• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Opel Vectra B

@remutr wrote:Bij mij kan dat een combi zijn geweest lage et waarde oude?slechtere veren/dempers?

Er kan aan een ophanging heel veel mis zijn, maar aan velgen zelf ook: slag erin, krom, foute ET waarde (te hoog of te laag, allebei niet goed), slechte banden, banden die een keer volledig plat hebben gestaan, band-velgcombi niet goed gebalanceerd. Met 18" heb je over het algemeen niet al teveel ruimte meer om nog flink rubber kwijt te komen. Dat betekent dus platte bandjes en dat heeft onherroepelijk minder comfort tot gevolg waardoor je ook alles op het wegdek goed voelt. Niet voor niks dat Opel bij een B1 14/15 of 16" velgen geleverd heeft. ;)

Hoi Lemmens,

die ervaring heb ik ook winter en zomer nu origineel opel et49 velgen

195 65 15 winter en zomer zit nu 195 55 16 maar of dat goed is weet ik niet? Die zaten er al om.

Hoi Lemmens,

die ervaring heb ik ook winter en zomer nu origineel opel et49 velgen

195 65 15 winter en zomer zit nu 195 55 16 maar of dat goed is weet ik niet? Die zaten er al om.

195/55 R16 is te klein ten opzichte van 195/65 R15 (origineel). Je hebt op die 16" velgen een tellerafwijking van pakweg 2%. Op 16" moet je dan eigenlijk iets van 205/55 R16 hebben (afwijking is dan -0,4%). Iets dat origineel geleverd is en nog binnen de marges valt. Als je dan 120 op de teller rijdt, rij je 119,5 km/h in werkelijkheid. 195/60 R16 is weer een goeie 1% te groot. Enig punt is de velgbreedte: afhankelijk van de velg die je hebt kun je tot een bepaalde breedte gaan. Daar moet je ook niet overheen gaan aangezien dat ook meteen een negatief effect heeft op de veiligheid.

Uit kostenoogpunt wil je ook liever geen 195/60 R16 hebben: Continental Premiumcontact 5 bijvoorbeeld kost in die maat pakweg € 125 terwijl dezelfde band in 205/55 R16 maar € 80 kost. :)

195/55 R16 is te klein ten opzichte van 195/65 R15 (origineel). Je hebt op die 16" velgen een tellerafwijking van pakweg 2%. Op 16" moet je dan eigenlijk iets van 205/55 R16 hebben (afwijking is dan -0,4%). Iets dat origineel geleverd is en nog binnen de marges valt. Als je dan 120 op de teller rijdt, rij je 119,5 km/h in werkelijkheid. 195/60 R16 is weer een goeie 1% te groot. Enig punt is de velgbreedte: afhankelijk van de velg die je hebt kun je tot een bepaalde breedte gaan. Daar moet je ook niet overheen gaan aangezien dat ook meteen een negatief effect heeft op de veiligheid.

Uit kostenoogpunt wil je ook liever geen 195/60 R16 hebben: Continental Premiumcontact 5 bijvoorbeeld kost in die maat pakweg € 125 terwijl dezelfde band in 205/55 R16 maar € 80 kost. :)

@remutr wrote:Hoi Arjan,

ik heb een 97,er en met die lage banden rammelde me vullingen uit me kiezen. et was wel wat laag 42.

...

andere tandarts misschien een beter idee ;)

ik rij met 225/40/18 en zelfs met ET38 en continental sport contact 3's eronder en ze lopen niet aan

en ik heb nergens last van. Enkel dat mn z18xe wat meer verbruikt en wat trager is, maar dat is ook logisch.

mn winter setup is 205/55/16 continental wintercontact

alleen dat mn draagarmrubbers wat klapperen, maar dat doen ze ook bij 15 inch banden

@remutr wrote:Hoi Arjan,

ik heb een 97,er en met die lage banden rammelde me vullingen uit me kiezen. et was wel wat laag 42.

...

ik rij met 225/40/18 en zelfs met ET38 en continental sport contact 3's eronder en ze lopen niet aan

en ik heb nergens last van. Enkel dat mn z18xe wat meer verbruikt en wat trager is, maar dat is ook logisch.

alleen dat mn draagarmrubbers wat klapperen, maar dat doen ze ook bij 15 inch banden

Dus 17 inch velgen zouden geen problemen geven? En wat is de "optimale" ET waarde dan?

Nog een ander vraagje: Langzaam beginnen alle dashboard lampjes kapot te gaan. Dat betekent alle knoppen, maar ook de bediening van mijn ecc. Wat voor lampjes gaan hier precies in?

Dus 17 inch velgen zouden geen problemen geven? En wat is de "optimale" ET waarde dan?

Nog een ander vraagje: Langzaam beginnen alle dashboard lampjes kapot te gaan. Dat betekent alle knoppen, maar ook de bediening van mijn ecc. Wat voor lampjes gaan hier precies in?

@sw_reijnders wrote:@remutr wrote:Hoi Arjan,

...

Tandartsen zijn net garages je heb slechte en goede haha! Hij is vandaag gekeurd en voor 4 nieuwe michelins 205 55 16 staat ie weer een jaartje voor de deur.

...

Tandartsen zijn net garages je heb slechte en goede haha! Hij is vandaag gekeurd en voor 4 nieuwe michelins 205 55 16 staat ie weer een jaartje voor de deur.

@HofsOpel wrote:Dus 17 inch velgen zouden geen problemen geven? En wat is de "optimale" ET waarde dan?

Wat ik via het form gehoord heb is et49 de juiste waarde voor de b1,tjes.

op MP staan van die setjes, kun je ook de kleur aanpassen. Durf er zelf niet aan te beginnen mijn tid is ook bijna helemaal dood, maar alles losmaken zie ik niet zitten.

@HofsOpel wrote:Dus 17 inch velgen zouden geen problemen geven? En wat is de "optimale" ET waarde dan?

Wat ik via het form gehoord heb is et49 de juiste waarde voor de b1,tjes.

op MP staan van die setjes, kun je ook de kleur aanpassen. Durf er zelf niet aan te beginnen mijn tid is ook bijna helemaal dood, maar alles losmaken zie ik niet zitten.

B1 met 4 gaats heeft normaal gesproken 14 of 15" velgen met ET waarde 49. De 16" originele voor B1 hebben ET 45. Dat staat in ieder geval in de Opel boekjes en catalogi die ik heb van de B(1).

Normaal gesproken is 49 het meest optimale voor een 4 gaats B1. Doorgaans kun / mag je 5mm afwijken, zowel naar boven als naar beneden. Dus tussen 44 en 54.

B1 met 4 gaats heeft normaal gesproken 14 of 15" velgen met ET waarde 49. De 16" originele voor B1 hebben ET 45. Dat staat in ieder geval in de Opel boekjes en catalogi die ik heb van de B(1).

Normaal gesproken is 49 het meest optimale voor een 4 gaats B1. Doorgaans kun / mag je 5mm afwijken, zowel naar boven als naar beneden. Dus tussen 44 en 54.

...

wij rijden met onze B2 rond op 17" vooraan ET 42 8duim breed met een 205/40/17 en achteraan ET 36 9,5 duim breed met een 215/40/17 en wij hebben toch geen last van schokdempers, (schroefset) enkel van de rubbers achteraan die een beetje klapperen, dus zou niet weten waarom dit kwaad kan een andere ET waarde,

onze 1ste vectra was ook een B1 met een breedset RH velgen eronder met een ET waarde van 36 rondom

...

wij rijden met onze B2 rond op 17" vooraan ET 42 8duim breed met een 205/40/17 en achteraan ET 36 9,5 duim breed met een 215/40/17 en wij hebben toch geen last van schokdempers, (schroefset) enkel van de rubbers achteraan die een beetje klapperen, dus zou niet weten waarom dit kwaad kan een andere ET waarde,

onze 1ste vectra was ook een B1 met een breedset RH velgen eronder met een ET waarde van 36 rondom

Vandaag langs de sloops geweest en wat dingen vervangen, waaronder de ecc-unit. Nu wil alleen mn kachel alleen niet meer blazen!

Als ik de auto uitzet dan verschijnen er twee streepjes in het temperatuur paneel. Wat kan dit zijn?!

Terug
Naar boven