• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug

@ZakhooiTM wrote:Wil vandaag nog wat dingen losstaand testen, denk dat ik volgende week de teller mod klaar heb :)

Mooi man. Hoeveel pins gebruik je nu totaal? Denk dat het mooi is als het met een micro lukt. Scheelt lekker in de ruimte :)

2 pinnetjes, de arduino die ik nu gebruik is erg makkelijk voor dit soort dingen.

Heb ook nog de mini liggen welke uiteindelijk ik wil gaan gebruiken (handig voor uitbreidingen). Kosten ook niks, ze zijn rond de 8 euro, dan 3 euro voor de logic conerter en ben je voor 11 euro klaar.

Inderdaad, ik zat net ff op de site te kijken en zijn er enorm veel bijgekomen!. Mini is nog mooier en kost habbekrats.

Is er veel soldeer werk? Ik kan geen chips los-solderen etc. Bij draadjes solderen houd het op bij mij :P

Het is easy, de mini zit gewoon op een board waar je gemakkelijk draden op kan solderen.

Moet alleen effe goed kijken hoe ik het ga doen met de diodes want die moeten naar mijn gevoel er echt tussen anders krijg je geheid narigheid, zeker als er een keer wat fout gaat (arduino chrasht bijv onder het rijden) dan wil ik niet aansprakelijk zijn voor eventuele gewonden (call me paranoid but I just want to be sure)

Dit is de mini waarover ik het heb : http://www.antratek.nl/arduino-pro-mini-328-5v-16mhz" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt denk ik een multiplexer nodig die je bedient met de arduino. Alleen met diode's ga je of de ecu uitgangen belasten/aansturen of de arduino pinnen in geval de ecu weer de baas is over het geheel.

Hoewel je dan natuurlijk de i/o van de arduino als inputs kan programmeren. Als je een overzichtsschematje maakt kan ik mogelijk ook helpen.

@Corsa_B_66 Zou moeten kunnen ja, misschien andere waarden erin leren maar das allemaal aan te passen

@SimpleFace

Als het goed is was het de bedoeling dat als je de auto op contact zet dat je dan de scan krijgt dus de ECU doet er nog niet veel mee.

Wat ik wil gaan proberen is tussen de normale pin en de chip van de teller een diode ertussen zetten zodat er geen stroom van of naar de kan ECU stromen richting de arduino.

Op deze manier zou de arduino veilig het signaal kunnen sturen terwijl de ECu de baas blijft, maar ik zal dit ergens vandaar op schema zetten, dan ik het misschien makkelijker.

Heb nog niet zo veel zin om een multiplexer er tussen te zetten, maakt het weer complexer :P

Ik dacht dat ook bij contact aan er ook al data heen ging. Brandstof meter en temperatuur meter slaat al uit namelijk. Maargoed eerst eens een schema zien :)

Heb nu geen flauw idee hoe de communicatie verloopt en of alle data over dezelfde draadjes gaan.

Maarrr... Het ziet er wel bruut uit :D

@ZakhooiTM wrote:@Corsa_B_66 Zou moeten kunnen ja, misschien andere waarden erin leren maar das allemaal aan te passen

@SimpleFace

Als het goed is was het de bedoeling dat als je de auto op contact zet dat je dan de scan krijgt dus de ECU doet er nog niet veel mee.

Wat ik wil gaan proberen is tussen de normale pin en de chip van de teller een diode ertussen zetten zodat er geen stroom van of naar de kan ECU stromen richting de arduino.

Op deze manier zou de arduino veilig het signaal kunnen sturen terwijl de ECu de baas blijft, maar ik zal dit ergens vandaar op schema zetten, dan ik het misschien makkelijker.

Heb nog niet zo veel zin om een multiplexer er tussen te zetten, maakt het weer complexer :P

kun je niet met kleine relais er voor zorgen dat de arduino (failsave uiteraard, dus arduino moet het relais aanschakelen) dat de draad van de versnellingsbak? onderbroken word? Dan heb je ook geen last met diodes etc. Mischien wat ingewikkelder/stukkie duurder. Maar denk dat het wel stuk veiliger is. Alleen weet ik niet om hoeveel draden het gaat......

@aadje93 wrote:@ZakhooiTM wrote:@Corsa_B_66 Zou moeten kunnen ja, misschien andere waarden erin leren maar das allemaal aan te passen

@SimpleFace

kun je niet met kleine relais er voor zorgen dat de arduino (failsave uiteraard, dus arduino moet het relais aanschakelen) dat de draad van de versnellingsbak? onderbroken word? Dan heb je ook geen last met diodes etc. Mischien wat ingewikkelder/stukkie duurder. Maar denk dat het wel stuk veiliger is. Alleen weet ik niet om hoeveel draden het gaat......

Das inderdaad ook te doen, het zijn maar 2 draden en dan is het helemaal makkelijk inbouwen.

Alleen weet ik niet of mensen zitten te wachten om de draadboom te verknippen, maar het is goed te doen heb zoeites al in de auto zitten :)

Alle modificaties zouden mogelijk moeten zijn op de tellerunit, dan hoef je niet in de kabelboom van de auto te knippen. Vereist wel wat handigheid met electronica, maar tja dan heb je ook wat en met een goede how-to moet iedereen het wel kunnen denk ik.

@SimpleFace

Het is gelukkig geen hogere natuurkunde om het maar zo te zeggen.

De aansturing werkt met 2 draden, 1 voor de RPM vannuit de ECU en 1 voor de KM/u vannuit de ABS.

Het RPM signaal wordt als een 12v puls gestuurd naar de tellerbak

Het KM/u signaal is een pulldown signaal, of te wel de tellerbak houd deze hoog (12v) en de ABS trekt deze naar massa

Wat ik dus wou doen is tussen de tellerbak en signaal van de KM/u een diode zetten zodat de 12v van mijn arduino niet naar de ABS en verder aangesloten dingen kan : ABS ----|< ---- Tellerbak/Arduino (stroom vanuit de ABS of andere ECU's kan niet via de arduino naar massa worden getrokken.)

En bij de KM/u : ECM ---->|

Tellerbak/Arduino (spanning vannuit de Arduino kan niet door de ECM naar massa worden getrokken)

Maar via relais zou het helemaal makkelijk zijn en ben ik meteen klaar :P

Edit : Ik gebruik trouwens meestal deze relais voor projecten, is kant en klaar en gewoon aansluiten.

Je hoeft dan niks verder te solderen behalve 4 draden op de teller print voor signaal en 2 draadjes voor stroom (5v en massa)

Ok, duidelijk. Zou moeten werken als je rekening houdt met de reverse spanningen van de diodes. Ze moeten 12-15V kunnen dissiperen. Zou ze niet te krap nemen zodat ze ook heel blijven bij inschakelpieken en eventueel nog een zenerdiode/transzorb overheen om steile pulsen af te vlakken.

Hmmm, denk dat ik toch voor de relais optie ga, misschien iets duurder maar kwa soldeer en installatie werk een stuk makkelijker. En je weet zeker dat er niets met elkaar in conflict komt.

Het onderbreken van de traces is simpel en het solderen is met een fijne soldeerbout goed te doen :thumb

Ben al een tijd bezig geweest om codes te vinden waarmee de opel is uit te lezen en te sturen. Wil nl knoppen uitlezen en lampjes aansturen bij starten ed.

Maar ben er wel achter dat je met de standaard elm327 ed alleen maar de standaard Pid kan uitlezen van de motor ecu (dus geen abs en media ed). Is iemand ook al bezig om met de standaard elm327 ook andere bussen te kunnen sturen ?

Wat infosites over can.

http://www.wikican.uni-bayreuth.de/wikican/index.php?title=CAN-Trace" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.obdsol.com/knowledgebase/obd-software-development/reading-real-time-data/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hier ook naar zitten zoeken, alleen niet verder gekomen dan een specifieke PID welke een seed vereist om in te loggen in de ECU.

En de ELM327 was net iets te beperkt om live te monitoren op een willekeurige data lijn, kreeg het niet aan de gang.

Ben daarna naar de OP-COM gegaan omdat dit soort dingen in de firmware al geregeld is, alleen de baudrate kreeg ik niet gevonden en m'n scope was te traag..

Heb nu wel een CAN-BUS logger waarbij ik deze op elke willikeurige bus kan hangen maar de Astra G gebruikt het Keyword Protocol (KWP2000) wat weer anders werkt dan CAN....

Even nog een updatje over het OPC teller project :

Ik moet nog even een relais vinden / bestellen en dan testen in mijn auto.

Ben hier nog niet aan toe gekomen door een stortvloed aan Tech2 / ECU handelingen voor diverse mensen hier.

Zelfs in m'n vakantie druk, alleen inplaats van IT nu auto techniek :jerry

Hoop dat ik volgende week het prototype in iedergeval klaar heb, stay tuned :)

Noh, ik heb eindelijk weer wat tijd kunnen maken voor dit projectje.

Ben nu bezig met een proto bordje waar het gehele gebeuren opzit, ben nog niet helemaal klaar met bedraden en solderen maar ben al een eind :

OByCnV6.jpg

Hopelijk heb ik het van de week klaar om te testen :)

Terug
Naar boven