok naast de krukaspositiesensor

en idd gewoon een t stukje er op ;)

Linkje heb ik zo even niet :D

Terug