• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olympia Rekord 1955

Het is een 1.5. Disdeksel eraf gehaald, vanavond even tandwiel demonteren. Zou de startmotor dit kunnen veroorzaken?

Hij is exact op bdp stil komen staan, dus je zou toch denken dat er wat mis is gegaan met de zuigers, maar als ik ze losmaak van de krukas kunnen ze naar beneden en boven en de krukas kan niet rond?

Weet iemand of de benzinepomp bijv de oorzaak kan zijn? Deze zit op de nokkenas aangedreven met een soort veer welke steet een palletje terugdrukt.

Ook krukaslagers en tandwiel gedemonteerd. Mog niet baten, hij staat exact op 0 vastgelopen dus toch zou je denken zuigers. Maar die kunnen allemaal nog op en neer. ik kan alleen degene die bijna helmaal boven staan niet verder naar onder trekken omdat de krukas niet rond wil en dan in de weg zit, een stuk ernaast gaat maar niet helemaal. En te ver naar boven durf ik niet want als de zuigerveren er bovenuit komen moet de kop eraf.

Wat ik gezien heb gister is dat het tandwiel van de startmotor nog op de starterkrans staat, dus morgen deze demonteren en hopen dat dat het is, maar mijn opties zijn op dus zou eignelijk denken van wel.

ik begrijp dr helemaal niks van, bijna alles los gehad en kan draaien, krukas zonder dat de drijfstangen eraan zitten ook, maar als ik de drijfstangen en zuigers afzonderlijk beweeg bewegen die ook, monteer ik ze kan de krukas niet meer draaien, maar monteer ik ze afzonderlijk aan de krukas dus 1 voor 1 kan die wel blijven draaien, dus het is ook niet dat een van hen ovaal is ofzo.

Je zou bijna denken krukas krom?

Ron,

Balen dat dit is gebeurt en ik hoop dat je dit weer goed kan krijgen.

Als je aangeef dat je ze allemaal gelijktijdig niet kan bewegen en afzonderlijk wel; kan het zijn dat je krukas niet meer rechtligt ofzo :?: Of inderdaad dat hij mogelijk krom is; maar dat moet je ook merken toch..

Succes ermee iig.

gr

Marcel

Pffff wat jammer voor je Ron. Hoop dat je snel er achter komt wat nu de boosdoener is. Heel veel succes ermee. :thumb

Hoe zien de drijfstanglagers er uit? Is daar ook wat aan gereviseerd?

Lijkt me dan dat er 1 is die te krap zit en met warm worden loopt te klieren.

Maar dan zie je meestal wel een blauwe waas op de delen. Als dat gebeurt is dan kun je alleen nog maar je krukas laten slijpen

@Fearless wrote:Hoe zien de drijfstanglagers er uit? Is daar ook wat aan gereviseerd?

Lijkt me dan dat er 1 is die te krap zit en met warm worden loopt te klieren.

Maar dan zie je meestal wel een blauwe waas op de delen. Als dat gebeurt is dan kun je alleen nog maar je krukas laten slijpen

Krukas is net geslepen, drijfstangen zijn ook ingenomen waar nodig, drijfstanglagers zijn vernieuwd, krukaslagers zijn vernieuwd.

Zien er ook allemaal als nieuw uit. Revisiebedrijf heeft de nieuwe lagers voordat ze gingen slijpen nagemeten, dus hoop niet dat dat het is.

Dan mag je aannemen dat ze niet te krap zijn idd.

Heb je al contact gehad met het revisiebedrijf? Ben benieuwd wat zij er van zeggen.

Is de krukas 5 of 3 keer gelagerd?

Bij 3 keer gelagerd kan het zijn dat de krukas krom is ,dan zou je drijfstangen 1 & 2 er een op moeten zetten en proberen. Draait ie dan 3&4 een keer proberen.

Bij 5 keer gelagerd is de kans dat ie krom is een stuk kleiner.

Ik heb net de foto 's gezien , 4 keer gelagerd dan zou ik met 2 en 3 eerst proberen

@Boskje wrote:Is de krukas 5 of 3 keer gelagerd?

Bij 3 keer gelagerd kan het zijn dat de krukas krom is ,dan zou je drijfstangen 1 & 2 er een op moeten zetten en proberen. Draait ie dan 3&4 een keer proberen.

Bij 5 keer gelagerd is de kans dat ie krom is een stuk kleiner.

Ik heb net de foto 's gezien , 4 keer gelagerd dan zou ik met 2 en 3 eerst proberen

Is 4 maal gelagerd.

64262439eca1864b3b638bbce1db6584_zps692e59bb.jpg

Ik heb er twee, de rechter is orgineel maar kon enkel op 2de overmaakt geslepen worden. Dus een 2e aangeschaft en die kon wel op 1ste overmaat worden geslepen.

Over ongeveer een week gaan we weer heel hard aan het werk met de astra en Olympia en komt er waarschijnlijk nog een projectje bij in de trand van de autosport.

Eindelijk het probleem gevonden, je zou het niet verwachten, maar het 1ste lager veroorzaakte het probleem, het lager paste precies in de krukas, maar bij warm worden klemde deze, hierdoor is er een braampje op de krukwang ontstaan en deze heeft de vastloper veroorzaakt.

Lager opgemeten, en gemaild naar de leverancier, bleek dat het lager breder was dan het zou moeten zijn, oude lager was ook smaller.

Gelukkig geen beschadigingen aan de geslepen krukas enkel de wang. (het breedte lager is de 2e) dus de eerste kan gewoon zonder opnieuw slijpen vervangen worden.

Hij loopt weer, hopen dat die het nu langer volhoud.

Helaas lekt die nu bij de distributiekap olie. Dus ff nieuwe pakking besteld.

Wielen worden gestraald en gepoedercoat.

Terug
Naar boven