• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Astra uit 2002 verbruikt veel olie

Hoi,

mijn ouders hebben sinds 2 maanden een nieuwe auto, een Opel Astra uit 2002 1.6 met nu 141k op de teller. Na 2 maanden zijn er wat problemen tevoren gekomen namelijk het olieveruik van de auto. 2.5 liter op 2000km (Weet niet hoeveel er in gaat hij was iig leeg en het lampje ging in de bochten branden)? Nu waren ze teruggeweest naar de garage en die hebben een soort van reinigingsmiddel bij de olie gegooit en weer tot max gebracht en hebben ze gezegd dat we over 500km terug moesten komen. inmiddels 560km gereden en het olieverbruik is in die 500km al tot de helft gedaald. Dit lijkt me niet te mogen. Nu heb ik hier en daar gelezen dat het verbruik van deze auto zowieso al veel is als een andere, maar dat er nogal problemen kunnen zijn met versleten klepstootrubbers, beschadigde cilinderwand / versleten zuigers. Kan iemand dit bevestigen of heeft iemand nog ideeen wat dit zou kunnen zijn?

En wat gaat het kosten om een blokrevisie te doen (dus cilinders uithonen en nieuwe zuigerveren?

Als er nog info nodig is hoor ik dit graag.

Groetjes,

Ricardo

Join the Club.

Ik heb zelf een 1.6 16V motor welke 1 liter lust op afhankelijk van lange of korte ritten 800 a 1300km.

Mijn had dit al bij voor dat ik dit motortje overnam en was er bekend mee, heb er ook vrede mee, want hij is werkelijk niet verder te slopen lijkt wel hahahahaha... ik nam m over met ongeveer 128.000km, en deze motor heeft een kapotte koppakking EN een gebroken distributie riem achter de rug!!! maar gaat nog als een malle, zeker met het korte inlaat van mantzel en spagetti spruitstuk, bedenk daar een oude roestige combo omheen, en je hebt een hoop verbaasde blikken bij het stoplicht, en hoe niet zuinig te zijn op het motortje, als de gereviseerde cilinderkop maar heel blijft!!!

is een kwaal van deze motoren, duid op mishandeling van de vorige eigenaar of een eerdere cilinderkop reparatie.

Willem

Join the Club.

Ik heb zelf een 1.6 16V motor welke 1 liter lust op afhankelijk van lange of korte ritten 800 a 1300km.

Mijn had dit al bij voor dat ik dit motortje overnam en was er bekend mee, heb er ook vrede mee, want hij is werkelijk niet verder te slopen lijkt wel hahahahaha... ik nam m over met ongeveer 128.000km, en deze motor heeft een kapotte koppakking EN een gebroken distributie riem achter de rug!!! maar gaat nog als een malle, zeker met het korte inlaat van mantzel en spagetti spruitstuk, bedenk daar een oude roestige combo omheen, en je hebt een hoop verbaasde blikken bij het stoplicht, en hoe niet zuinig te zijn op het motortje, als de gereviseerde cilinderkop maar heel blijft!!!

is een kwaal van deze motoren, duid op mishandeling van de vorige eigenaar of een eerdere cilinderkop reparatie.

Willem

Oke, bedankt voor het antwoord. Volgens mij is de cilinderkoppakking al een keer vervangen bij de volgende eigenaars. Maar mijn ouders hebben het nu zo afgesproken dat deze auto weer word omgeruild voor een andere voor dezlefde prijs. En wat hun er dan weer mee doen moeten ze zelf weten. Het is in ieder geval niet normaal, me pa heeft geen zin om elke keer de olie te checken en er weer voor een aantal 10tjes olie erin te doen.

Oke, bedankt voor het antwoord. Volgens mij is de cilinderkoppakking al een keer vervangen bij de volgende eigenaars. Maar mijn ouders hebben het nu zo afgesproken dat deze auto weer word omgeruild voor een andere voor dezlefde prijs. En wat hun er dan weer mee doen moeten ze zelf weten. Het is in ieder geval niet normaal, me pa heeft geen zin om elke keer de olie te checken en er weer voor een aantal 10tjes olie erin te doen.

ja ik koop goedkoop mijn olie (wel valvoline 5w40 uiteraard, hij mag tenslotte niet kapot lopen op de autobahn).

Vullen, als het lampje aangaat in de bochten, of als ie koud te weinig olierook uit de pijp gooit.

Willem

ja ik koop goedkoop mijn olie (wel valvoline 5w40 uiteraard, hij mag tenslotte niet kapot lopen op de autobahn).

Vullen, als het lampje aangaat in de bochten, of als ie koud te weinig olierook uit de pijp gooit.

Willem

Terug
Naar boven