[rquote=1892486&tid=110693&author=axel]Sebastiaan,
Wat moet ik dan zeggen over de motor van Eljan, waar doel je op?
Ik heb het nu over Freek zijn motor en een standaard LET. Ik ben gewoon benieuwd waarom hij zoveel koppel heeft?
Je moet Andy's motor niet gaan vergelijken heh, totaal ander budget

[/rquote]
ik doel op het Eljan zijn c20ne turbo
die had met 0.55 bar al meer koppel als een standaard let (dus meer koppel ten opzichte van het vermogen in pk`s als een c20let
maar als je kijkt naar een standaard c20ne en een c20xe heeft de c20ne ook al meer koppel na verhouding pk`s als een c20xe en dat als je naa gaat dat een c20ne juist nog een lagere compressie verhouding heeft als een c20xe
wat het koppel juist niet ten goede zou moeten komen.
eljan had uit mijn hoofd 187 pk`s bij 286 nm koppel als ik me niet vergis dus daar zie je ook al een hoog koppel terug
net als de eerste c20ne turbo die freek gebouwd heeft. zie zat ook rond die waardes,
zo bedoel ik het een beetje, en denk ik er over.
die vergelijking met andy is idd beetje scheef, maar om maar aan te geven dat je met een iets wat hogere compressie verhouding (en een wat hoger octaan) ook met een turbo motor veel vermogen kan halen.
ik kan er ook naast zitten, maar c20let met c20ne turbo hebben bijde een andere compressie verhouding. ik vermoed dat daar het verschil in zit. wat betreft het koppel.
edit:
kijk maar naar de verhouding vermogen pk`s vermogen nm`s van een opel motor met zelfde compressie verhouding.
Z20NET
Bauform: R4
Steuerung: DOHC
Anzahl der Ventile: 16
Bohrung (mm): 86,0
Hub (mm): 86,0
Volumen (cm³): 1998
Leistung (kW bei min-1): 129 / 5500
Drehmoment (Nm bei min-1): 265 / 2500
Verdichtung: 9,5 : 1
Motormanagement: Bosch Trionic 8
Oktanzahlbedarf: klopfgeregelt
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: AGR, geregelter Katalysator
Besonderheiten: Ausgleichswellen, E-Gas, Na-Auslassventile, Turbolader Garrett GT20
Verwendung: Signum (F40CR), Vectra C (F40CR)