• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

OP-COM

Ik wou net zeggen: ik heb ook computerinterface gestudeerd (10 jaar geleden), maar ik heb er ook geen vat meer op ;-)

origineel gepost door Laagvlieger

Het gaat om de PIC18F458 van Microchip.

In principe werkt het met elke In circuit programmer dus ook met die van jou.

Ik werk nu met een zelfbouw low voltage Programmer maar dat gaat dus niet helemaal lekker.

Ik dnek dat ik maar een andere programmer in elkaar ga knutselen die gewoon met hogere spanningen werkt.

Kwa voltages is dit het gewoon net niet. beetje grensgevalletje. En daar zit het probleem denk ik.

Gelukkig zijn programmers zelf makkelijk en goedkoop te bouwen als je een beetje van electronica afweet.

Wie weet bestel ik ook wel een aantal nieuwe PIC's die ik gewoon los voorzie van nieuwe software. Maar ik probeer het eerst gewoon zo "in circuit".

Zoals JSgSI al aangaf kun je dat met de wisp628 van voti programmeren...

kijk maar naar onderstaande lijst, deze types ondersteund hij:

12F629, 12F675

16F627(A), 16F628(A)

16F630, 16F648A, 16F676

16F72, 16F73, 16F74, 16F76, 16F77

[16F737, 16F747, 16F767, 16F777]

16F818, 16F819

[16F83], 16C84, 16F84(A)

16F870, 16F871, 16F872, 16F873(A), 16F874(A), 16F876(A), 16F877(A)

[16F87], 16F88

18F1220, 18F1320, 18F2220, [18F2320]

18F242, [18F2439], 18F248, 18F252, [18F2539], 18F258

18F4220, 18F4320

18F442, 18F4439, 18F448, 18F452, [18F4539], 18F458

[18F6520, 18F6525, 18F6585, 18F6620, 18F6720]

[18F8520, 18F8525, 18F8585, 18F8620, 18F8621, 1F8680, 18F8720]

met de wisp 628 kun je inline programmeren...

Ben toch benieuwd hoe je aan de firmware en loader bent gekomen...pm me maar eens heb wel interesse, heb het nergens kunnen vinden namelijk...

mvgr Nico:)

Enigste verschil tussen de Wisp en andere programmers is in feite alleen de galvanische scheiding. Dus geen kans dat je de com poort om zeep helpt.

Nu zal dat tegenwoordig op modernere computers ook wel meevallen.

Ik ben me even aan het verdiepen in een programmer van Elektor.

Specifiek voor de PIC18 serie.

Maar nog even alles uitdiepen en wat beter snoer vinden om op de pootjes te solderen. Das echt een drama. :P

Hoe dan ook ik zal die software er een keer op krijgen. eerder rust ik niet;)

Wat plaatjes bij het praatje:

Waar het allemaal om gaat. Flashtool zegt dat de PIC leeg is:

IMAG0452.jpg

De print van de OP-com:

IMG_8425.jpg

Het solderen...brrrrrrrr

IMG_8427.jpg

IMG_8428.jpg

Klaar:

IMG_8429.jpg

Nu met de LVP programmer eraan (verwerkt in de serieele stekker)

IMG_8430.jpg

Aansluiten van de handel:

IMAG0456.jpg

Het schrijven naar de PIC:

IMAG0454.jpg

Het verifieren van de PIC:

IMAG0455.jpg

FOUT!!!!!!

IMAG0457.jpg

Wordt vervolgt!

kun je hem wel fatsoenlijk erasen? En is hij dan ook echt leeg???

Ik zie nergens in je text staan dat je hem geerased hebt...

Een pic laat zich niet overschrijven als hij niet eerst leeg gemaakt is..

Maar ik denk dat je dat wel weet...

Wat je ook nog kunt doen, als je programmeer spanning in elkaar zakt, is de poorten tijdelijk afkoppelen van de print.

Omliggende componenten, consumeren teveel voedingspanning van je programmer.

grt Nico

Hallo forem leden,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik zit meteen al met diverse vragen. Mede door dit artikel de OP-com.

Ook ik heb al een stukje hardware verspeeld met foutieve software. Ik heb twee opels een corsa-c en een frontera.

Nu heb ik een nieuw piece laten komen uit china. ENNNNN het werkt , dat wil zeggen op mijn corsa-c. Op mijn frontera met een V6 uit 2000 krijg ik hem niet werkend, dat wil zeggen ik kan veel componenten niet benaderen.

Ik ben een beetje aan het experimenteren gegaan. Ik loop nu tegen het volgende probleem aan.

ik heb geprobeerd mijn kilometerstand in de corsa c aan te passen met 1 kilometer.

Ik kom op de eprom van de auto , hij geeft aan dat ik de stift vande dagteller moet ingedrukt houden , ik zie dat hij iets schrijft in de eprom. Dan komt bericht writing km value , ....... finished successfully. Verder komt dan het bericht REMOVE FUSE, OR OTHERWISE DO A RESET ON THE DASHBOARD.

Ik begrijp ik met een zkering verwijderen , maar welke ? Wat houdt het reset on the dashboard in ?

Is het mogelijk om de op-com werkend te krijgen op de fronti met de v6 uit 2000 ?

Ik weet een heleboel vragen., maar kan iemand mij verder op weg helpen ?

mvg marc

@Afternurber: Ja erasen lukt volgens ICprog. Alleen als ik dan een controle doe van de PIC zegt hij dat hij niet geheel leeg is. Dus erasen lukt dan niet volgens mij. maar tis ook een vage programmer die ik heb.

@marc98: Frontera is eigenlijk een Isuzu. Daar kunnen we met de TECH2 ook minder dingen mee dan met een echte Opel.

Wat lukt er niet precies dan?

Hallo laagvlieger,

Bij de frontera , kan ik heel kort zijn. De radio kan ik zien. Verder probeert de op-com contact te maken bij alle andere opties. Hij geeft het bericht weer .... reageert niet , wacht 2 seconden

net even gekeken.

ik kan ook alleen de radio zien (met alle verschillende opel radio modellen) en ik kan de startonderbreker zien.

meer niet.

zal idd komen doordat de Frontera eigenlijk een Isuzu is.

waar je wel naar zou kunnen kijken is een Universele OBDII diagnose apparaat.

daarmee kun je waarschijnlijk wel bv je motor uitlezen op de frontera.

Maar voor je Corsa heb je aan je opcom een heel leuk apparaatje hoor.

Ja japanse motor, Japans inspuitsysteem.

Denk dat daar het probleem ligt.

Frontera met een Opel motor kun je wel uitlezen denk ik?

2 liter bezine en 2.2 diesel.

De V6 is een echte jap.

Heb je de programmeer spanningen nagemeten...??

ALs het nou niet lukt, maar hij herkend de pic wel, zou je de programmeer lijnen van het board los kunnen koppelen, zodat je van de omliggende componenten af bent...

wat gebruik je allemaal om te proggen??

ps, gebruik de voedingspanningen van je usb poort op de opcom, dan werkt vaak beter!!

ik zal eens kijken wat ik allemaal moet gebruiken cq aanluiten om deze pic inline te kunnen programmeren.

bericht volgt..

origineel gepost door afterburner27

Heb je de programmeer spanningen nagemeten...??

ALs het nou niet lukt, maar hij herkend de pic wel, zou je de programmeer lijnen van het board los kunnen koppelen, zodat je van de omliggende componenten af bent...

wat gebruik je allemaal om te proggen??

ps, gebruik de voedingspanningen van je usb poort op de opcom, dan werkt vaak beter!!

ik zal eens kijken wat ik allemaal moet gebruiken cq aanluiten om deze pic inline te kunnen programmeren.

bericht volgt..

programmeerlijnen loskoppelen van het board valt allemaal niet mee. Tis een best een gepriegel.

Ik gebruikte IC-prog om te programmeren.

Voeding heb ik idd de USB poort voor gebruikt.

ja , met een contact afstand van 0.3mm van dat niet mee, ik weet het .

Heb altijd flashrommen van sattuners gedemonteerd.

In het begin nogal wat verkloot, echter word je er een stuk handiger in...

Nu kan ik ze zonder beschadigingen aan het board of rom makkelijk demonteren (hete lucht soldeerbout) van portasol ....op gas dus...

werkt perfect...

Das ook een idee.

PICje helemaal losnemen en dan flashen.

Maar hoe werkt dat dan met zo'n hetelucht soldeerbout?

Rondom voorzichtig de pootjes warmstoken? evt met desoldeerdraad?

Nou, met mijn Op-Com is het nog een drama. Inmiddels 10 dagen geleden bij de leverancier gemeld dat het ding het niet doet. Moest ik maar 3 foto's opsturen. Geen idee wat je daar aan kunt zien maar gewoon maar gedaan. Melding terug dat de plaatjes waren opgestuurd naar de fabrikant (China dus) en dat die mij een nieuwe sturen. Vervolgens niets meer en nu ben ik het dus zat. Heb ik gemeld en nu moet ik het ding maar gaan opsturen!? en daarna maar hopen dat ik nog geld terug krijg. Heer Varlik zoekt het maar uit met zijn toko. Inmiddels maar voor US$ 40.- elders een nieuwe besteld dus als er iemand is die wil knutselen/experimenteren........ U2U dan ff

- edit - Opcom inmiddels vergeven.

heel goed! in china zelfs voor 2 tientjes te verkrijgen. Daar ga je niet weken voor lopen wachten op een garantie gevalletje toch?

net ook nog even in de rec gekekeken en daar zag ik de optie dimlicht overdag en dan kon je kiezen tussen uitschakelen en 5 varianten, heeft iemand dat al uitgeprobeerd, ik zou namelijk graag willen dat mijn verlichting vanzelf aangaat nadat de auto is gestart (ivm xenon verlichting).

origineel gepost door Laagvlieger

Das ook een idee.

PICje helemaal losnemen en dan flashen.

Maar hoe werkt dat dan met zo'n hetelucht soldeerbout?

Rondom voorzichtig de pootjes warmstoken? evt met desoldeerdraad?

Ja inderdaad, ik gebruik eerst zuiglitze om het overtollige tin weg te nemen, hierna leg ik een muntje op de chip zodat hij niet te warm wordt, en verhit eerst de eerste rij pinnen, en buig deze voozichtig omhoog met een scalpel of hobbymes, hierna volgt de rest. niet vergeten de chip tussentijds een beetje af te laten koelen ...

origineel gepost door Spacejam

net ook nog even in de rec gekekeken en daar zag ik de optie dimlicht overdag en dan kon je kiezen tussen uitschakelen en 5 varianten, heeft iemand dat al uitgeprobeerd, ik zou namelijk graag willen dat mijn verlichting vanzelf aangaat nadat de auto is gestart (ivm xenon verlichting).

Heb je een licht sensor? Als je wilt dat alleen de voorlampen overdag branden en de achterlampen automatisch aangaan op de licht sensor moet je het als volgt programmeren. Heb dit zelf ook.

In het uec dimlicht overdag op versie 1,2,3,4 of 5.

In het rec zet je het dimlicht op lichtsensor.

En klaar is klara.

Terug
Naar boven