• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

opel combo word mat zwart

Die ervaring heb ik helaas niet met schuimrolletjes. Vaak en sinaasappeleffect wat verdween toen ik dure rolletjes ging kopen.

@joop1970 wrote:Die ervaring heb ik helaas niet met schuimrolletjes. Vaak en sinaasappeleffect wat verdween toen ik dure rolletjes ging kopen.

Misschien een verkeerde soort genomen? Ik heb ze toen bij Karwei en de Action vandaan gehaald. Werkte prima. Is uiteindelijk ook een combi van meerdere factoren. Behalve goed voorbereiden van het plaatwerk en verdunnen van de verf gaat het ook om de juiste verwerkingstemperatuur en of het oppervlak gereinigd is van vet en siliconen. De gerolde verf was uiteindelijk ook nog veel krasbestendiger dan de originele lak.

En geen verschillende verfsoorten door elkaar gebruiken (acryl vs. alkyd). Dat levert hechtproblemen op.

@soepkiepe wrote:@Fearless wrote:Verf maakt niet heel veel uit. de rollers en het voorbewerken wel. Schuimrollers iig laten liggen. Daarmee zie je de rolaanzetten in de verf weer.

Ik ga binnenkort de zijdeglans van de action over de auto rollen. Moet nog wat schuren en plamuren en wachtenop beter weer.

succes met die troep!!

heb een achterbumper van een aanhanger er mee geverft.

een half jaar later gaf de verf nog af!!

misschien dat het met rollen wat beter droogt, maar met een kwast is het troep.

ik heb er nu weer een complete aanhanger mee gedaan (blauw wit en zwart gebruikt) na wat terpentine er bij door te gooien en hem na het verven buiten gezet te hebben om te drogen werkt het wel beter.

Heb zon maand geleden de achterramen van de station er uitgehaald. Heb toen gelijk alvast even die randjes gedaan met een kwast. Droogde gewoon normaal. Dus ik ga er vanuit dat de hele auto straks ook normaal droogt.

Ik ga iig bezig met van die apparte rollers..vilt?

@BlackDevil wrote:@Fearless wrote:Verf maakt niet heel veel uit. de rollers en het voorbewerken wel. Schuimrollers iig laten liggen. Daarmee zie je de rolaanzetten in de verf weer.

Ik ga binnenkort de zijdeglans van de action over de auto rollen. Moet nog wat schuren en plamuren en wachtenop beter weer.

Mijn ervaring is dat schuimrolletjes (10 cm) juist wel goed werken. Heb je dikke verf, dan kun je die wat verdunnen om strepen te voorkomen. Had mijn Corsa zo strak gerold dat het gespoten leek. Action-verf laat zich, ietwat verdund, ook met de compressor prima verwerken.

Maar het begint met een goede basis, dus goed voorbewerken (schuren, ontvetten, stofvrij maken etc.). Flinke investering aan de voorkant levert achteraf pas echt resultaat op.

Dus kwaliteitverf, verdunnen met terpentine, en rollen met schuimrollers?

Grondverf of primer gebruiken?

@vectra-y26SE-V6 wrote:ik zou iig geen verf van de gamma gebruiken, hiervoor kun je het beste industrie lak gebruiken. ik heb voor het merk rust-oleum gekozen, google hier maar eens op.

en gebruik geen action rollers of andere schuim rollers, kies hiervoor mohair rollers van goede kwaliteit. als je het netjes wil doen moet je er geen low budget project van maken. dus ga naar de betere verf (online) winkel en laat de bouwmarkten links liggen.

Als ik een auto hoogglans ga rollen, doe ik dat juist vanwege mijn budget, mocht ik genoeg geld hebben, laat ik hem spuiten of spuit ik zelf met de compressor

hmmmm. dus. paar postings eerder vraag je nog wat hier de beste verf voor is, en nu moet het goedkoop? maar denk dat het met hoogglans geen mooi eindresultaat oplevert, zou eerder een matte kleur doen. en geloof mij maar, als je de goede voorbereidingen treft, word het eindresultaat 10 keer beter als dat je zelf met een verfspuit van een knaak je auto over gaat blaffen. ik heb de combo voor 600 euro gekocht, dus laten spuiten doe ik in ieder geval niet, zelf spuiten zonder ervaring en goed gereedschap is niet te doen. tja dan blijft er maar een ding over. De roller er over. de bedoeling is dat de combo nog een paar jaar mee kan, dan is gamma verf geen optie.

@vectra-y26SE-V6 wrote:hmmmm. dus. paar postings eerder vraag je nog wat hier de beste verf voor is, en nu moet het goedkoop? maar denk dat het met hoogglans geen mooi eindresultaat oplevert, zou eerder een matte kleur doen. en geloof mij maar, als je de goede voorbereidingen treft, word het eindresultaat 10 keer beter als dat je zelf met een verfspuit van een knaak je auto over gaat blaffen. ik heb de combo voor 600 euro gekocht, dus laten spuiten doe ik in ieder geval niet, zelf spuiten zonder ervaring en goed gereedschap is niet te doen. tja dan blijft er maar een ding over. De roller er over. de bedoeling is dat de combo nog een paar jaar mee kan, dan is gamma verf geen optie.

Ik snap je punt, en bedankt voor je info, denk dat ik hem dus ook maar mat-rood rol.

Maar is het handig om grondverf te gebruiken? of om echt te primeren met spuit-plamuur/primer?

als je dan toch voor een matte kleur gaat, misschien een idee om eens naar plastidip te kijken?

is ook helemaal niet duur, en als je het beu bent trek je het er gewoon weer af :jerry

@PeterNoFear wrote:@vectra-y26SE-V6 wrote:hmmmm. dus. paar postings eerder vraag je nog wat hier de beste verf voor is, en nu moet het goedkoop? maar denk dat het met hoogglans geen mooi eindresultaat oplevert, zou eerder een matte kleur doen. en geloof mij maar, als je de goede voorbereidingen treft, word het eindresultaat 10 keer beter als dat je zelf met een verfspuit van een knaak je auto over gaat blaffen. ik heb de combo voor 600 euro gekocht, dus laten spuiten doe ik in ieder geval niet, zelf spuiten zonder ervaring en goed gereedschap is niet te doen. tja dan blijft er maar een ding over. De roller er over. de bedoeling is dat de combo nog een paar jaar mee kan, dan is gamma verf geen optie.

Ik snap je punt, en bedankt voor je info, denk dat ik hem dus ook maar mat-rood rol.

Maar is het handig om grondverf te gebruiken? of om echt te primeren met spuit-plamuur/primer?

Met de verf die ik besteld heb is er geen primer nodig, enkel de oude lak dof opschuren en goed ontvetten met ammoniak of wasbenzine. zelf ga ik alle deukjes en krassen plamuren. voor de krassen kun je best spuitplamuur voor gebruiken. als het nodig is breng ik meerdere lagen aan, en denk dat nat afschuren met korrel 800 of niet overbodig zal zijn. voor de velgen heb ik er een busje zink/aluminium spray bij besteld. maar echt waar, goede roller en lak is het halve werk. bespaard je een hoop geschuur en ellende denk ik.

jongens??? zijn hier nog auto liefhebbers??

je auto ''schilderen'' met action verf en met een vachtroller.......

klinkt als horror in mijn oren.

maar goed. even advies van mijn kant.

-goed ontvetten van de auto (amonia, emmer warm water, halve liter amonia erdoorheen gooien, schoonmaken met de chuurkant van de schuurspons)

-hele auto afschuren. waterproof. korrel 1000 ofzo.

-deukjes kun je zelf beslissen of e die weg plamuurt.

wil je kwaliteit. en toch nog een beetje knap resultaat. doe het volgende:

-koop een mooie wagner verspuit bij de bouwmartk. gewoon een goedkope bovenbeker op stroom ofzo.

-stel die zeer goed af. goed kijken hoe het spuitbeeld is, hij moet mooi gelijk spuiten, zonder te spetteren enzo.

-auto over gronden.

-als die net aan hand droog is, goed bekijken of hij naar je zin is (vuiltjes, zakkers)

-indien naar je zin, overspuiten in kleur en glans die je wilt

-indien niet naar je zin. die plekken schuren etc, en dan overspuiten.

als je de spuit netjes afstelt krijg je 10x mooier resultaat dan met een roller.

verf: wijzonol industrielak. prima verfje. hecht als een beer. en redelijk goede kwaliteit.

goed geschikt voor gladde ondergronden.

als hechtprimer kun je CWS kopen, of classidur universeel primer (waterbasis), of sigma multiprimer, of sigmatal aqua primer.

maar ik zou het bij de CWS houden, of suddwest.

denk dat je voor 250 euro je auto erg netjes heb.

alleen jammer dat geen hond hem daarna nog wil spuiten of kopen :jerry

voor een oude auto vind ik matwart wel dik. maar kom op, je rooie b gsi rood rollen.....

is ook een optie, en idd als je een knappe wagen hebt, zou ik mij ook nog wel twee keer bedenken. vind het zelf wel wat hebben om een oude combo mat zwart te maken, is eens wat anders. en als het me bevalt, de meriva opc ook maar ff onder handen nemen. haha :jerry

als je een beetje verf skills hebt dan ga je geen verschil zien tussen die wagnerspuit en een viltroller.

schuren met korrel 1000 is zinloos, vooral als hij matt of zijdeglans word. ik heb bij mijn corsa eerst alles geschuurt tot korrel 180, daarna grondverf(op diverse plekken gelast dus volledig in de grondverf). de grondverf heb ik daarna geschuurd met korrel 280 en daarna gerold met flexa zijdeglans. de eerste laklaag heb ik daarna geschuurt met 600 nat en vervolgens een 2e laag flexa zijdeglans erover :thumb

ik zou het alleen niet doen bij een auto die je ooit nog eens wilt laten spuiten :vertag

:thumbup @bd. wrote:als je een beetje verf skills hebt dan ga je geen verschil zien tussen die wagnerspuit en een viltroller.

schuren met korrel 1000 is zinloos, vooral als hij matt of zijdeglans word. ik heb bij mijn corsa eerst alles geschuurt tot korrel 180, daarna grondverf(op diverse plekken gelast dus volledig in de grondverf). de grondverf heb ik daarna geschuurd met korrel 280 en daarna gerold met flexa zijdeglans. de eerste laklaag heb ik daarna geschuurt met 600 nat en vervolgens een 2e laag flexa zijdeglans erover :thumb

ik zou het alleen niet doen bij een auto die je ooit nog eens wilt laten spuiten :vertag

@robert_corsa wrote:jongens??? zijn hier nog auto liefhebbers??

je auto ''schilderen'' met action verf en met een vachtroller.......

klinkt als horror in mijn oren.

maar goed. even advies van mijn kant.

-goed ontvetten van de auto (amonia, emmer warm water, halve liter amonia erdoorheen gooien, schoonmaken met de chuurkant van de schuurspons)

-hele auto afschuren. waterproof. korrel 1000 ofzo.

-deukjes kun je zelf beslissen of e die weg plamuurt.

wil je kwaliteit. en toch nog een beetje knap resultaat. doe het volgende:

-koop een mooie wagner verspuit bij de bouwmartk. gewoon een goedkope bovenbeker op stroom ofzo.

-stel die zeer goed af. goed kijken hoe het spuitbeeld is, hij moet mooi gelijk spuiten, zonder te spetteren enzo.

-auto over gronden.

-als die net aan hand droog is, goed bekijken of hij naar je zin is (vuiltjes, zakkers)

-indien naar je zin, overspuiten in kleur en glans die je wilt

-indien niet naar je zin. die plekken schuren etc, en dan overspuiten.

als je de spuit netjes afstelt krijg je 10x mooier resultaat dan met een roller.

verf: wijzonol industrielak. prima verfje. hecht als een beer. en redelijk goede kwaliteit.

goed geschikt voor gladde ondergronden.

als hechtprimer kun je CWS kopen, of classidur universeel primer (waterbasis), of sigma multiprimer, of sigmatal aqua primer.

maar ik zou het bij de CWS houden, of suddwest.

denk dat je voor 250 euro je auto erg netjes heb.

alleen jammer dat geen hond hem daarna nog wil spuiten of kopen :jerry

voor een oude auto vind ik matwart wel dik. maar kom op, je rooie b gsi rood rollen.....

:wors :wors

tja, ik zeg er nog bij, als je hem netjes wilt doen even spuiten.

je kan uiteraard hem zo over boeren met elke verf die je wilt.

korrel 80 schuurt ook.

als het je weinig kan schelen kun je dat prima. zeg ook niet dat het er slecht uit ziet.

net hoe precies je bent. ik ben zelf schilder, bijna meesterschilder. en zeg bij voorbaad al dat het er niet uit zal zien. hoe je het ook doet.

en als jij je spuit netjes afstelt, kun je bijna zo mooi spuiten als een echte autospuiter. dus ten alle tijde mooier dan rollen.

spuit zelf sindskort alles binnehuis. verschil is enorm.

Rollen is zeer goed mogelijk :thumb

Maar goede voorbewerking is het hele werk,

Evenals een goede Lak,

Rol je auto maar eens met de 1K van Sikkens :D speciaal voor auto,s ;)

Resultaat bij goede voorbewerking vaak strakker als spuiten :thumb

Maar dat is het ook, Alleen bij een goede voorbereiding

ELKE oneffenheid die je laat zitten ga je ook bij rollen zien,

dit geldt ook voor spuiten

Bijna elke boot of jacht die jij aalglad ziet zijn gerold,

Vergeet de oude piano,s niet van de meesterlijke merken,

Ook die zijn vaak gerold.

Een goede lak die gerold is heeft zelfs nog voordelen tenopzichte van een gespoten lak door de

laag dikte in micron veel hoger is als met de spuit,

Tevens kun je een goede lak dus ook polijsten,

Denk dat de meeste hier nog nooit een vers gespoten auto hebben gezien, VOOR de polijstbeurt

ALs je ziet wat er dan vaak uitgepolijst wordt aan fouten en stofjes ;) ;)

:wors :thumbup :wors @Corsaliefhebber wrote:Rollen is zeer goed mogelijk :thumb

Maar goede voorbewerking is het hele werk,

Evenals een goede Lak,

Rol je auto maar eens met de 1K van Sikkens :D speciaal voor auto,s ;)

Resultaat bij goede voorbewerking vaak strakker als spuiten :thumb

Maar dat is het ook, Alleen bij een goede voorbereiding

ELKE oneffenheid die je laat zitten ga je ook bij rollen zien,

dit geldt ook voor spuiten

Bijna elke boot of jacht die jij aalglad ziet zijn gerold,

Vergeet de oude piano,s niet van de meesterlijke merken,

Ook die zijn vaak gerold.

Een goede lak die gerold is heeft zelfs nog voordelen tenopzichte van een gespoten lak door de

laag dikte in micron veel hoger is als met de spuit,

Tevens kun je een goede lak dus ook polijsten,

Denk dat de meeste hier nog nooit een vers gespoten auto hebben gezien, VOOR de polijstbeurt

ALs je ziet wat er dan vaak uitgepolijst wordt aan fouten en stofjes ;) ;)

tja, de gene die mijn corsa gaat overspuiten kan wel gewoon goed spuiten hoor. zonder stofjes etc.

heb wel vaker gespoten auto's gezien. kan idd veel aan mankeren.

mijne ziet er nu ook niet uit:(

met de rol rol je ma 150Mu. dan pap je hem al goed dik in zonder te laten zakken.

met de spuit kan je rond de 400 spuiten. zonder te zakken.

met je rol heb je altijd een effect. je heb nu eenmaal je rollerslag.

vroeger kon je prima roller met een schuimroller. werd het goed glad van. (al blijf je een structuur houden)

sinds 2010 zijn er nieuwe VOS regels. de samenstelling van de verf is nu veandert.

hierdoor moet je JUIST geen dikke lagen gaan smeren.

schuimroller kan je nu weg gooien, omdat je nu belletjes gaat rollen door dat ding.

even ontopic: als je wilt rollen, idd een viltroller gebruiken.

een extreem kortharige. liefst zo strak mogelijk gebonden.

van progold bijvoorbeeld.

jachtboten komen in een iets ander soort verf te staan. hierbij is laagdikte erg belangrijk.

kijk ook niet wat je betaald voor die potten. zijn vaak emmers van 20L.

ohja: verdun niet teveel.. hierdoor wordt je verf welliswaar goed dun, maar als je hem te dun doet, zakt hij ook eerder.

beste is op een mooie zonnige dag, graadje of 10 buiten je auto lekker inrollen.

je oppervlak is al snel wat warmer. dus droogt hij ook lekker door.

in ieder geval, succes.

edit: wij carbagerunners moeten trouwens onze volvo 850 ook nog schilderen :jerry

Bedankt voor de info, hier kan ik zeker wel wat mee!

Maar mijn rooie gsi rood rollen, ik moet toch wat, ziet er vast beter uit als overgespoten vogelpoep of niet? :jerry

Als je ergens een schuurtje kan regelen met compressor zou ik m gewoon spuiten. ik heb een x een auto gerold en dat vond ik toch lang niet zo mooi als spuiten. En heb toch al een aantal autos in de schuur gespoten. Vloer van tevoren aanvegen(en goed) daarna afdekplastic eroverheen. Je kan de vloer evt ook wat vochtig maken eromheen. Vergeet de omgeving eromheen ook niet wat plastic erop te doen, anders heb je overal nevel op. En als je op mp kijkt dan kan je redelijk goedkoop verf vinden (b.v. een restpartij). Auto goed ontvetten en daarna schuren, daarna met een kleefdoek goed afnemen. daarna evt in de primer en dan in de lak, of opzoek naar een goede 2k industrie lak dat dekt beter als autolak en is goedkoper en dikker. En daarna evt blanke lak, maar denk niet dat dat hier van toepassing is. En als je alles zelf doet kan je rond de 250 euro idd een strak gespoten auto hebben.

Dus ik zeg SPUITEN :wors

Ohja en zorg dat de ruimte iig 15 graden is ivm met de verf en droogtijd. Zet er een kachel in.

Terug
Naar boven