• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

olie lampje brand

Klopt wat je zegt maar na mijn idee is de standaard oliepomp van een CIH L4 groot genoeg voor een 4 cil,alleen is die pomp bij een L6 aan de kleine kant.

Ik heb het geluk gehad dat ik eerst op de sloop een dieseldeksel heb gevonden (voor niks gekregen ;)) die de druk wat verhoogde stationair en ik heb een gloednieuwe 30% meer volume pomp kunnen kopen (zonder diesel deksel) dus ik heb nu die 30% meer volume pomp en een dieseldeksel en ben echt super tevreden met mijn oliedruk:

2 bar stationair met echt warm blok op 15w40 olie en bij 1700/1800 toeren zit ik al over de 3 bar druk heen en bij 2500 gaat de deksel door de overdruk bij 4,5 bar.

En dan heb ik ook nog achteraan op het olie systeem gemeten ipv van vooraan zoals de 24V dat doet,vooraan meet je ongeveer 1 bar meer als achteraan.

Alleen is zo,n pomp na mijn idee bij een 4 cilinder geen noodzaak omdat de verhouding hetzelfde is 4 cil pomp is hetzelfde als de 30% meer volume pomp bij een lijn 6 deze motor is ook 30% groter als de lijn 4.

Maar zo,n pomp is nooit weg en kan geen schade maken,teminste niet bij mij bekent,ik ken wel iemand die had een alu stopje boven een nokkenas lager eruit geblazen met zo,n pomp.

Als je zo,n pomp kunt vinden dan kopen en inbouwen,is altijd beter.

ik heb eingelijk weinig oliedruk problemen gehad met de div cih motoren welke hier de revue gepasseerd zijn inmiddels :D

alleen tot een half jaar geleden: manta 2.o zonder oliedruk en een boel geratel,

dus de lagers er al uit.

motortje dr uut en andere erin, ging eerst prima maar bij warme motor het zelfde verhaal,

filter type w712 standaard voor t ding. en olie 15W40.

rammelt nog wel wat maar geen zin om motortje te vervangen :P

balletje van overdruk ventiel scheef afgesleten en tja als het ware happen eruit,

alleen dat stalen balletje... waar kan ik die vinden... want dat lijkt mij persoonlijk een

heel goede oplossing voor die cih olie pompjes.

Ik zal morgen eens dat ding van mn sloopblok afhalen. Als ik het goed begrijp moet er bij de oliepomp ergens een bout los waar een veer onder zit met een balletje?

Dat balletje moet van plastic zijn, en die vervangen voor een kogellager?

kogellager ??

een stalen kogel :D

onderstaande link laat het deksel van de pomp zien.

als je je onder de auto bevind zit deze onderaan aan de voorzijde van je motorblok

klikklak

Ik herken de problemen m.b.t. oliedruk, deze heb ik n.l. ook.

De reactie van GSE is daarom wel interessant, maar waar haal je een oliepomp met een grotere opbrengst?

Het dieseldeksel had ik ook al gemonteerd maar ik vind de oliedruk bij warme motor nog steeds te laag. De meter geeft 0,5 bar aan maar het lampje gaat nog niet branden.

Maar als je met dit weer type met een 4 cil oliedruk problemen hebt is der echt wat meer aan de hand als een kleinigheid,bij een 4 cil moet zo,n pomp helemaal niet nodig zijn,enkel bij een 6 cil is het geen luxe.

't Kan natuurlijk ook zijn dat je motor niet meer fris is dus teveel lagerspeling waardoor de oliedruk te ver daalt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik daar zelf geen last van heb gehad terwijl m'n motor aardig ver heen was

Terug
Naar boven