• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

onderdelen auto invoeren aus Deutschland

peter777

Post vaak
Even een vraag over invoer. Ik ben aan het rondneuzen naar een nieuwe 6 pitter voor de monza. 30E blokjes zijn nog wel te krijgen als tijdelijke oplossing, maar uiteindelijk wil ik een C30NE met niet al te veel km's.

Op ebay en mobile.de staan nog wel aantrekkelijke opties.

Stel: Ik vind een duitse auto en wil hem invoeren en meteen slopen, dan kan ik een eendags kenteken in duitsland krijgen. Net contact gehad met de RDW, en die stelden voor om te kijken of er een export kenteken mogelijk is in duitsland omdat je dan geen problemen krijgt zodra je de grens oversteekt.

De bedoeling is om rijdend vanuit duitsland richting mijn werkplaats te gaan en blok/bak te verwijderen. De rest gaan naar de schroot.

Wat is dan het beste om te doen? Heb helaas geen E-rijbewijs, en een auto ambulance huren is behoorlijk prijzig...

img20130425123735.jpg

img20130425123724.jpg

img20130425123711.jpg

http://nos.nl/artikel/499354-regeling-oldtimers-versoepeld.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En met de bovengenoemde regeling ben ik met deze 5 bak en 2.8(!)H met dat kwart tarief nog redelijk af.

Volgende keer maar even goed onder de kap kijken, want het is een 2.8H ipv 3.0H.

Moet wel de spruitstuk pakking met de uitlaat vervangen want die is wat lek. Voor de rest een easy cruiser met wat werk :)

Met een Nederlands 1 dags kenteken mag je niet in Duitsland rijden. Als je de auto bij een bedrijf koopt kan deze een exportkenteken afgeven. De auto moet dan wel Tüv gekeurd zijn. Daar komt bij dat je een kar met een Senator erop alleen met een bus oid mag trekken.

ik heb net alles uitgezocht om dezelfde reden.

in duitsland heb je 2 soorten kurzzeitkennzeichen. een dag kenteken waar jij niks mee kan en mag. en een echte kzk. die is 30 dagen geldig en zo aan te vragen door de vorige eigenaar. ook via internet. kost ongeveer 200 euro. auto moet daarvoor tuv hebben! maar daar mag je als nederlander weer pertinent niet mee in nederland rijden omdat dit gezien word als bpm ontduiking. aangezien veel grensbewoners dit schijnen te doen. ondanks dat dit een eu goedgekeurd kenteken is mag het officieel toch niet. en de douane houdt je SOWIESO aan. maar omdat dit zo raar geregeld is bij wet krjg je de eerste keer eigenlijk altijd alleen een waarschuwing en geen boete. volgende keer ben je hard de sjaak. wordt echt een stapel boetes!

dan heb je nog een nederlands 1dags kenteken. dit is totaal zinloos voor import. want daarmee mag je ALLEEN van huis naar de rdw centra. en alleen als je daar ook daadwerkelijk voor die dag een afspraak hebt.

wel zijn deze zo gratis aan te vragen.

officieel is er dus geen legale manier om een auto rijdend naar huis te krijgen.

een aanhanger of oprijauto blijven over...

ik heb de site van de duitse kentekens voor je als je wil. ff zoeken.

Dat zijn weer een hoop bruikbare tips. Heb inmiddels een kennis gevonden die zijn range rover + auto ambulance ter beschikking wil stellen. Nu nog een chauffeur zien te regelen :P Als ik hem met een kar ophaal, waar moet ik voor de rest op letten qua papieren? En hoe werkt de overschrijving?

Kreeg net ook de opmerking dat de onderdelenhandel niet echt hard zal lopen gezien de ontwikkelingen op MRB gebied. Dus stel dat ik een senator met tuv vind van +-500/600 euro, dan komt er nog 200 bovenop voor duits kenteken en eventuele ellende bij de grens....800 euro + brandstof kosten en dan heb ik er nog geen nieuwe pakking ingedrukt. Gaan we met de range rover + aanhanger dan zit er 80 liter diesel bij, dus ruim 130 euro + aanschafprijs.

- oud ijzer waarde B senator (hoop ongeveer 200 euro) maakt ongeveer 450 euro. hmmmm... Dat zijn heel wat 30e's :P

Hmmm, ik heb een klein karretje (oude swift) om van a naar b te komen. Die monza heeft al vele malen meer gekost dan 4 van die swifts bij elkaar. Met andere woorden, het gaat mij puur om de passie voor de oldie en echt niet voor het geld wat ie bespaard in wegenbelasting (dan had ik wel een 190d gekocht). Met andere woorden, het ding MOET gewoon weer rijden. Na al die aanpassingen, lassen, nieuwe onderdelen vind ik het te zot om hem uit elkaar te trekken. Helaas ben ik ook student, dus het moet prijstechnisch niet helemaal uit de hand lopen. Dan is een 30E nog de meest handige optie. Aan de andere kant, er zit een 4 traps automaat in, een sperr diff dus voor mijn gevoel zou een c30ne de boel af maken. keuzes, keuzes...

gewoon op de kar spitten dat ding...

juiste bolide ervoor

juiste persoon achter stuur.

en klaar.

geld kost het zowieso

@MonzaRon wrote:schijnt al voorzien te zijn :hmmzEeehm, vandaag iets impulsief gedaan.Ging kijken bij een monza voor bak en blok, en voor de uiteindelijke schappelijke prijs het hele ding maar meteen meegenomen. het is een A1,5 letterlijk alles is groen. Maar het mooie is dat ik hem rijdend kon meenemen want het gekke ding heeft nog 1,5 jaar apk! Het is een 3.0S uit 1982. wou het blok en de bak overhangen, maar hij is nog helemaal origineel tot de ronals aan toe (5 stuks). Zit zelfs nog een onderhoudsboekje bij. Bak is stil, blok loopt goed. Zit wel de nodige roest aan hier en daar, en geen gas. Maar voor de mooiere dagen kan ik hiermee beetje de oldtimer toestanden bij langs :)

De automaat van de paarse zet ik weer te koop, en moet nog maar kijken welke van de 2 ik aan hou. Zet de verzekering over op de "nieuwe" en kan ik daar wat mee rond kachelen. En hij heeft een open dak :)

Als ik er weer zat van ben is er vast wel weer een andere liefhebber te vinden ;)

Dus helemaal voorzien ben ik niet, is meer een "extra" oplossing. Kan er in ieder geval weer monza gereden worden :D

uit eigen land is altijd makkelijker. heb ik uiteindelijk ook gedaan :)

Ook als je e-rijbewijs hebt, kan je nog steeds me de meeste autos geen monza op een trailer slepen.

maximum gewicht van de trailer is vaak al te veel. moet je echt al aan een busje of jeepje.

en jaaaa natuurlijk kan het. heb ik ook wel eens gedaan over een lang stuk. maar dat rijdt een partij beroerd :D slingeren als een malle!

en als je staande wordt gehouden mag je het alsnog achter laten. dan kan je net zo goed met een paar oude platen op de auto terugrijden :)

een koopcontract is trouwens niet verplicht maar altijd aan te raden. en is ook gewoon te downloaden als standaard contractje.

goed dat je nu iets compleets hebt. dat zou ik altijd preferen boven losse onderdelen. weet je tenmiinste of alles werkt :)

@kaneelschep wrote:uit eigen land is altijd makkelijker. heb ik uiteindelijk ook gedaan :)

Ook als je e-rijbewijs hebt, kan je nog steeds me de meeste autos geen monza op een trailer slepen.

maximum gewicht van de trailer is vaak al te veel. moet je echt al aan een busje of jeepje.

en jaaaa natuurlijk kan het. heb ik ook wel eens gedaan over een lang stuk. maar dat rijdt een partij beroerd :D slingeren als een malle!

en als je staande wordt gehouden mag je het alsnog achter laten. dan kan je net zo goed met een paar oude platen op de auto terugrijden :)

een koopcontract is trouwens niet verplicht maar altijd aan te raden. en is ook gewoon te downloaden als standaard contractje.

goed dat je nu iets compleets hebt. dat zou ik altijd preferen boven losse onderdelen. weet je tenmiinste of alles werkt :)

Valt wel een en ander aan te merken op het ding trouwens. Maar is het een carburateur uitgevoerde monza, met groen pullmann interieur. Buitenkant ziet er het zelfde uit, maar voor de rest nogal anders dan mijn project auto. Maar dat is juist ook wel weer de grap :) Maar wat maakt het allemaal uit, ik heb eindelijk een open dak :afro

Ja, ach dom van me. Hij is niet hard, maar ook niet rot genoeg om aan stukken te slijpen. Beetje het bekende bak en braadwerk rond de veerpoten, en een stuk in de dorpel gelast. Daarom is ie zwart. Maar ach als ik de ronals + bak + oud ijzer zou verkopen dan ben ik uit de kosten. Maar hij is nog te mooi om uit elkaar te trekken. Zie het niet als reserve onderdelen bak voor de project auto, maar meer als extra monza. En ach, dit heeft ook wel wat. Heb een open dak, de rest boeit niet :afro :afro :afro :afro

even wat plaatjes:

img20130426183232.jpg

img20130426183223.jpg

img20130426204331.jpg

img20130426204337.jpg

img20130426204317.jpg

img20130426204559.jpg

Heb de achterklep van de paarse over gezet. Die er in zat was goed ver heen, en de gasveren werkten niet meer.

Hele kofferbak is nog onverprutst, krik zat nog op de originele plek en geen rot in reservewielbak. Zelfs onder het kofferbak rubber was de boel niet gaar :)

img20130426204302.jpg

Onder de kap wel dezelfde narigheid, maar dat is dichtgelast door een van de vorige eigenaren. Voor de rest ontsteking vervangen. Volgende stap is de achter ruitenwisser weer monteren in de paarse klep. Spatborden en motorkap van de paarse gaan ook over, en voor een klein prijsje kan ik de boel laten spuiten. Maar dat komt tzt nog.

Even mijn ervaring hierzo..

Ik heb vorig jaar een Opel Blitz uit Berlin naar Nijmegen gereden.

Als je een EU-kennzeichen haalt (was volgens mij iets van plm. 125,- euro) dan kan je 4 dagen rijden in de EU

Je bent ook WA verzekerd.

Ik ben onderweg nog aangehouden door der polizei, maar alles was in orde, hij keek alleen naar het 4 daags EU kenteken met de bijbehorende papieren, en vroeg mijn paspoort. (diegene die het 4 daags kenteken besteld, moet erbij zijn, hoeft niet perse de chauffeur te zijn)

Het is erg eenvoudig, kijk op http://www.transit-plate.eu" onclick="window.open(this.href);return false; (je kan bovenin je taal kiezen)

Het enige nadeel is het verzenden naar NL, das gelijk 35,- euro duurder, maar dat kan je voorkomen, door de platen op het adres van de eigenaar in duitsland aan te laten komen.

Dan ter plaatse bij de auto de gegevens invullen, met pen op het bijbehorende papier, dit MOET kloppen, anders een dikke bekeuring bij aanhouding.

Later heb ik van een maat van me gehoord dat het nog goedkoper kan, want deze firma die de site heeft, schijnt een tussenstation te zijn, en je kan het ook direct bestellen ergens, maar daar heb ik me niet meer in verdiept, ik had de Blitz toen al thuis staan.

Binnen die 4 dagen ben ik er ook mee naar de RDW gereden, die waren ook bekend met deze platen dus weer geen probleem.

Als je de auto wil slopen voor de onderdelen..gewoon niet invoeren denk ik dan!

Er staat namelijk niets officieel op naam, dat viel mij op bij de RDW, want bij invoeren ging hij Toen pas uit het duitse bestand, en werd ie nederlander.

Misschien ben je ermee geholpen

Grtz Geurt

p.s. als je de taal bij het bestellen op "duits" zet scheelt het meteen die 35,- euro verzendkosten

betaaladres en leveradres kan je af laten wijken

@MonzaRon wrote:sowieso koopcontract tekenen, kun je downloaden bij elke duitse autosite,

die samen invullen, voor verkoper voldoende bewijs,

opdat je niet achteraf verhaal gaat halen.

voor jou bevestiging dat wagen van jou is, wel zorgen dat de duitse 'brief' erbij is,

het belangrijkste papiertje, staan bijna alle gegevens over de auto,

daar staat geschiedenis in verwerkt, ook het aantal aantal eigenaren.

Heb je of krijg je die erbij dan bestaat er voor jou nog een mogelijkheid om de

wagen in Nl weer de straat op te krijgen, mits hij goedgekeurd wordt door het RDW.

Zo niet, dan heb je een slopert thuis, handig voor onderdelen, waaronder het motorblok,

daar waar het hier waarschijnlijk om euh......draait. :thumb

Dit is inderdaad in Duitsland ook belangrijk!

Plus dat de RDW in nederland de Tüv klakkeloos overneemt!

Mijn Blitz had nog 3 maanden Tüv, dus dat had niet veel zin.

Een duits koop contract kan je hier vinden: http://www.adac.de/_mmm/pdf/2013_Kaufvertrag privat_33300.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug
Naar boven