• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Corsa A1 C20NE Turbo Megasquirt VERKOCHT

Afgelopen vrijdag weer gereden in drachten :D

3 runs kunnen maken en daarmee de 2e plaats behaald.

De eerste run ging niet zoals het moest, ik had een slechte burnout gemaakt, daardoor vloog ik bij de start rechtsaf. Het ging gelukkig allemaal wel goed, maar het was wel behoorlijk schrikken.

De tweede run wilde ik er zeker van zijn dat de banden allebei grip pakte bij de start.

Ik heb daarom de bandenspanning nog lager gezet.

De burnout ben ik gestart middenin de waterbak (normaal moet je erdoorheen rollen en er net voor stil staan).

Bij de start knalde ik zo hard naar voren dat ik niet meer weet wat ik gezien heb.

Het enige wat ik me kan herinneren is dat ik op het motor geluid wist dat ik moest schakelen naar de 3e versnelling, want ik start in de tweede versnelling.

Het resultaat was een 60ft van 1,78 met een eindtijd van 12,08 seconden :D

De derde run heb ik eigenlijk exact hetzelfde gedaan. De 60ft was 1,80 en een eindtijd van 12,07 seconden.

Bij de deze run had ik een index opgegeven van 12.00 seconden, daarmee had ik de tweede plaats te pakken.

Alles heel, veel plezier gehad, het was dus een top dagje :thumbup

joistwatversie2.jpg

Lekker stoeien met de krappe motor ruimte en de bocht straal van de lasbochten :P

Leuk bedacht freek maarre....... wil niet lullig doen..

Zo te zien zijn je buizen niet even lang en daar gaat het dan toch om als je het juist zo wilt maken?

De meeste ruimte win je met een LOG-style uitlaat, werken ook goed tot 350-400PK en zijn een stuk makkelijker te maken, scheuren eigenlijk niet en zijn zeer stabiel.

Met een "ramhorn" is scheuren juist vaak een probleem aangezien alles zwaar is, meer gelast moet worden en meer trillen kan. Juist je lassen of net ernaast scheuren.

Je oppervlaktes aan de binnenkant van je buizen zijn bij een LOG makkelijker te reinigen van slak na het lassen dan een Ramhorn.

Met een standaard XE flens en 45mm buizen past alles direct, zelfs je gaten van de buis tov je kop passen, je kan desnoods je buizen onder een pers iets plat drukken zodat ze ovaal worden en iets mooier aan de kop aansluiten.

Je motor spreekt ook sneller je turbo aan daar je uitlaatgassen een veel kortere weg afleggen.

Op top vermogen heeft de LOG echter wel zijn beperkingen...

Mooie test, wel alijd met een korrel zout nemen want we waren er niet bij en het is gedaan door een Ramhorn fabrikant....die wille die dinge juist verkopen..

1xynx4.jpg

1zx41z8.jpg

Originally posted by sebastiaankadettcabriogsi

dat laatste spruitstuk gaat toch niet werken?

omdat de turbo van freek 2x2 uitlaat poorten nodig heeft. (zie flens)

und?????

uitlaatgassen zijn uitlaatgassen...

of het nou via 1 of 2 kanalen loopt..

Als je toch voor een ramhorn wilt gaan maak hem dan zo, dan ben je het meest compakt. Veel plezier met het lassen..... en vergeet naderhand je flens niet in te door te snijden vanwege de warmte uitzettingen van het spruitstuk.

33c23vm.jpg

2iqzwae.jpg

mb1nxv.jpg

1zclor9.jpg

Originally posted by geert666

ja maar is een twinscroll moet eigenlijk cylinder 1en 4 en cilinder 2 en 3 koppelen

Is een hele speciale!

Is te begrijpen maar als hij dan de buizen wil gaan scheiden maakt hij het zich extra moeilijk.

De boostregeling is zowiezo al anders bij die dingen. Ik meen dat deze electronisch geregeld is.

Als er dan een externe waste gate op moet komen dan heeft het gescheiden systeem ook niet al teveel nut meer.

Bedenk dat je met het dragracen toch alleen maar volgas rijdt. Voor op de straat voor deellast en vanuit onderin wegrijden is het meer van belang...

Allemaal bedankt voor het mee denken :D

Ik wil inderdaad een equil lenght spruitstuk maken.

Ik heb inderdaad een twinscroll turbo, daarom wil ik cilinder 1 en 4 samen laten komen, en aan de andere kant cilinder 2 en 3 samen laten komen.

@ max, deze foto's kan ik zeker mee verder, bedankt :D

Het spruitstuk wat ik nu getekend heb, is nog maar de eerste versie, ik ben nog aan het experimenteren met alle functies in het programma.

Ik ga de wastegate die in de turbo zit gebruiken, zo hoef ik niet 2 externe te gaan aanschaffen en plaatsen.

De electrische recirculatieklep ga ik afdoppen, ik zet er een 50mm tial BOV op.

Ook wil ik een elektrische boostcontroller op mijn megasquirt gaan bouwen.

@ corsaboy, Wat je zegt over uitlaat gassen klopt niet helemaal, er zit namelijk wel een pulsatie in de gasstroom.

Originally posted by freek corsa

@ corsaboy, Wat je zegt over uitlaat gassen klopt niet helemaal, er zit namelijk wel een pulsatie in de gasstroom.

ja dat ben ik wel met je eens, maar goed laat maar hangen..

Soms moet je het jezelf niet moeilijker maken dan het al is..

Hahaha, je hebt ook wel een beetje gelijk hoor, maar het is hobby, en ik wil ook wel eens proberen zo'n mooie ramshorn te maken.

Ik kan wel een beetje lassen, maar dit is zeker een uitdaging ;)

De lasbochten wil ik voor ik begin eerst allemaal aan elkaar plakken met plakband, dan kan ik alle aansluitingen naadloos maken.

Daarna wil ik de las volgorde gaan vastleggen, dat is een pittig klusje :vertag

En het aflassen moet gebeuren met een bekken gas, om de bloemkolen te voorkomen waar max me voor waarschuwde.

Dan zit ik alleen nog met de thermische spanningen die optreden, deze hoop ik in SolidWorks Simulation vast te kunnen stellen. Want dan kan ik er ook verstevigingen of juist verzwakkingen in maken, zodat er nergens een scheur in zal komen.

Ik realiseer me wel dat het een gigantische uitdaging is, maar ach, ik heb de tijd king:

voor de mensen die niet weten wat een Twin scroll is:

a2f45.jpg

Makkelijker is het om ze met kleine hechtjes aan elkaar te lassen.

Je kan ook een XE spruitstuk nemen en die bij de 4-2 afzagen en vanaf daar gaan ombouwen.

Je bent dan nog niet te laag voor je olieretoer van de turbo...

origineel gepost door max

Je bent dan nog niet te laag voor je olieretoer van de turbo...

Goed punt, die moet ik ook in de gaten houden :P

Wederom bedankt :D

Terug
Naar boven