• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Astra H uit 2008 - Onderhoud (remmen voor en achter vervangen + overige)

Wij rijden naar tevredenheid vanaf 2012 in een Opel Astra 1.6 uit 2008 (zie onderstaande details). De Opel heeft ons op een accu na nooit laten staan (altijd starten en lopen). De accu destijds zelf vervangen, maar nu zit er groter onderhoud aan te komen waarbij ik het voornemens heb dit zelf uit te voeren (scheelt toch snel 200 tot 400 euro).

Wij hebben het voornemens om nog 1 a 2 jaar met deze auto door te rijden, dus willen we niet te veel onkosten maken. Wij willen er in April mee naar Denemarken en van de zomer naar Italië, dus het moet technisch wel goed zitten dan. Een grote beurt laat ik uiteraard bij de garage uitvoeren.
Vorig jaar was bij de APK keuring kreeg ik advies i.v.m. roestvorming op de schijfrem om een keer na te denken over het vervangen van de achterremmen.

Nu merkte ik vorige week op dat bij het sturen naar links dat dat aan de rechte voorkant een schaafgeluid te horen is, net of het van de remmen komt. Dit geluid heb ik alleen als ik naar links stuur en het raam open doe (anders hoor je het niet). Naar rechts sturen geeft dit geluid niet. Ook bij het tot stilstand komen (dan nog raam open) hoor je licht het schaaf geluid, maar denk dat dit laatst iedere auto heeft.

Ik ben best wel handig (geen automonteur) en doe veel dingen wel zelf, maar het vervangen van de remmen heb ik nog nooit gedaan. Nu heb ik mij wat ingelezen en wat foto’s en filmpjes bekeken, wat mij de indruk geeft dat het niet heel moeilijk is. Maar is deze aanname juist en wat zijn de risico’s om het zelf te doen?

Dan nog wat vragen die bij mij opkomen:

- Qua materiaal is er ook het nodige prijsverschil, wat raden jullie aan? Goed doen en voor Brembo gaan of is een goedkoper merk ook prima?
- Wat heb ik qua gereedschap nodig?
- Kan ik deze werkzaamheden met een goede zware krik zelf uitvoeren voor het huis?
- Na wat ik gelezen heb schat ik de werkzaamheden (ervaren sleutelaar doet het in 2 uur) als een dagdeel werk (4 uur)?
- Zie ik verder nog wat over het hoofd?

Bij voorbaat dank voor het meedenken het geven van advies!

Terug
Naar boven