• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olie Astra G 1600 8V

ik heb alleen sludge gehad bij half syntheten eigenlijk, zo ook met een Z16SE 8V motor.

ververst en gevuld met Valvoline 5w40 volsytheet bleef het wel weg.

gebruik over het algemeen altijd Valvoline olieën

Willem

Ik gebruik altijd valvoline olie heb dan nu een zafira 1800 16v en bevalt me prima....

wil weer naar een stra en daar gaat ook weel valvoline in....

Ik gebruik altijd valvoline olie heb dan nu een zafira 1800 16v en bevalt me prima....

wil weer naar een stra en daar gaat ook weel valvoline in....

Ook verschilt het idd per merk olie.

Het zit hem maar net wat voor dopes ze erin mikken en in hoeverre dat de olie gevoelig maakt voor sludgevorming.

Bij ons wagenpark is het DE oplossing voor sludgevorming (bij redelijk normaal gebruik) en ook bij oliezuipers!

Die verbruiken dan echt een stuk minder bij gebruik van 10W40.

Ook verschilt het idd per merk olie.

Het zit hem maar net wat voor dopes ze erin mikken en in hoeverre dat de olie gevoelig maakt voor sludgevorming.

Bij ons wagenpark is het DE oplossing voor sludgevorming (bij redelijk normaal gebruik) en ook bij oliezuipers!

Die verbruiken dan echt een stuk minder bij gebruik van 10W40.

Nu we het er dan toch over bezig zijn.

Wat is dan goede olie en wat niet.

Vroeger haalde ik gewoon bij een tankstation (shell) olie.

Is dit ook "goede" olie of....

Nu we het er dan toch over bezig zijn.

Wat is dan goede olie en wat niet.

Vroeger haalde ik gewoon bij een tankstation (shell) olie.

Is dit ook "goede" olie of....

Shell olieën zijn wel goed inderdaad, alleen Schreibarend duur!!

topmerken zijn onder andere:

Castrol

Valvoline

ELF

Vul maar aan zeg ik dan maar

Ik heb wel veel slechte ervaring gehoord over Kroon oil, en dan voornamelijk van garage bedrijven.

Willem

Shell olieën zijn wel goed inderdaad, alleen Schreibarend duur!!

Castrol

Valvoline

ELF

Ik heb wel veel slechte ervaring gehoord over Kroon oil, en dan voornamelijk van garage bedrijven.

Willem

[rquote=1822765&tid=138900&author=wim-v6]

Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!

[/rquote]

Te smalle olie-kanalen schijnen ook van grote invloed te zijn...

Hier zit ondertussen al 14.000km een nieuwe nokkenas in, zo ook voor goede olie... Elf volsyntheet 5w30.

Is nog wat te maken van de oude nokkenas ??

:hmmz... kapstok :D

[rquote=1822765&tid=138900&author=wim-v6]

Bijde 8V motoren delen ook de kwaal van overmatige slijtage van de nokkenas, goed onderhoud en goede olie zorgen dat dit minder snel gebeurt!!

[/rquote]

Te smalle olie-kanalen schijnen ook van grote invloed te zijn...

Hier zit ondertussen al 14.000km een nieuwe nokkenas in, zo ook voor goede olie... Elf volsyntheet 5w30.

Is nog wat te maken van de oude nokkenas ??

:hmmz... kapstok :D

Ja of iets van een slagwapen oid.

iets voor in de vitrinekast.

en ja, het gaat ook om te kleine oliekanalen, daarom is het zeker zaak geen te dikke oliëen te gebruiken in de smallblock 8V motoren.

Willem

Ja of iets van een slagwapen oid.

iets voor in de vitrinekast.

en ja, het gaat ook om te kleine oliekanalen, daarom is het zeker zaak geen te dikke oliëen te gebruiken in de smallblock 8V motoren.

Willem

[rquote=1824906&tid=138900&author=wim-v6]Shell olieën zijn wel goed inderdaad, alleen Schreibarend duur!!

Castrol

Valvoline

ELF

Willem[/rquote]

Ja ik schrok me ook rot toen ik voor het eerst olie ging halen als beginnend bestuurder :P. Maar goed dan weet ik het dat het wel goed zit. :)

[rquote=1824906&tid=138900&author=wim-v6]Shell olieën zijn wel goed inderdaad, alleen Schreibarend duur!!

Castrol

Valvoline

ELF

Willem[/rquote]

Ja ik schrok me ook rot toen ik voor het eerst olie ging halen als beginnend bestuurder :P. Maar goed dan weet ik het dat het wel goed zit. :)

waarom 15w40??

er word net gezegd dat deze motoren te kleine olie kanalen hebben, en jij adviseerd ongeveer stroop??

beter is een 5w** te gebruiken van een goed merk, meer is niet nodig, zeker niet voor een 1.6 8kleppertje.

Castrol is dan ook wel ERRUG duur tov andere TOPkwaliteit olieën

net wat je ervoor over hebt uiteraard.

Willem

waarom 15w40??

er word net gezegd dat deze motoren te kleine olie kanalen hebben, en jij adviseerd ongeveer stroop??

beter is een 5w** te gebruiken van een goed merk, meer is niet nodig, zeker niet voor een 1.6 8kleppertje.

Castrol is dan ook wel ERRUG duur tov andere TOPkwaliteit olieën

net wat je ervoor over hebt uiteraard.

Willem

Willem, Als ik het goed heb is 15W40 in warme toestand even dik als 5W40.

Deze bied in warme toestand zelfde smeering, in koude toestand zal de 5W40 eerder de kleppen bereiken, maar zelf ervaring met tikkende kleppen door de te dunne olie bij koude motor, vandaar 15 of 10W.

Terug
Naar boven