• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olie Astra G 1600 8V

Inderdaad 5W30 volsynthetische olie. Heb ik zelf altijd gebruikt met het beste resultaat. Ben ook lang wezen zoeken naar de juiste olie en had hier het minste problemen mee (qua olieverbruik).

Inderdaad 5W30 volsynthetische olie. Heb ik zelf altijd gebruikt met het beste resultaat. Ben ook lang wezen zoeken naar de juiste olie en had hier het minste problemen mee (qua olieverbruik).

Ligt aan het type motor. de 8 klepper heb je in 2 smaken.

Is het de X16SZR dan 10W40

Is het de Z16SE dan 5W30.

Rij je weinig of veel korte afstanden met de Z16SE, dan 10W40.

Ligt aan het type motor. de 8 klepper heb je in 2 smaken.

Is het de X16SZR dan 10W40

Is het de Z16SE dan 5W30.

Rij je weinig of veel korte afstanden met de Z16SE, dan 10W40.

Bijde motoren zijn inwendig gelijk qua opbouw oliekanalen en oliepomp.

Vanwaar verschillende olieën??

Zou juist op veel korte stukjes een volsyntheet aanraden, en dan juist 5w30.

Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!

De meeste X16SZR en Z16SE blokken tikken juist door slecht onderhoud en bezuinigen op de motorolie kwaliteit

Willem

Bijde motoren zijn inwendig gelijk qua opbouw oliekanalen en oliepomp.

Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!

De meeste X16SZR en Z16SE blokken tikken juist door slecht onderhoud en bezuinigen op de motorolie kwaliteit

Willem

[rquote=1822765&tid=138900&author=wim-v6]Bijde motoren zijn inwendig gelijk qua opbouw oliekanalen en oliepomp.

Willem[/rquote]

Willem, dat geld toch niet alleen voor de 8v motoren maar toch ook voor de 16v motoren. Ken genoeg verhalen van mensen met een 16v motor waaronder ikzelf, die baat hebben (gehad) bij het gebruik van een volsynthetische olie zoals 5w30.

En ben het zeker met je eens ( en dat geld voor iedere motor) dat bezuinigen op de (kwaliteit)motorolie een verkeerde vorm van zuinigheid is. Vroeg of laat ga je het toch voelen in je portemonee.

[rquote=1822765&tid=138900&author=wim-v6]Bijde motoren zijn inwendig gelijk qua opbouw oliekanalen en oliepomp.

Willem[/rquote]

Willem, dat geld toch niet alleen voor de 8v motoren maar toch ook voor de 16v motoren. Ken genoeg verhalen van mensen met een 16v motor waaronder ikzelf, die baat hebben (gehad) bij het gebruik van een volsynthetische olie zoals 5w30.

En ben het zeker met je eens ( en dat geld voor iedere motor) dat bezuinigen op de (kwaliteit)motorolie een verkeerde vorm van zuinigheid is. Vroeg of laat ga je het toch voelen in je portemonee.

Klopt helemaal Skip.

Voor elke motor geld dat onderhoud en GOEDE spullen een belangrijke rol spelen ten behoud van de motor.

Zeker als er nog velen kilometers te gaan zijn.

De smallblock 8V motoren hebben vanaf de introductie problemen gehad met betrekking tot overmatige slijtage van de nokkenas nokken van cilinder 4, en dat proces word zeker versneld als er goedkopere olieën worden gebruikt.

Zo had mijn Combo toen ik m kocht met wel 135.000km op de teller al een kale nokkenas op de laatste 2 nokken (zeker 3mm van de nok gesleten, dus wienig over).

Mijn kadett (eveneens smallblock 8V motor. heeft met 1 nokkenas dik 250.000km gereden bij ons (Daewoo Nexia nokkenas, zonder aanpassing oliekanaal). auto is gesloopt ivm slechte karroserie, de motor liep nog prima, deze had wel dik 4 ton weg.

Willem

Klopt helemaal Skip.

Voor elke motor geld dat onderhoud en GOEDE spullen een belangrijke rol spelen ten behoud van de motor.

Zeker als er nog velen kilometers te gaan zijn.

De smallblock 8V motoren hebben vanaf de introductie problemen gehad met betrekking tot overmatige slijtage van de nokkenas nokken van cilinder 4, en dat proces word zeker versneld als er goedkopere olieën worden gebruikt.

Zo had mijn Combo toen ik m kocht met wel 135.000km op de teller al een kale nokkenas op de laatste 2 nokken (zeker 3mm van de nok gesleten, dus wienig over).

Mijn kadett (eveneens smallblock 8V motor. heeft met 1 nokkenas dik 250.000km gereden bij ons (Daewoo Nexia nokkenas, zonder aanpassing oliekanaal). auto is gesloopt ivm slechte karroserie, de motor liep nog prima, deze had wel dik 4 ton weg.

Willem

Ik heb het ook niet over goedkope 10W40 Action olie ofzo hoor.

Ik bedoel GOEDE 10W40.

RIj je veel korte stukken met een Z16SE, 10W40 erin.

Waarom?

Omdat de Z16SE koeler loopt dan de X16SZR.

Dat heeft als gevolg dat de volsysntheet 5W30 door de toegevoegingen die erin zitten erg snel de neiging heeft te gaan Sludgen. Die mooie mayonaise onder de olievuldop.

Die mayo verzamelt zich bovenin het kleppendeksel war de nokkenas zit.

Die mayo bestaat grotendeels uit water. Dus wat gebeurt er dan. Je nokkenas wordt opgevreten.

Daarom. Bij twijfel dus GOEDE 10W40.

probeer het maar. Je zult zien dat er minder sludge ontstaat.

Ik heb het ook niet over goedkope 10W40 Action olie ofzo hoor.

Ik bedoel GOEDE 10W40.

RIj je veel korte stukken met een Z16SE, 10W40 erin.

Waarom?

Omdat de Z16SE koeler loopt dan de X16SZR.

Dat heeft als gevolg dat de volsysntheet 5W30 door de toegevoegingen die erin zitten erg snel de neiging heeft te gaan Sludgen. Die mooie mayonaise onder de olievuldop.

Die mayo verzamelt zich bovenin het kleppendeksel war de nokkenas zit.

Die mayo bestaat grotendeels uit water. Dus wat gebeurt er dan. Je nokkenas wordt opgevreten.

Daarom. Bij twijfel dus GOEDE 10W40.

probeer het maar. Je zult zien dat er minder sludge ontstaat.

ik heb alleen sludge gehad bij half syntheten eigenlijk, zo ook met een Z16SE 8V motor.

ververst en gevuld met Valvoline 5w40 volsytheet bleef het wel weg.

gebruik over het algemeen altijd Valvoline olieën

Willem

Terug
Naar boven