• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Op hol geslagen diesel stoppen

Hmm, er moeten meer manieren zijn....als je jas in de aanzuigopening stopt, dan trekt ie echt nog amper lucht en valtie stil (denk ik)

1 keer mee gemaakt....maar die was zo stil dmv de koppeling. En het probleem was een teveel aan olie in de inlaat doordat een handige harry er 2/3 liter te veel olie in heeft gegooit.

@Fearless wrote:1 keer mee gemaakt....maar die was zo stil dmv de koppeling. En het probleem was een teveel aan olie in de inlaat doordat een handige harry er 2/3 liter te veel olie in heeft gegooit.

Met welke auto was je dit dan gebeurt?

@wim-v6 wrote:

1 en 2 geven wielspin of breken aandrijfas of as in de bak...

Je weet echt niet wat voor krachten er op vrijkomen...

Trekt m Door de rem heen...

willem

Nou wilem nu ben ik banger geworden dankjewel :( Loselose situation dus :cry

@ RISL, Bedenk maar hoe, er vind een verbranding plaats, en die heeft 3 dingen nodig. Zuurstof, temperatuur en brandstof. Als je je diesel bekijkt dat ontploft alleen onder druk en dat maakt een diesel wel, maar komt daar olie bij dan ploft mee. Dus brandstof afsluiten (indien mogelijk) is al een optie want hij gaat vrolijk verder op de olie in het blok.

Temperatuur, je krijgt die motor nooit zo koud dat ie niet meer loopt....

Zuurtstof blijft dan over dus dan hopen op een brandblussertje....

@iquick Valt mee hoor, maar een diesel heeft van zichzelf al veel meer trekkracht dan een benzine dus als ie dan nog eens 2x zoveel toeren draait.....maar als je beetje oplet met olie bijvullen gebeurd je dit niet snel hoor.

Ben trouwens wel benieuwd naar jou setup mbt je motortuning enzo, 195 uit een diesel, dat moet fun zijn!

@astraTD wrote:@Fearless wrote:1 keer mee gemaakt....maar die was zo stil dmv de koppeling. En het probleem was een teveel aan olie in de inlaat doordat een handige harry er 2/3 liter te veel olie in heeft gegooit.

Met welke auto was je dit dan gebeurt?

ford mondeo diesel van een klant. Die woonde tegenover het pand waar ik gewerkt heb. Was zelf altijd van het vloeistofjes vullen enzo. Maar had dus mooi zelf teveel olie in gegooid.

We hoorden ineens een hoop gebrul dus snel naar buiten en in de auto gestapt om hem in de versnelling te drukken. handrem er op en pootje vast op de rem. En dan ineens de koppeling.

En die ging wel uit. Vervolgens hebben we hem afgetapt en de inlaat gereinigd. Hij heeft er later nog weer gewoon mee kunnen rijden. Hoe het met die wagen is weet ik niet, ik werk er al een hele tijd niet meer.

@Astraman wrote:@iquick Valt mee hoor, maar een diesel heeft van zichzelf al veel meer trekkracht dan een benzine dus als ie dan nog eens 2x zoveel toeren draait.....maar als je beetje oplet met olie bijvullen gebeurd je dit niet snel hoor. Ben trouwens wel benieuwd naar jou setup mbt je motortuning enzo, 195 uit een diesel, dat moet fun zijn!

Nou kan er mensen goed gek mee maken, en het is idd echt fun :jerry

Allemachtig !

Je schrikt je hartstikke dood man als dit jouw overkomt !!

Maar, mischien een domme redenering van mij:

Kun je in zo'n geval niet en kabel of stekker los trekken waardoor de gloeispiralen geen stroom meer krijgen ?

Dat motorblok kan niks zonder stroom toch ?

Of de accuklemmen dan ?

Er moet toch iets mogelijk zijn op het op holgeraakt blok te stoppen ?

Of is het dan te gevaarlijk om de kap open te doen ?

Ik heb hier de ballen verstand van dus.........

Rik :)

Dieselleiding doorknippen heeft geen zin, want hij loopt dus op de motorolie die via de turbo binnenkomt.

En gloeispiralen....die zorgen niet voor een vonk tijdens ontbranding, alleen voor het voorverwarmen bij het starten.

Een dieselblok heeft geen stroom nodig om te blijven lopen. Je zult dus, zoals Astraman al zei, één van de zijdes van de branddriehoek (brandstof, temperatuur, zuurstof) moeten weghalen.

Als het mij zou overkomen, zou ik denk zo snel mogelijk m'n jas in de inlaat proppen, zodat de luchttoevoer wordt belemmerd.

Volgens mij is het bij grote vrachtwagens zo dat ze een klep hebben om de luchtinaat af te kunnen sluiten ?

dat is in dit geval ook de enige mogelijkheid, zoals Willem al zegt een doek heeft weinig nut, die wordt gewoon mee naar binnen gezogen, misschien dat hij dan nog bij het luchtfilter blijft hangen als dat niet in stukken mee naar binnen wordt gezogen.

Mark

ons pap heeft dat ook ooit gehad met zijn vectra b uit 1997 2.0DTI. die auto was nog geen jaar oud. hij wist toen ook gewoon niet wat hij moest doen met z'n sleuteltje in z'n handen. :) een agent had hem vervolgens in de 5 laten afslaan en auto is onder garantie gemaakt. verders nooit meer voorgekomen of een problemen met de versnellingsbak gehad.

bij de opel lieten ze toen weten dat inderdaad de turbo stuk was.

zijn de diesels van tegenwoordig daar niet tegen beveiligd, elektronisch ofzo dat ie dan de bogies niet meer laat vonken ofzo?

Derartz, een diesel heeft geen bougies, dat is het probleem.

Anders zou je het contact afzetten of de accupool loskoppelen en dan is het over.

@RISL wrote:Derartz, een diesel heeft geen bougies, dat is het probleem.

Anders zou je het contact afzetten of de accupool loskoppelen en dan is het over.

haha kijk zo'n antwoord had ik eigenlijk al wel verwacht, anders was er namelijk allang wat op verzonnen natuurlijk

Gooi er confetti in Allllllllllllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaafffffffffffffffff

Volvo heeft dit probleem ook. Ophol geslagen V50 (familie) op de snelweg met de caravan.

Motor is gemaakt.

Gestopt door de koppeling te laten opkomen!!

@opel-mark wrote:Volgens mij is het bij grote vrachtwagens zo dat ze een klep hebben om de luchtinaat af te kunnen sluiten ?

dat is in dit geval ook de enige mogelijkheid, zoals Willem al zegt een doek heeft weinig nut, die wordt gewoon mee naar binnen gezogen, misschien dat hij dan nog bij het luchtfilter blijft hangen als dat niet in stukken mee naar binnen wordt gezogen.

Mark

Bij mij zit er een gaas die vast zit in de luchtfilterhuis de pijp is gelijmd, daarom kon ik mijn filterhuis ook niet ontgrenzen :hmmz

Maar dan zou de auto aflsaan met versnellingsbak werken, zolang de koppeling heel STERK is, alleen de kracht zal groot zijn dus denk dat de koppeling ook breekt.

Terug
Naar boven