• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

OPC 1 stationair

Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen. Wat is het stationair toerental van een OPC 1? Bij schommelt het een beetje tussen de 1000 en 1100 toeren. Bij mijn idee is dat net te hoog. Het verbruik is dan ook tussen 1,8 en 2,2 Ltr/per...... volgens de BC.

Nu moet wel de nokkenas sensor vervangen worden, kan volgende week pas, en er zit nog een openlucht filter in, ook deze wordt pas volgende week vervangen voor een origineel gesloten versie.

Maar kan dit dus ook de oorzaak zijn van het probleem, of zie ik spoken?

Mvg Edwin.

Ik denk dat je probleem grotendeels verholpen zal zijn als je orginele luchtfilterhuis en de sensor hebt vervangen.

Mocht dat niet het geval zijn dan even alle slangen controleren op lekkage

Hi Haasje,

Bedankt voor je reactie, ik hoop idd dat dat het is. Het algemeen verbruik rijst namelijk ook de pan uit. Even afwachten maar....

Ik zal laten weten of het iets uitgehaald heeft.

OPC1 = X20XEV als basis.

voer de Gasklep behandeling en modificatie eens uit welke in het handleidingen en Beschrijvingen topic (HOW-TO bovenin dit scherm)

denk dat je dan al een hoop oplost

viewtopic.php?f=150&t=157603

Open Filter vinden deze motoren ook niet altijd leuk

Hi Wim,

Thx. Mocht het probleem zicht nog voordoen na reparatie, zal dit mijn volgende stap zijn. Misschien is het raadzaam om het sowieso te doen, maar het erg weinig tijd helaas. Maar bedankt.

Heb zelf een hekel aan open filters, maar zo kocht ik hem 1,5 week geleden.

Mvg Edwin.

hij hoort stationair 1000rpm te draaien dit is 150rpm hoger als de x20xev ivm de snelle nokassen. verbruik stationair 1.8Ltr/u warm 2,2Ltr/u koud. is normaal.

Puur koude start maakt hij 1250 toeren

Bij warme motor draait hij 8000 toeren

Dit lijkt mij vrij normaal voor een x20xev

Inderdaad wat gerrit vertelde loopt een opc1 blok hoger vanwege de nokkenasen

@marijnl1988 wrote:Puur koude start maakt hij 1250 toeren

Ik denk eerder 800 rpm stationair.... :angel

Is zeker normaal voor een xev doet die van mij ook.

@TheGeneral wrote:@marijnl1988 wrote:Puur koude start maakt hij 1250 toeren

Ik denk eerder 800 rpm stationair.... :angel

Is zeker norm :jerry aal voor een xev doet die van mij ook.

Hahah sorry !!!

Klopt 800 toeren

8000 zou wel erg veel zijn he

Ik vind mijn X20XER als die stationair staat te draaien altijd heerlijk klinken.

En ook als je ergens staat te wachten dan zie je toch altijd wel een aantal mensen kijken.

@Blue-Dragon wrote:Ik vind mijn X20XER als die stationair staat te draaien altijd heerlijk klinken.

En ook als je ergens staat te wachten dan zie je toch altijd wel een aantal mensen kijken.

+1 :D

Nou het 1e onderdeel is vervangen, er zit weer een origineel gesloten luchtfilter in. Toerental zit nu al onder de 1000 stationair. Rijd al minder zenuwachtig, en het schilt me bij de 50km/u al een liter/100km in de 3e versnelling, en met 60km/u zo'n 1,5liter/100km in de 4e versnelling..... Vandaag gaat de nokkenas sensor, ashoes, handremkabels vervangen worden en nieuwe banden eronder..... Ben benieuwd.....

Mvg Edwin.

Nou auto net terug van garage, helaas het was niet de nokkenassensor, het probleem ligt dieper, waarschijnlijk de boordcomputer grrrrrr, en Astra kwaal werd er al gelijk gezegd....

Nu heb ik deze auto 2 weken geleden particulier gekocht, zou je dit onder het kopje verborgen gebreken kunnen plaatsen?????? Ik baal hier enorm van, en weet even nog niet wat te doen.

Ik heb een vervolg afspraak staan, die zal ik eerst moeten afwachten eer er iets gedaan kan worden....

Ben benieuwd naar de feedback, thx allemaal.

Mvg Edwin

Terug
Naar boven