• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Astra kopen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en bij deze wil ik me ook even voorstellen. Ik hou me bij mijn forum naam, ben 25 en kom uit Leeuwarden. Heb sinds April mijn rijbewijs en ben alleen maar bezig geweest de afgelopen tijd om te oriënteren op een auto.

Omdat mijn kameraad een opel astra rijdt en ik dit een fijne auto vind dacht ik, waarom zou ik er niet 1 kopen en hier lekker ervaring in op doen?

Ik heb mijn ogen gelegd op een Opel Astra G 1.6 sport uit 1999, 75 PK. Ik ben iemand die enigzins wel technisch is (elektro en metaal) maar motorische onderdelen is een apart verhaal, geen kaas van gegeten.

Deze opel heeft dus 8 kleppen als ik het goed heb, maar je hebt ook uitvoeringen met 16 kleppen. Wat is nou het verschil kwa rijden? Merk je dit ook in het acceleratie? Is de auto zuinig?

Wellicht domme vragen maar het wordt mijn eerste auto en wil liever geen miskoop doen.

In ieder geval bedankt voor jullie tijd.

mvg,

Rambo

Ik heb beide versies gehad de 1.6 8v en de 1.6 16v. Ik moet zeggen dat ik de 1.6 8v met 75 pk al vrij snel erg traag vond, daarna heb ik de 1.6 16v gekocht en kon met de proefrit al meteen merken dat deze een stuk feller was. De 16 klepper lustte aardig wat olie die heb ik op een gegeven moment weg gedaan maar wat was dat een heerlijke auto.

@roelofk wrote:Ik heb beide versies gehad de 1.6 8v en de 1.6 16v. Ik moet zeggen dat ik de 1.6 8v met 75 pk al vrij snel erg traag vond, daarna heb ik de 1.6 16v gekocht en kon met de proefrit al meteen merken dat deze een stuk feller was. De 16 klepper lustte aardig wat olie die heb ik op een gegeven moment weg gedaan maar wat was dat een heerlijke auto.

De auto die ik op het oog heb is een benzine. Die van mn kameraad is een diesel 1.7 dti met ook 75 pk maar wel een 16v. Zit hier verschil tussen?

Benzine en diesel moet je niet met elkaar vergelijken.

De 1.6 8v is de goedkoopste in onderhoud. Waarschijnlijk ook het betrouwbaarste.

De 1.6 16v gebruiken meer benzine.

en zijn gevoeliger voor onderhoud. Ook de distriebutie riem dient optijd vervangen te worden. Is bij de 16v ook kostbaarder.

Het mooiste is om in beide uitvoeringen een proefrit te kunnen maken.

De 1.6-8V van na 2000 heeft 85pk en multipoint benzine inspuiting.

Dat is al een hele vooruitgang tegenover de singlepoint motor met 75pk.

De 16V is een heel fijne motor maar wil inderdaad wel olie verbruiken.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Advies: Maak een goede lange proefrit. Uiteraard in eerste instantie testen op mankementen, maarTest ook of de auto naar jouw smaak rijd! De 75pk versie is niet bepaald de vlotte van de astra g. De 1.6 16v 101pk daarintegen rijd al een stuk vlotter en prettiger mee in het verkeer. De meeste verbruiken inderdaad olie, de mijne ook.elke maand gooi ik wat olie bij en rijden maar!

@Rambo wrote:

De auto die ik op het oog heb is een benzine. Die van mn kameraad is een diesel 1.7 dti met ook 75 pk maar wel een 16v. Zit hier verschil tussen?

ja, de dti heeft een turbo, en die turbo merk je wel (bij 2000+ toeren).

Ik vond zelf de 1.7 dti lekker rijden, maar is geen racemonster.

Hallo mensen,

Bedankt voor het reageren!

Ik heb besloten om te gaan kijken voor een Opel Astra (g) 1.6-16V. Ik lees hier en daar wel het ene over onderhoudt. Maar denk dat het bij mijzelf qua rijgedrag e.d. wel mee zal vallen. Aangezien ik ook van een vlotte auto hou geeft mijn gevoel ook meer aan om voor de 16V te gaan.

De opel staat bij een autobedrijf, heeft +/- 110.000 km op de teller en is een sport editie in een gave conditie. Velgen zijn standaard, uitlaat en eveneens het audio systeem wat erin zit.

Verder ben ik heel erg benieuwd naar waar ik op zou moeten letten tijdens de proefrit. Iemand enige tips?

Alvast bedankt! Mocht de aankoop doorgaan plaats ik zeker even een foto! :D

Mvg.

@Shane_Astra_g wrote:Advies: Maak een goede lange proefrit. Uiteraard in eerste instantie testen op mankementen, maarTest ook of de auto naar jouw smaak rijd! De 75pk versie is niet bepaald de vlotte van de astra g. De 1.6 16v 101pk daarintegen rijd al een stuk vlotter en prettiger mee in het verkeer. De meeste verbruiken inderdaad olie, de mijne ook.elke maand gooi ik wat olie bij en rijden maar!

zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei "Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker." Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra's heeft.

@wim-v6 wrote:De 1.6-8V van na 2000 heeft 85pk en multipoint benzine inspuiting.

Dat is al een hele vooruitgang tegenover de singlepoint motor met 75pk.

De 16V is een heel fijne motor maar wil inderdaad wel olie verbruiken.

De 1.6-8V die ik zag had geen 85PK. Was nog een iets oudere versie dacht ik.

@Rambo wrote:zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei "Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker." Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra's heeft.

(10w40 is dunner dan 15w40)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

@KRSA2000 wrote:@Rambo wrote:zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei "Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker." Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra's heeft.

(10w40 is dunner dan 15w40)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Als ie olie begint te zuipen dan is die 15w40 toch juist niet te bedoeling of heb ik het nou verkeerd?

Jij schrijft dat 15w40 vervangen moet worden met 10w40, dat klopt niet. Dunner olie = meer olie verbruik.

@Rambo wrote:zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei "Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker." Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra's heeft.

Ik zou persoonlijk de oorzaak van het olieverbruik aanpakken, maar valt dat niet binnen het budget of algemene plan kan je dikker olie proberen (dus 15w40 ipv 10w40 bijvoorbeeld) maar dit kan je niet altijd ongestraft doen. Bepaalde types motors worden daar niet vrolijk van. Ik weet alleen niet hoe gevoelig de 16v blokken van de astra g hier voor zijn.

Sent from my SM-P900 using Tapatalk

Waar op letten:

Hier alvast een lijstje

viewtopic.php?f=126&t=180885

1.6 16v is een prima keuze! Die rijden gewoon veel prettiger, vooral als je een wat sportieve rijder bent. Want geheid dat als je die 75pk neemt, dat wij op korte termijn een nieuwe topic van je zien met" astra g 75pk tunen" Vaak genoeg voorbij zien komen :jerry

Hallo allemaal,

Ik heb een verleden check laten doen.

Historisch gezien geen schades, ook de km stand is NAP.

De auto heeft met het huidige bedrijf 13 eigenaren gehad.

De laatste APK keuring was op 03-12-2015 en heeft een APK tot 20-01-2017.

"Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage", wat moet ik me hier bij voorstellen. HEt is een afkeurpunt die toen gemaakt is op de laatste apk keuring. De laatste keuring staat niet vermeldt in het rapport. Moet ik nu slecht gaan denken?

Afkeurpunt 6: Airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet goed

STATUS: RAP

Wat betekent RAP?

Tussen niet en vaak gebreken is het bij motorisch, Chassis / stuurinrichting, rem systeem, elektronica / Verlichting gemiddeld.

Meest voorkomende gebreken:

-

Versleten duwstang / te veel speling

-

Olie in motor/versnellingsbak

-

Verroeste remleidingen / Ongelijkmatig slijtende remschijven

De vraagprijs die de verkoper stelt is 1750 euro. Het rapport geeft aan 1550 euro.

Wel of niet doen? Ik begin behoorlijk te twijfelen na zo een rapport.. :(

RAP is reparatie advies punt, en brandend airbag lampje is geen APK afkeur maar moet wel gemeld worden op het APK rapport als een reparatie adviespunt(RAP)

En tja mechanische delen vertonen slijtage, kan een hoop zijn ga er nou eerst maar eens mee rijden en kijk of je hem op een brug kan zetten dan kan je er eens goed onderdoor lopen.

vermoedelijk zijn remschijven aan vervanging toe, die slijten namelijk, airbag werkt dus niet, zo'n wagen zou ik altijd laten staan, er is duidelijk bezuinigd op veiligheid, kijk ook even in het onderhoudsboekje of hij zijn beurten heeft gehad.

ik heb zelf twee keer een 1.6 8klepper gehad, fijne wagens om mee te rijden en echt traag zijn ze nu ook weer niet, ik zou een 16klepper niet nemen, maar dat komt omdat ze bekend staan om oliezuipen.

Ik zou vandaag gaan kijken naar de opel, maar mn kameraad zijn auto heeft het begeven. Dus nu wordt het volgende week. Duimen dat ie er nog zal staan!

Ik neem het rapport mee en loop dan rustig de auto even bij langs. Ook de proef rit maak ik samen met mn kameraad. zo voel ik me ook niet opgejaagd om tot een conclusie te komen met de verkoper erbij.

Ik heb een jaar of 2 een 1.6 16V gehad. Een 2002 Sport Edition II. Fijne auto, lekkere motor, leuk in de opties (Climate Controle, etc). Die van mij was leuk met de brandstof (1:16, met veel 80 en 100 wegen), alleen de olie was wat minder vriendelijk: ca. 1/2 liter per 1000 km. Ik had een jerrycan van 5 liter thuis staan en als de BC weer oliepeil controleren aangaf, ging er weer wat in.

Terug
Naar boven