• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Onderhoud/gebruik Z22YH

Oi Kogel is door de kerk, de auto is morgen klaar met alles vervangen. Dat maakt deze jongen bijster gelukkig :) primaire en scundaire kettingen alle pakkingen en de polyriem. Dat hebben ze me wijs gemaakt in ieder geval.

Nu maar hopen dat ik er de komende minimaal 100.xxx kilometer geen last meer van krijg :)

Heb het hele verhaal gelezen en ben blij dat het je zo vergaat.

Ik heb geen Vectra maar wil wel 1 als volgende auto. Wil ook graag een 2.2 hebben, maar dat kettingrammelverhaal schrok wel af.

Klein beetje -offtopic

Risl, waarom mag een Z22YH eigenlijk geen E10? en geldt dit ook voor mijn Z22SE? (nou tank ik in het buitenland toch meestal 98 omdat ie daar harder moet werken) maar ben benieuwd of het iets met de directe injectie te maken heeft of niet.

Hey wagnas, ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben. Heb ook van mensen hier op het forum gehoord dat die ketting 400.xxx meegaat. Maar goed ik ben idd blij dat dit onder bovag wordt vervangen totaal prijs was 1445 euro incl btw. Das voor iedereen schrikken denk ik....

Het belangrijkste, we hebben de auto nu 3 weken en ik ben er erg blij mee zelfs met deze problemen, je weet dat als je een auto hebt dat dit kan gebeuren. Dus wederom naast onderhoud en gebruik ook een beetje geluk hebben. Laat je niet tegenhouden maar maak wel gebruik van het forum en dit soort topics en doe er je voordeel mee, doe ik ook ;)

Auto net opgehaald. Kan het zijn dat de auto beter en sneller reageerd? Heb het idee dat ie nu ietsjes pitteger is?

Hmmm, lijkt me vreemd, tenzij ze een volledige onderhoudsbeurt hebben uitgevoerd met nieuwe filters, olie, bougies e.d.

Wel is de kleptiming mogelijk iets beter, maar om nou te zeggen dat er meer vermogen uit komt?

Bij de OPEL motoren gaat het wel goed, bij de GM USA motoren (Z22SE Z22YH Z20NEL Z20NEH Z20NHH)

Bij de Opel motoren (X10XE Z10XE Z10XEP X12XE Z12XE Z12XEP Z14XEP Z14XER en nieuwer) is een rammelende of versleten ketting, versleten of kapotte of versleten kettingspanner voornamelijk te wijten aan de omgang met de motoren, en vooral het onderhoud ervan.

Willem

Wat kun je er zelf aan doen dan willem? Olie op peil houden had ik al begrepen zijn er nog andere dingen dan?

@wim-v6 wrote:kortere interval voor oliewissel, goede kwaliteits oliegebruiken, 5w40 / 5w30

Hey Wim,

Even een vraagje je weet nogal veel van motoren af . Ik wil een litertje olie gaan halen om eventueel bij mijn vec te gooien mocht dat noodzakelijk zijn. Ik wordt alleen niet goed van alle merken. Heb jij nog goede ervaringen met een merk? Ik heb een 2.2 direct met ketting.

Ik heb nu 14.000 km gereden met de auto en de nieuwe ketting. Ik weet niet of het nodig is maar ik wil gewoon een liter in de auto hebben voor het geval dat. Vooral omdat ik weer getik hoor als de auto een week of twee heeft stil gestaan met het koude weer (of denk jij dat het misschien iets anders is dan de ketting).

Alvast bedankt voor je hulp

Maurice

Terug
Naar boven