• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olympia Rekord 1955

Weet iemand hoe ik de benzine toevoer het beste goed kan afstellen? Hoe ik kan zien of die te rijk loopt?

Hij klappert wat uit de uitlaat, maar heb geprobeerd ontsteking beter af te stellen, maar denk niet dat dat het is omdat het maar af en toe voorkomt.

Wel nog ff netjes nylontape om alle draden heen als het zaakje eenmaal naar behoren werkt he! Kabelboom knutselen is een heerlijk klusje :)

Bedrading bijna klaar, ja tape komt enkel om de eindjes van de kabelhulzen en knooppunten.

Koplampbedrading voor:

Na:

Blijft een leuk project.

Heb je de benzine toevoer al gevonden :?:

Ik verwacht een afstelling van de carburateur.

Gr

Marcel

Vandaag de hele draadboom erin klaar. Nu alle lampjes ook vervangen, wat nu opvalt is dat de dynamo niet bijlaad bij lage toeren.

Indicatielampje werkte voorheen niet. Hoort dit zo?

@turbo ja ik weet wel wat de toevoer is, maar wil deze zo afstellen dat die zeg maar super ontbrand, alleen hoe doe je dat?

Ik heb ooit ergens gezien met een glaze bougie?

Ja glazen bougies heb ik ook wel eens over gelezen; dan kan je de kleur van de ontbranding zien.

Weet zo ff niet waar zo'n set te bestellen valt.

Bougie binnen, maar krijg het niet voor elkaar, heeft iemand mischien documentatie van de opel carberateur (zelf fabricaat opel).

Als ik de ontsteking afstel exact volgens markeringen en stroboscoop, gaat de motor sputteren in wat hogere toerentallen. Zonder vacuuem vervroeging start die uberhaubt niet. Volgensmij is de vervroeging niet goed afgesteld, maar hoe doe ik dat.

De carb heeft maar een stelschroef voor stationair, is een carter carberateur, hoe stel je hierbij het mengsel af?

Je zou eens een gepensioneerde monteur moeten aanspreken hierover ron.

xdie hebben er jaren mee gesleuteld vroeger en weten er vaak veel vanaf.

Helaas, motor vastgelopen, ik stuk aan het rijden, was eindelijk goed afgesteld.

Na paar kilometer over een drempeltje en poef uit. Ik denk accu leeg, controleren nee goed.

Dan proberen ronddraaien krukas, muur vast niet vooruit of achteruit te krijgen.

Verdorie dacht ik er moet wat afgebroken zijn, carterpan eronderuit. Alles netjes vast, lagers gecontroleerd nog alelmaal goed.

Zuigers kunnen allemaal nog heen en weer. Krukas gaat niet rond.

Vandaag distributie deksel eraf halen, vermoed dat er hier toch wat mis is gegaan of mijn nokkenas is vastgelopen.

Aandrijving van de rotor en ruitenwissers is niet vastgelopen. Enige waardoor de nokkenas nog vastgelopen kan zijn is de stoters waarvan er vast zitten of de benzine pomp welke is vastgeslagen.

Potjandorie3dubbeltjes :wtf

Motor vastgelopen? :shock: Hopelijk valt het heel hard mee met de schade en krijg je haar weer rijdbaar.

Vindt dit een erg gaaf topic om te volgen van een zeer leuke oldtimer.

Groeten van Paul

ooooh das nie zo mooi...

Ben wel benieuwd naar de oorzaak van de vastloper.

Als je het distributie tandwiel eraf pakt, gaat ie dan wel rond?

Was het een nou 1.5 of een 1.7 ?

Hoop dat je hem weer snel aant lopen hebt :thumbup

groeten

Terug
Naar boven