• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Ombouw pomprelais met priming

Vinci

Woont hier bijna
Heb al tijden een zelfbouw brandstofpomp relais in gebruik, tot grote tevredenheid, maar wil binnenkort eens kijken wat er te behalen valt aan het laten primen van de pomp. Gek genoeg beschrijft de motronic M2.5 manual dat de pomp zou moeten primen, maar heb nog nooit een XE (en ook geen LET) gezien die dat ook werkelijk doet!!?

Quote uit manual:

"When the ignition is switched on the ECU briefly earths relay contact 85b at ECU terminal 3. This energises the second relay winding, which closes the second relay contact and connects voltage from terminal 30 to terminal 87b, thereby providing voltage to the fuel pump circuit. After approximately one second, the ECU opens the circuit and the pump stops. This brief running of the fuel pump allows pressure to build within the fuel pressure lines, and provides for an easier start. "

Dus heb ik een schema bedacht met een R/C delay om een seconde lang de pomp aan te laten gaan bij het op contact zetten. Moet het nog testen en verder optimaliseren, maar dit is de schets van het schema:

mz3f3Sp.jpg

De condensator hangt door de relais spoel 1 heen altijd al aan de +, maar zodra je de auto op contact zet krijgt de ECU geschakelde + en trekt het de massa van spoel 1 aan, en dan wordt de condensator niet langer op spanning gehouden, deze zal dan gedurende de tijd die je instelt met de waarde van de weerstand en de grootte van de condensator (en de soort transistor) spoel 2 nog enige tijd aan de massa leggen en omdat die + krijgt door het aangetrokken contact 1 gaat de pomp heel even lopen. Zo krijg je dus gelijk volop benzinedruk.

Mijn ervaring is, mijn XE start ALTIJD, maar nooit zo snel als mijn C14NZ deed, die primede wel en zoals ook in de motronic manual staat start de motor dan nét effe sneller. Ben benieuwd, stay tuned!

In elk geval kost het enkel een weerstandje (misschien twee) een transistor, een condensator en een diode, bij mekaar denk ik nog geen twee euro materiaal...

Terug
Naar boven