• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olie drap koelvloeistof vaatje

xr1

Post weinig
Ik heb een vraagje, ik heb een Omega V6 opgehaald, tweede eigenaar volledig ingevuld onderhoudsboekje 111000 km.

Onder de motorkap en interieur als nieuw. Nu het volgende ik heb er 150 km mee naar huis gereden (probleemloos) bij thuiskomst de auto inspecteren en tot mijn grote schrik zag ik halfvolle chocolademelk in het koelvloeistof reservoir.

Afb1321.jpg

Afb1322.jpg

De auto rijdt prima goed vermogen, geen sludge aan de oliedop, olie mooi van kleur, temperatuurmeter net boven de 90 graden constant, motor rookt niet.

Ik denk zelf dat het geen lekke koppakking is maar de warmtewisselaar. Hoe kan ik dit zeker weten?

Want ik neem aan dat als de warmtewisselaar lek is dat er geen verbrandingsgassen in de koelvloeistof zit.

De "spetters" op het reservoir heb ik gedaan met het loshalen van de dop.

Gr b

Die kun je volgens mij alleen maar testen door hem uit te bouwen. Wacht daar niet te lang mee want de olie tast vrij snel de kv slangen aan.

Bij een lekke ww komen er idd geen uitlaat gassen in de kv of olie.

Gr jack

Die kun je volgens mij alleen maar testen door hem uit te bouwen. Wacht daar niet te lang mee want de olie tast vrij snel de kv slangen aan.

Bij een lekke ww komen er idd geen uitlaat gassen in de kv of olie.

Gr jack

Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..

Willem

Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..

Willem

Sorry voor de offtopic vraag, zie het er ook zo uit als je koppakking er tussenuit ligt?

Ben gewoon benieuwd.

Succes verder met het stellen van de diagnose.

Sorry voor de offtopic vraag, zie het er ook zo uit als je koppakking er tussenuit ligt?

Ben gewoon benieuwd.

Succes verder met het stellen van de diagnose.

@wim-v6 wrote:Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..

Willem

Nee dat is idd geen leuk karweitje. Ben er zelf een hele dag mee bezig geweest. En ja ook de radiator en kachel radiator gaan dicht zitten.

Ik heb toen der tijd de radiator vervangen, kachel radiator doorgespoeld met een hele goede ontvetter( dit heeft niet geholpen) alle slangen vervangen, nieuwe thermostaat , nieuwe olie koeler helaas kwam ik er achteraf achter dat het het oude type was, nieuw druk vat.

Gr Jack

Kleine update ben bij de verkoper geweest en wij zijn er uitgekomen ,dus ik ben tevreden zo.

Ik ga het maar repareren en dan zien we wel waar het schip strand.

ik kan de leidingen zeker niet afsluiten en zonder warmtewisselaar rijden?

gr berry

@wim-v6 wrote:Niet alleen de KVS slangen hoor, het verstopt ook de hele bende, en een kachelradiateurtje wisselen is bij een Omega geen leuk klusje volgens mij..

Willem

Nee dat is idd geen leuk karweitje. Ben er zelf een hele dag mee bezig geweest. En ja ook de radiator en kachel radiator gaan dicht zitten.

Ik heb toen der tijd de radiator vervangen, kachel radiator doorgespoeld met een hele goede ontvetter( dit heeft niet geholpen) alle slangen vervangen, nieuwe thermostaat , nieuwe olie koeler helaas kwam ik er achteraf achter dat het het oude type was, nieuw druk vat.

Gr Jack

Kleine update ben bij de verkoper geweest en wij zijn er uitgekomen ,dus ik ben tevreden zo.

Ik ga het maar repareren en dan zien we wel waar het schip strand.

ik kan de leidingen zeker niet afsluiten en zonder warmtewisselaar rijden?

gr berry

Kan wel, maar dan moet je m zeker niet lang Vol belasten (dikke aanhanger, Flinke klimmen in de bergen etc etc..

er zit niet voor niks zo'n grote koeler op.

Willem

Olie koeler ? Het is een warmte wisselaar. dus ook olie koelen, maar primair bij koudestart dat olie zsm op bedrijfs temperatuur komt welke interne vrijwing, en dus slijtage en verbruik minimaliseert.

Tuurlijk kan je'm afkoppelen, en dan gewoon een externe oliekoeler eraan hangen, van Mocal ofzo, als die maar voldoende capaciteit heeft.

Enige 2 kanttekeningen die je daar bij kan zetten is bij lage snelheid en hoge temperaturen (file rijden) bijv. de koeliingsgraad wellicht wat minder is als met de WW, en dat bij koude start de motorolie wat minder snel op temperatuur komt/gebracht wordt.

Ik ken er wel een aantal die dat gedaan hebbben, o.a. bij deze V6-en in een Kadett.

Kan wel, maar dan moet je m zeker niet lang Vol belasten (dikke aanhanger, Flinke klimmen in de bergen etc etc..

er zit niet voor niks zo'n grote koeler op.

Willem

Als je de juiste thermostaat in je Mocal adapter stopt, dan zal deze bij 85 graden bijvoorbeeld al open gaan.

Daarnaast wordt het rond gepompt door de oliepomp, dus als je koeler op de een goede plek hangt, dan zal de olietemp echt niet veel oplopen, mits deze koeler natuurlijk het juiste formaat heeft.

Olie koeler ? Het is een warmte wisselaar. dus ook olie koelen, maar primair bij koudestart dat olie zsm op bedrijfs temperatuur komt welke interne vrijwing, en dus slijtage en verbruik minimaliseert.

Tuurlijk kan je'm afkoppelen, en dan gewoon een externe oliekoeler eraan hangen, van Mocal ofzo, als die maar voldoende capaciteit heeft.

Enige 2 kanttekeningen die je daar bij kan zetten is bij lage snelheid en hoge temperaturen (file rijden) bijv. de koeliingsgraad wellicht wat minder is als met de WW, en dat bij koude start de motorolie wat minder snel op temperatuur komt/gebracht wordt.

Ik ken er wel een aantal die dat gedaan hebbben, o.a. bij deze V6-en in een Kadett.

Kleine update gister de warmtewisselaar eruit geschroeft ging redelijk vlot. Met de drap lijkt het mee te vallen het zit alleen in het reservoir, de koelvloeistof was opvallend schoon ik had het me heel smerig voorgesteld. Er zat wel wat drap aan het deksel van de warmtewisselaar maar ook niet veel, de wisselaar zelf was wel wat smerig dus ik hoop dat dat de oorzaak is, effe een plaatje bij het praatje.

IMAG0057.jpg

IMAG0058.jpg

IMAG0059.jpg

Vanmiddag een wisselaar uit een sloop blok geschroeft waarvan ik zeker weet dat ik goed is, en vloeibare pakking bij de dealer gehaald.

Nu de boel goed schoon maken en dan maar weer opbouwen en hopen dat het probleem verholpen is.

IMAG0060.jpg

IMAG0061.jpg

gr Berry

Als je de juiste thermostaat in je Mocal adapter stopt, dan zal deze bij 85 graden bijvoorbeeld al open gaan.

Daarnaast wordt het rond gepompt door de oliepomp, dus als je koeler op de een goede plek hangt, dan zal de olietemp echt niet veel oplopen, mits deze koeler natuurlijk het juiste formaat heeft.

Terug
Naar boven