• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

omkeurregels weer gewijzigd!!

zijn er ook mensen die auto's van na 31 dec 1997 hebben laten omkeuren? En wat hier zoal anders bij is? En dan met name de auto's zoals een Astra G van 2003 met bijvoorbeeld een C20XE of LET. Hiervoor is namelijk geen typegoedkeuring enzo.

@bastiaan1981 wrote:en als je niet weet waar het blok weg komt wat dan?

kun je dan zeggen dat de vorige eigennaar hem van de sloop heeft?

Dat gaat moeilijk worden. Ik weet niet of ze bij alle keurstations navraag doen over het blok. Bij mij in Roosendaal iig wel. Dat doen ze waarschijnlijk om te kijken of het blok niet uit een gestolen auto komt.

zijn er ook mensen die auto's van na 31 dec 1997 hebben laten omkeuren? En wat hier zoal anders bij is? En dan met name de auto's zoals een Astra G van 2003 met bijvoorbeeld een C20XE of LET. Hiervoor is namelijk geen typegoedkeuring enzo.

Hiervoor zul je dan toch naar het testcentrum in Lelystad moeten. Dan krijg je als extra een weggedragstest en een geluidsmeting. Kosten zijn rond de 550euro, alleen al voor deze 2 tests.

Nou ja, de RDW zegt weggedragtest enkel en alleen als het vermogen 40% hoger is dan standaard en geluidsmeting dan altijd. Maar wat zijn de overige andere tests. Bijvoorbeeld in worst case scenario. Alle test die er zijn moeten worden uitgevoerd wat kost dat dan. want de rdw heeft zelf hier niet echt een duidelijk antwoord op.

Volgens mij (had het al eens eerder berekend) ben je dan rond de 800euro verder. En dan maar hopen dat hij word goedgekeurd.

@Maus010 wrote:@bastiaan1981 wrote:en als je niet weet waar het blok weg komt wat dan?

kun je dan zeggen dat de vorige eigennaar hem van de sloop heeft?

Dat gaat moeilijk worden. Ik weet niet of ze bij alle keurstations navraag doen over het blok. Bij mij in Roosendaal iig wel. Dat doen ze waarschijnlijk om te kijken of het blok niet uit een gestolen auto komt.

Hiervoor zul je dan toch naar het testcentrum in Lelystad moeten. Dan krijg je als extra een weggedragstest en een geluidsmeting. Kosten zijn rond de 550euro, alleen al voor deze 2 tests.

maar mijn kadett met zijn c20xe komen uit belgie. doen ze dan ook moeilijk over het blok als je er geen papieren bij hebt?

Dat durf ik echt niet te zeggen. Het ligt er misschien ook aan naar welk keurstation je gaat.

Anders misschien ff naar de sloop en daar zoeken naar een geschikte donor auto en daar het kenteken van gebruiken.

ik ga binnen nu en paar weken ook naar de rdw voor een let omkeuring

heb geen gegevens van de afkomst van het blok draai wel een printje uit met de motor gegevens en daar doen ze het maar mee

vorige week mijn corsa b met 3liter v6 rdw gekeurd.

geen probleem, maar ze moesten wel perse het kenteken hebben waar de motor uitkwam.(nu had ik die wel, omega zelf gesloopt)

of een aankoopsbewijs.

Zo zie je maar dat het per keuringstation verschilt!

Wat dat betreft blijft het een zooitje bij de RDW. Er is geen duidelijke lijn die ze aanhouden.

dat is er bij de rdw ook niet echt

bij mij vroegen ze er niet eens naar

alleen naar de inhoud en vermogen

als k had gezegd dat t een 3.0 was vonden ze t ook wel best denk k zo (had k t maar gezegd :( )

Volgende week ga ik naar de rdw, maar heb een aantal vragen,

Is een aankoop bewijs van het blok verplicht?

Heb een auto uit '93 zonder u9 op het kenteken, dan is een kat niet verplicht?

Wou in Zwolle gaan.

als het niet op je kenteken staat is het niet verplicht volgens mij maar moet wel aan de waardes komen met meten

aankoop bewijst kunnen ze om vragen maar veel doen het niet

je kan evt zelf een A4-tje maken :P

je moet misschien zelf met vermogen en inhoud doorgeven (was bij mij het geval ) dus zou mooi zijn als e dat zo er uit kan gooien tegen een keurmeester :P

ff over dat rdw gebeuren, heeft ff niets met motor ombouw te maken.

weet het niet zeker meer namelijk.

hoe zat dat ook al weer als je je auto een andere kleur geeft?

dan hoefde je alleen maar een briefje naar het rdw te sturen, of te bellen dat de auto een andere kleur heeft toch?

en dan word er een nieuw kenteken of zo opgestuurd?

zit er namelijk aan te denken om de astra ooit eens een ander kleurtje te geven.

wat ik me ook af vroeg, en dan wel over motorombouw)

stel mijn c1.4nz loopt kapot.

en ik zet er gewoon een andere c1.4nz weer terug in, dan hoef ik niks om te keuren?

en zoals de oudere modelen, ik heb bijvoorbeeld een oude open met een 1.2n blokje, en ik leg er een 1.2s in, moet ik hem dan laten omkeuren?

Andere kleur moet je je kentenken opsturen naar rdw en hun passen de kleur aan

van 1.2s naar 1.2n hoef je niets te keuren en met 1.4 ook

alleen met meer vermogen

Nog een vraagje, de vorige eigenaar is gaan rijden zonder de hulp-veren (ben ik zelf geen voorstander van) Nu ligt de veer dus los bij het opkrikken, maakt dit uit voor de omkeuring?

Heb je een OPEL uit 1993, dan zit er zowiezo een geregistreerde kat onder, als je in 1993 geen U9 erop hebt, heb je wel E2 erop staan (Euro 2)

Mijn 1993 astra-F 2.0i Caravan CD stond dan alsvolgt:

model: Astra Stationwagon C2.0NE E2

@wim-v6 wrote:Heb je een OPEL uit 1993, dan zit er zowiezo een geregistreerde kat onder, als je in 1993 geen U9 erop hebt, heb je wel E2 erop staan (Euro 2)

Mijn 1993 astra-F 2.0i Caravan CD stond dan alsvolgt:

model: Astra Stationwagon C2.0NE E2

Er staat inderdaad e2 op het kenteken. Is een kat dan niet verplicht?

Kat is voor de apk pas verplicht vanaf 1995, totaal onafhankelijk van wat er op kenteken staat, al die codes zijn onbelangrijk. er hoeft dus geen kat visueel aanwezig te zijn. Wel moet je aan de uitlaatgaseisen voldoen.

Vanaf 1993 heb je een 4-gasmeting en of je die gaat halen zonder kat is natuurlijk lastig te beantwoorden. ;)

Terug
Naar boven