• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Om de hoeveel kilometer distributie vervangen Z16XE?

Kan ik trouwens ook stalen spanrollen plaatsen in plaats van kunstofstof? Of zit er teveel verschil in beide dat dat niet kan? Want dan ben ik van plan straks stalen te doen, zodat het langer mee kan.

Simpel thomas omdat er velen zijn die weten (uit ervaring) dat de kans groot is dat de riem de 90.000 niet haalt.

Laatst een zelfde distributieset als op jouw motor staan wisselen.

59.400km en 3jaar oud.

1 lager van een looprol gaar en lekkende waterpomp.

Originele onderdelen.

Zeg het maar.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Laatst een 2007 smallblock 16V motor riem gewisseld, eveneens lunstof rollen, ook lekkende waterpomp 67.000km oud

Daarom wordt ie ook over ongeveer 10.000 verwisseld. ;) Maar mijn vraag is nu, kan ik ook stalen rollen plaatsen in plaats van kunststof?

Je kunt een set met stalen rollen plaatsen, maar het blijft zo dat je dan nogsteeds maar 60.000km moet doen met de riem.

Ok, dat snap ik dan ff niet.... Als het aan de kunststofrollen ligt, en ik zou dan stalen plaatsen..... Waarom dan alsnog om de 60.000?

Meest voorkomende oorzaken van kapot gaan van de distributieriem zijn:

Vastlopen lager van looprol of spanrol

Vastlopen of kapotlopen waterpomp

Daarom vind ik het vreemd dat ik alsnog om de 60.000 zou moeten vervangen, als ik voor de stalen spanrollen zou gaan bij de volgende beurt. Die zouden toch beter moeten zijn?

De lagers in de rollen zijn gewoon hetzelfde enkel de buitenzijde van de rol is anders. En daar loopt die niet op vast!

Maar rijd gewoon door tot 90.000 km steeds weer als die eerder breekt, weet je waarom we je gewaarschuwd hebben.

Breekt die niet heb je geluk, en probeer je het gewoon nog eens.

*zucht*

Nog een keer dan.......

Ik heb allang besloten om bij 60.000 de riem en waterpomp te vervangen!!!! Dit heb ik nu al tig keer gezegd. Ik vraag nu alleen of het een voordeel heeft om dan stalen rollen te nemen als die langer mee kunnen. Dat blijkt niet te zijn. Dank voor dat antwoord.

Maar alsjeblieft, ik heb nu al een paar keer gezegd dat ik over 10.000km de riem vervang, dus kunnen we nu ff niet terugvallen op het feit dat ik maar lekker door moet rijden tot de 90?

Simpel alle smalblok 16V motoren met waterpomp in de distributie omloop, vervangen omde 60.000 km.

Stalenen kunstof rollen zijn beide even slecht of goed. Bij voorkeur wel een riemset van gates of ander gerenomeerd merk.

Geld ook voor de waterpomp, anders is het ook maar de vraag of ze voldoen aan de juiste kwaliteitsnorm.

Terug
Naar boven