• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Omega 3000 12v met 6 bak ??

ik ben patrick en ben de eigenaar van een omega 3000 12v uit 1988

mijn vader vertelde mij dat hij in zijn jongere jaren een vriend had met een omega 3000

die voorzien was van een versnellingsbak met 6 versnellingen

nou heb ik gebeld naar opel ( van voorden ) almere en gevraagd of er een 6 versnellingsbak is die op mijn motor past

hun konden mij vertellen ( wat ik al wist ) dat de F28 bak , 6 versnellingen heeft

maar hij kon mij niet vertellen of deze op mijn C30NE paste ..

en of de F28 bak alleen achterwiel aandrijving aankon , zowel de kracht als de aansluiting

ik ben dus op zoek naar een 6 bak voor mijn omega 3000 12v

Kan iemand mij helpen met eventuele informatie

of heeft iemand een bak liggen of haalbare ideeen

dan hoor ik het graag

alvorens bedankt

De enige 6 bak die een omega (lotus carlton?) ooit had was dus de lotus (als ik me niet vergis)

Dat was volgens mij een corvette bak, als ik het verkeerd heb, dan wordt daar vast wel op gewezen

Die bak past niet zomaar, is zeer groot, en vind 'm maar.

Ik zie het willen van een 6e versnelling ook niet zo. Als je het echt zou willen dan is een sequentiele DRENTH 6-bak een goede oplossing, en tevens een hele dure.

De enige 6 bak die een omega (lotus carlton?) ooit had was dus de lotus (als ik me niet vergis)

Dat was volgens mij een corvette bak, als ik het verkeerd heb, dan wordt daar vast wel op gewezen

Die bak past niet zomaar, is zeer groot, en vind 'm maar.

Ik zie het willen van een 6e versnelling ook niet zo. Als je het echt zou willen dan is een sequentiele DRENTH 6-bak een goede oplossing, en tevens een hele dure.

bedankt voor je reactie

heb een sequentiele DRENTH 6-bak gevonden voor 9000 euro ... :puke

maar ja mijn pa vertelde dat het een automaat was ..

ik weet niet of de senator of de omega met een 6 bak gebracht is ..

automaat wist ik wel . maar 6 bak ??

ik ga wel verder zoeken bedankt voor de info

bedankt voor je reactie

heb een sequentiele DRENTH 6-bak gevonden voor 9000 euro ... :puke

maar ja mijn pa vertelde dat het een automaat was ..

ik weet niet of de senator of de omega met een 6 bak gebracht is ..

automaat wist ik wel . maar 6 bak ??

ik ga wel verder zoeken bedankt voor de info

6-traps automaat bij een omega A nog nooit van gehoord. Er schijnt wel een heel zeldzame/experimentele 6 bak te bestaan voor een omega A (nee niet de lotus bak), volgens mij in Irmscher modellen geleverd. Helaas heb ik hier ook niet meer gegevens van en het lijkt dan ook een onmogelijke taak om dit uit te zoeken (ik weet alleen dat hij bestaat). Wellicht dat er een BMW bak bestaat die past. Een lotus bak heeft een veel te lange overbrenging in de zesde versnelling, dat gaat ie niet trekken. Zo'n sequentiele bak is gebouwd voor de race/rally sport, dan heb je in de 6 waarschijnlijk weer een veel te korte overbrenging, in ieder geval waarschijnlijk korter dan nu je 5e versnelling

6-traps automaat bij een omega A nog nooit van gehoord. Er schijnt wel een heel zeldzame/experimentele 6 bak te bestaan voor een omega A (nee niet de lotus bak), volgens mij in Irmscher modellen geleverd. Helaas heb ik hier ook niet meer gegevens van en het lijkt dan ook een onmogelijke taak om dit uit te zoeken (ik weet alleen dat hij bestaat). Wellicht dat er een BMW bak bestaat die past. Een lotus bak heeft een veel te lange overbrenging in de zesde versnelling, dat gaat ie niet trekken. Zo'n sequentiele bak is gebouwd voor de race/rally sport, dan heb je in de 6 waarschijnlijk weer een veel te korte overbrenging, in ieder geval waarschijnlijk korter dan nu je 5e versnelling

hey super dat je even reageerd

Bmw ?? hahah lol wist niet dat dat kon en dan de vraag welke bak van hun is dan 6 bak ;)

en ja me pa zei het tegen me een duitse 6 bak ...

dus kan mischien die irmscher of mantzel bak zijn die, die 3 project omega's hadden

ik weet het niet .. ik dacht mischien de senator ofzo maar die hadden ook 5 baks automaten

hey super dat je even reageerd

Bmw ?? hahah lol wist niet dat dat kon en dan de vraag welke bak van hun is dan 6 bak ;)

en ja me pa zei het tegen me een duitse 6 bak ...

dus kan mischien die irmscher of mantzel bak zijn die, die 3 project omega's hadden

ik weet het niet .. ik dacht mischien de senator ofzo maar die hadden ook 5 baks automaten

Nope Senators hadden nooit 5 gang automaten..

Enkel 4 met een lock-up AR25 en AR35 zijn 4-gang automaten net als de 03-71LE bak die ook in de B-sennies werd gebruikt...

Die auto,s zijn in 94 uit productie genomen..en dat is al iets van 17 jaar terug,toen waren der nog 5-gang automaten of misschien net in opkomst...

Nope Senators hadden nooit 5 gang automaten..

Enkel 4 met een lock-up AR25 en AR35 zijn 4-gang automaten net als de 03-71LE bak die ook in de B-sennies werd gebruikt...

Die auto,s zijn in 94 uit productie genomen..en dat is al iets van 17 jaar terug,toen waren der nog 5-gang automaten of misschien net in opkomst...

de Calibra 2.0 16v & 8v zijn ook geleverd met 4x4... weet zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen of deze dan ook 6-bakken waren.

Werden vroeger nog wel eens aangeboden op MP... en zo werden er ook een hoop mensen belazerd...

Wellicht dat de technische mannen hier meer over weten.... ik weet van heel veel namelijk maar heel weinig :angel

de Calibra 2.0 16v & 8v zijn ook geleverd met 4x4... weet zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen of deze dan ook 6-bakken waren.

Werden vroeger nog wel eens aangeboden op MP... en zo werden er ook een hoop mensen belazerd...

Wellicht dat de technische mannen hier meer over weten.... ik weet van heel veel namelijk maar heel weinig :angel

@Rob-Epe wrote:de Calibra 2.0 16v & 8v zijn ook geleverd met 4x4... weet zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen of deze dan ook 6-bakken waren.

Dat zijn de f20 bakken, die zijn voor óf voorwiel, óf 4 wiel aandrijving. Die zijn gemaakt van motorblokken die dwars in de auto liggen. De c30ne ligt in de lengterichting, dus is niet van toepassing ;)

@Rob-Epe wrote:de Calibra 2.0 16v & 8v zijn ook geleverd met 4x4... weet zo 1-2-3 niet met zekerheid te zeggen of deze dan ook 6-bakken waren.

Dat zijn de f20 bakken, die zijn voor óf voorwiel, óf 4 wiel aandrijving. Die zijn gemaakt van motorblokken die dwars in de auto liggen. De c30ne ligt in de lengterichting, dus is niet van toepassing ;)

als je meer wilt weten van de versnellingsbakken,heb ik deze link voor je.

http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ4ETPElUTT1kJzATM9QUSF10UmMDN8lTM9EkUBBVT" onclick="window.open(this.href);return false;

De Getrag R28 5bak van de 3liter 24v motor is de sterkste bak die er is.. De 5e versnelling is oneindig na snelheden boven 250 km/ph

Ik gebruik deze in mijn originele omega 3000 24v.

Hydraulische koppeling

Versnelling Overbrenging :

1 3.808:1

2 2.106:1

3 1.336:1

4 1.000:1

5 0.814:1

achteruit 3.700:1

De beste bak die je kan gebruiken.. :thumb geschikt tot 280 NM koppel.

De getallen van een schakelbak slaan op hoeveel koppel die kan verdragen.

bijvoorbeeld Getrag 240 is 240 NM koppel .Getrag R25 is 250 NM koppel.

hoe hoger het getal,hoe zwaarder de overbrenging is van 1 tm 5 met schakelen.

Lotus omega wilde een zwaarder type bak ivm hoger koppel dan de originele 5 bak.

Te hoog koppel voor een lichter type schakelbak,kan de desbetreffende schakelbak vastlopen of ploffen.

lotus omega gebruikt een corvette bak met Holden commodore achteras van een aussie V8 en aan speciale tussenas..

transmission ZR1 ZF 6-Speed Manual

gear ratios 2.68:1, 1.80:1, 1.29:1, 1.00:1, 0.75:1, 0.50:1

final drive 3.45:1

Read more at http://www.supercars.net/cars/1416.html#YTdXZFbhWXQ4j6QC.99" onclick="window.open(this.href);return false;

als je meer wilt weten van de versnellingsbakken,heb ik deze link voor je.

http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ4ETPElUTT1kJzATM9QUSF10UmMDN8lTM9EkUBBVT" onclick="window.open(this.href);return false;

De Getrag R28 5bak van de 3liter 24v motor is de sterkste bak die er is.. De 5e versnelling is oneindig na snelheden boven 250 km/ph

Ik gebruik deze in mijn originele omega 3000 24v.

Hydraulische koppeling

Versnelling Overbrenging :

1 3.808:1

2 2.106:1

3 1.336:1

4 1.000:1

5 0.814:1

achteruit 3.700:1

De beste bak die je kan gebruiken.. :thumb geschikt tot 280 NM koppel.

De getallen van een schakelbak slaan op hoeveel koppel die kan verdragen.

bijvoorbeeld Getrag 240 is 240 NM koppel .Getrag R25 is 250 NM koppel.

hoe hoger het getal,hoe zwaarder de overbrenging is van 1 tm 5 met schakelen.

Lotus omega wilde een zwaarder type bak ivm hoger koppel dan de originele 5 bak.

Te hoog koppel voor een lichter type schakelbak,kan de desbetreffende schakelbak vastlopen of ploffen.

lotus omega gebruikt een corvette bak met Holden commodore achteras van een aussie V8 en aan speciale tussenas..

transmission ZR1 ZF 6-Speed Manual

gear ratios 2.68:1, 1.80:1, 1.29:1, 1.00:1, 0.75:1, 0.50:1

final drive 3.45:1

Read more at http://www.supercars.net/cars/1416.html#YTdXZFbhWXQ4j6QC.99" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug
Naar boven