• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Speedster meldt zich

smileyspeedster

Post weinig
Hallo,

Ik ben Stefan uit het pitoreske Etten-Leur (brabo), en ben sinds vorig jaar in het bezit van een Opel Speedster 2.2 NA:

opelforum.jpg

De vorige eigenaar had er reeds nitrons NTR's met eibachs ondergezet, gegroefde schijven met pagid rs 14's, lichtere 16/17" velgen, fatsoenlijke toyo's voor de track, en een custom airbox opgezet.

Ik heb er afgelopen winter een andere luchtpijp, een grotere gasklep, een inlaatspruitstuk van het 2.4 motorblok, een ander uitlaatspruitstuk en een 200 cells sportcat ingezet.

Sinds kort een ecu remap gedaan, en volgens de interne berekeningen zou ik nu 192 pk (was eerst 147) en 236nm (was 203) koppel moeten hebben.

Ik rijd er circuitdagen mee, en hoop ook eens een paar sprintdagen mee te pikken die door deze club georganiseerd worden.

Bergen met foto's, maar daar zal ik een nieuw topic voor openen, want ik ben wel effe bezig met zoeken.

Hier mijn oude standaard spruitstuk:

crack.jpg

Net daarna zit de pre-cat, en die staat erom bekend iets teveel tegendruk te zorgen, en het spruitstuk is het eerste wat sneuvelt bij een speedster. (veel eigenaren die niet voor een sportcat gaan, boren de precat eruit)

Een verbeterde versie:

erop.jpg

Omdat de wijzingen als ik gedaan heb lekker diep zitten, is het handiger de achterkant eraf te halen.

Dit heeft een paar maanden in de kamer gestaan:

eraf.jpg

Niet de mijne, maar om een indruk te krijgen hoe een speedster eruit ziet als al het plastic verwijderd is:

(voor en achterclam zijn gewoon geschroefd, de zij sills zijn gelijmd)

naked.jpg

origineel gepost door senatorman

Zie ik het goed dat het spruitstuk op de eerste foto een grote scheur heeft?

Daarom is hij ook vervangen, en de meeste speedsters hebben er last van.

Vervangen door dezelfde heeft weinig zin; is ook zo weer stuk. Precat eruit, of ander type erin (niet van opel)

Altijd mooi zo'n speedster, ik zat laatst op mp te kijken en ik schrok wat ze op moeten brengen. Maar voor dat geld heb je wel een klassieker:wors. Ik vind de onderkant ook indrukwekkend

Ik vind de onderkant ook indrukwekkend

Vlakke bodemplaat, net als zijn zusjes de elise en exige ja :thumbup

onderkant.jpg

Volgens mijn gegevens rijden er 180 NA's (waarvan 14 import) en 23 turbo's (waarvan 6 import) rond in nederland.

Jeutje, is dat alweer 4 jaar geleden :hmmz

Hij staat er inmiddels zo bij:

speedster2012.jpg

Turbo oortjes en spoiler, en lotus exige motorsport stoelen met 4 punts gordels.

In 2011 is er een supercharger opgegaan.

Ik was het beu om de kleine stapjes in NA tuning te doen met weinig resultaat, dus dan maar drukvulling.

afwerking.jpg

En een fatsoenlijke 2.5" uitlaat:

broem.jpg

Dat bracht het geheel rond de 250pk (komt van 147) en 300nm (komt van 200)

Hier het complete inbouwtopic voor de geintereseerden:

http://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=4568" onclick="window.open(this.href);return false;

Paar jaar heerlijk mee gereden (voornamelijk trackdagen)

Vorig jaar echter de koppaking naar de vernieling geholpen.

Omdat het blok al 150.000 had gelopen moest de boel maar compleet vervangen worden.

Omdat het 2.2 ecoblok van GM in veel andere auto's gebruikt is, kwamen we op Saab.

Die zijn failliet gegaan, en vele van die (nieuwe) blokken van de laatste generatie (B207R) zijn nog leuk geprijsd bij de opkopers.

22.jpg

Het blok is stevig aangepakt. De kop is geflowed, en gepoort.

Er zijn versterkte klepveren gemonteerd voor een hoger toerental, en er zitten scherpere nokassen in.

Een versterkte koppeling, lichter vliegwiel en balansassen verwijderd.

Als laatste een conversie gedaan van de poelies naar 6 ribs, en een externe trigger gemonteerd. (Saab heeft een ander ontstekings patroon dan opel)

snaar.jpg

En het blok erin van het voorjaar:

final.jpg

Hier het complete ombouwtopic voor de geintereseerden:

http://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=6115" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zit nu een kleinere poelie op, waardoor ik zo'n 300pk heb.

Komende winter wil ik nog waterinjectie gaan monteren en een ander type supercharger. (doel wordt 350pk)

Rijd best wel lekker vindt ik :thumb

[youtube:2vt7if9h]

Mooi ding! (Ik heb je verbouwingstopic al eens een keer met veel plezier gelezen) Heb je dat 2.4 inlaatspruitstuk trouwens nog?

Nee, dat is in 2011 al verkocht (polulair bij de NA speedsters die willen tunen)

Helaas heeft GM die dingen walgellijk duur gemaakt ergens in 2013, dus zeker gebruikt blijven zoeken. :thumbup

Welkom op het forum. Ik zit zelf ook regematig op het forun van de speedstar omdat ik het zelfde motorblok erin heb liggen. Er staan veel handige en nuttige informatie op over de Z22se motorblokken. :thumb

Hele mooi Speedstar heb je daar. En vooral veel Power lijkt me. :thumb

Terug
Naar boven