• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

• Topic starter Topic starter gvy
  • Startdatum Startdatum
volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.

voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.

daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuiten

origineel gepost door CORSA2L16VALVE

volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.

voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.

daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuiten

Ha ,

Wel bedankt voor de tips. Zeker iets waar ik rekening mee ga houden.

Momenteel heb ik nog niet geplamuurd

Ik heb enkel de zink gespoten om te vermijden dat er naakte plaat en lassen blijven staan, tijdens de trage vordering der werkzaamheden.

Meningen over de verbreding zijn ook echt welkom.

Geert

Van de zijkant zou ik zeggen doen die verbreding. Wanneer je het echter van de achterzijde ziet zou ik het zeker niet doen. Die originele GT lijn is te mooi en vloeiend om hem te veranderen.

Greetz

Bedankt voor de eerlijke meningen.

Twijfelgeval ook voor mij.

De velg afdraaien heb ik overwogen.

Om goed te zijn moet die dan bijna 1,5cm afgedraaid worden en dat riskeer ik mij echt niet. Ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb om de stevigheid van de velg te garanderen, maar dit lijkt mij teveel van het goede.

Ik denk dat ik dit weekend opnieuw aan de slag ga en een verbreding ga proberen maken die de velg en band net binnen het spatbord houdt.

Dat wil dus zeggen dat de GT per kant ongeveer 2cm breder zou worden.

Ook ga ik proberen de afronding aan de spatbordrand iets ronder te houden. Bij de huidige verbreding is die wat scherper dan bij het origineel.

Vermits er origineel ook al een wielrand is zal dit, eens het is uitgeplamuurd en gespoten, nog nauwelijks merkbaar zijn.

voordeel 1: De velg met band valt binnen de wielkast.

voordeel 2: De her en der herstelde wielranden, worden ineens vervangen door een vers deugdelijk stuk plaat.

voordeel 3: Optisch is dit nauwelijks een wijziging aan de originele GT lijn.

Ik blijf de vorderingen posten.

Ik hoop dat het lukt , want zoals gezegd zo'n wielrandje is niet 1,2 3 gemaakt, dat het maatvast zit.

Geert

origineel gepost door cooperdude

eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????

Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..

Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????

Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.

Dit zou de kaarten weer anders leggen.

Geert

gewoon voor de keuring een paar andere velgen eronder doen.

Hart iets af laten draaien zodat de politie niet moeilijk doet. Ik denk dat ze dat toch al niet doen met een oude GT.

origineel gepost door gvy

origineel gepost door cooperdude

eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????

Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..

Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????

Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.

Dit zou de kaarten weer anders leggen.

Geert

In Nederland mag je wiel 3cm buiten de randen uitsteken, in Belgie weet ik dat niet hoe dat geregeld is.

misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand

dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen

dan lijkt het denk ik net of het origineel is

origineel gepost door asfaltmaffia

misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand

dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen

dan lijkt het denk ik net of het origineel is

Nee,

dat gaat niet lukken.

De originele wielrand is niet echt afgelijnd en loopt, of beter verdwijnt vooraan en achteraan in één vloeiende beweging in de rest van het koetswerk.

Maar het maken van een wielrand heb ik ondertussen een beetje in de vingers. Ik ga hem alleen minder breed maken,dan wat ik nu gefabriceerd heb, denk ik. Dan leunt het automatisch weer dichter bij origineel aan, want ook mijn zelfgemaakte rand loopt voor en achter het wiel uit in het koetswerk. Hiervoor geef ik namelijk een torsing aan de plaat.

bovendien kan de wielrand er beter af en vervangen worden door nieuwe plaat, want hierop zijn onder de lak en plamuur destijds al wel wat roestreparaties gebeurd.

Dus in mijn huidig 'clean up' operatie is een volledig nieuwe wielrand, gemaakt uit 1 gezond stuk plaat ineens meegenomen.

Geert

Geert

tot nu toe zou ik het doen.

het is niet overdreven.de lijn word niet teveel verstoord.en het is functioneel.

ik zou alleen eens een totaalplaatje willen zien van een zijkant.dus ook de voorkant verbreed.

:hmmz

:hmmzik vind het zonder verbreden mooier, als ik er ooit weer een terug koop vallen de uitgebouwde en verbrede gt's altijd af

Ik zou het ook niet doen, het lijkt me voor de rest een mooie stakke GT en dan ga je hem in mijn ogen vrklooien met verbredingen die niet eens noodzakelijk zijn. Voor de APK, en het is hier al eerder gemald, mogen de wielen een stikje uitsteken, dus ik zou het mooi zo laten. Blijft hij ook nog eens veel meer waard dan als hij verbreed is.

als het bij 2 cm per kant te maken is zou ik het doen. zoals jij het van plan bent het te doen denk ik niet dat iemand het opvalt.

:thumbup

Allemaal bedankt voor de eerlijke meningen.

De tendens is : niet raken aan het origineel profiel en de rondingen van een GT. Anderzijds wordt het type verbreding nu ook weer niet als "lelijk " ervaren.

Feit blijft wel dat ik hier in Belgie de belgische wetgeving moet volgen (en niet de APK). Ik heb het voor de zekerheid opgezocht en de wielen moeten hier wel degelijk binnen de wielkast blijven.

En feit voor mij : De wielen blijven.

Ik ben dus aan de slag gegaan om een spatbordrand te maken die net breed genoeg is om het wiel te bedekken, maar verder de originele rand zo goed mogelijk volgt.

Er is amper 2 cm bij.

Dit is het resultaat:

spatbordverbreding2001ql8.jpg

Shot with Photosmart M627 at 2008-03-15

spatbordverbreding2002tt6.jpg

Dit spatbord zal waarschijnlijk nauwelijks van origineel te onderscheiden zijn en er wordt al helemaal niet geraakt aan de lijnen van de GT.

Ik heb een fotoverslag gemaakt van de werkzaamheden tot nu:

Eerst is de boog op de plaat afgetekend. koordje komt hierbij van pas.

spatbordverbreding2003gm5.jpg

De dubbele rand met de streepjes om de 4cm is waar de rand moet worden omgeplooid.

Dan wordt de plaat uitgesneden (slijptol met snijschijfje)

Dan ga ik de plaat voorzichtig met de hand even rond gaan plooien (boog van de wielkast). Hier mogen geen kreuken ontstaan, dus best plooien over iets rond.

spatbordverbreding2004av9.jpg

Dan ga ik op de streepjes insnijdingen slijpen.

Dit is nodig om de rand te kunnen omplooien en straks het spatbord zijn juiste boogvorm te geven.

spatbordverbreding2006up9.jpg

Daarna moet dus de rand omgeslagen worden.

Hiervoor ga ik eerst een stukje plaat rond een M10 draadstang slaan. Dit stukje plaat gebruik ik in de bankschroef om de rand mooi rond over te slaan

spatbordverbreding2005zm5.jpg

En hier zijn we aan het overslaan

spatbordverbreding2007dv3.jpg

Dan moet het nog verder worden overgeplooid (dan 90°), dus ik heb een klein stukje draadstang wat rond geplooid, om hierrond verder te werken.

spatbordverbreding2008ig2.jpg

Tenslotte wordt het volledige spatbord voorzichtig met de hand in de juiste vorm geplooid en getorst.

Maar deze foto zie je aan het begin van mijn post.

Nu moet ik dus alle insnijdingen in deze vorm weer toelassen en slijpen en dan moet hetspatbord in de wagen ingepast worden.

Dat wordt nog een ander verhaal.

Geert

origineel gepost door GREY ILLUSION

ziet er goed uit.

wat is de dikte van de plaat die je gebruikt.

Het is plaat van 1 mm

Er is geen weg terug.

Ik heb de spatbordrand eruit geslepen.

Ik heb ineens door de binnen en buitenplaat gesneden en vervolgens alle lagen plamuur, en verf eraf gehaald met de schuurschijf.

Dat ziet er nu zo uit:

spatbordverbreding2009dc6.jpg

En ik heb ook alle sleuven in de zelfgemaakte spatbordrand opgelast en geslepen. Die is klaar om erin gepast te worden.

Dat ziet er zo uit:

spatbordverbreding2010gj4.jpg

Ik ga het binnen en buitenspatbord nu aan elkaar lassen op de plaats waar het afgeslepen is en vervolgens het nieuwe stuk daar aan lassen.

Nadien de naad aan de binnenkant goed in de koude galva epoxy en dan afkitten, zodat hier zeker geen vocht bij kan.

Geert

Terug
Naar boven