• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Oranje waarschuwingslampje brandt, kapotte bobine?

oomens94

Post weinig
Sinds enkele weken heb ik een Opel Astra H uit 2005. Hier ligt een Z16XEP motor in. EChter begon gisteren, halverwege de rit het motorlampje te branden. Volgens het boekje heeft dit te maken met het uitlaatgassenreiniginssysteem. Het motormanagement lampje brandde dus niet. Nu weet ik dat ze daar mee hebben zitten rommelen. (bonnen van garage enz.) Na nog even getwijfeld te hebben of de auto niet gewoon lui was, kwam ik samen met met mijn vader tot de conclusie, na in de 2de versnelling opgetrokken te hebben bij 30/ 40 km/h om vervolgens puf, puf, puf, slomp, slenter vooruit te komen, dat de auto niet zijn volle vermogen benut op dit moment. Hij trekt wel in de hoge toeren.

Ik heb dus zo'n vermoeden dat de auto op 3 pitten rijdt. Nou heeft mijn vader dit aan zijn Opel (vorige generatie) ook gehad, maar na 7x een Opel dealer en 300 euro kwijt was er niks verbeterd. Vervolgens kwamen we bij een simpele doe het zelver in Zuid- Limburg (vakantie), die toen na 1 minuut rijden zei dat de bobine kapot was. Vervolgens 120 euro kwijt en alles deed het weer.

Graag hoor ik dus jullie mening voordat ik langs de dealers ga. Ik heb dus nog niks uitgelezen. Er is trouwens ook een soort 'ploffend' geluid uit de uitlaat te horen bij stationair draaien.

waarschijnlijk de bobine stuk ja.

of problemen met de egr klep, maar ik zou hem eerst laten uitlezen.

heeft zowiezo een storing opgeslagen als het lampje is gaan branden ;)

waarschijnlijk de bobine stuk ja.

of problemen met de egr klep, maar ik zou hem eerst laten uitlezen.

heeft zowiezo een storing opgeslagen als het lampje is gaan branden ;)

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie!

Inmiddels heel wat verder. Dealer geweest, waar de hoogste gegradeerde monteur van Opels ernaar heeft gekeken. De conclusie dankzij zijn ervaring was dat de wervelkleppen kapot waren. 800 euro, inc. arbeid. Enfin, vandaag auto opgehaald. 5 km verder gaat het lampje weer branden. Weer uitlezen: storingen van wervelkleppen zijn eruit, nu alleen nog een in de richting van overslaan. Even uitgelezen, storingen eruit en bobine en bougies vervangen. Ik moest er even een week mee rijden om te kijken wat het zou doen. Van dealer naar huis gereden vanmiddag: zonder lampje. Vader komt thuis, wilde even motor horen, en hij gaat weer branden. Conclusie: bobine en bougies goed. Vervolgens rij ik even naar het dorp, om injector reiniger te halen, 2 km ofzo, en ik kom terug met nog steeds het lampje. Half uur erna ga ik naar mijn oma en bij starten is het lampje weer uit. Bij mijn oma aangekomen zonder lampje. Ik start vervolgens daar weer om mijn auto ergens anders te parkeren, begint het lampje weer te branden. Auto weer uit en naar binnen bij mijn oma. Vervolgens richting de Shell 30 km verderop met lampje aan. Tanken, injecctor cleaner erin en rijden maar weer, terug naar huis. Thuis nog steeds lampje.

Als je dit ingewikkelde verhaal nog begrijpt :p: Wat denk jij er nu van? Grote kans dat het aan vervuilde benzine ligt? Of iets met de injectoren? Sondes?

Gaat hier dus nog steeds over het motorbloklampje, wat duidt op problemen met de uitlaatgassen. Lampje gaat dus aan en uit in het algemeen.

Alvast bedankt!

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie!

Inmiddels heel wat verder. Dealer geweest, waar de hoogste gegradeerde monteur van Opels ernaar heeft gekeken. De conclusie dankzij zijn ervaring was dat de wervelkleppen kapot waren. 800 euro, inc. arbeid. Enfin, vandaag auto opgehaald. 5 km verder gaat het lampje weer branden. Weer uitlezen: storingen van wervelkleppen zijn eruit, nu alleen nog een in de richting van overslaan. Even uitgelezen, storingen eruit en bobine en bougies vervangen. Ik moest er even een week mee rijden om te kijken wat het zou doen. Van dealer naar huis gereden vanmiddag: zonder lampje. Vader komt thuis, wilde even motor horen, en hij gaat weer branden. Conclusie: bobine en bougies goed. Vervolgens rij ik even naar het dorp, om injector reiniger te halen, 2 km ofzo, en ik kom terug met nog steeds het lampje. Half uur erna ga ik naar mijn oma en bij starten is het lampje weer uit. Bij mijn oma aangekomen zonder lampje. Ik start vervolgens daar weer om mijn auto ergens anders te parkeren, begint het lampje weer te branden. Auto weer uit en naar binnen bij mijn oma. Vervolgens richting de Shell 30 km verderop met lampje aan. Tanken, injecctor cleaner erin en rijden maar weer, terug naar huis. Thuis nog steeds lampje.

Als je dit ingewikkelde verhaal nog begrijpt :p: Wat denk jij er nu van? Grote kans dat het aan vervuilde benzine ligt? Of iets met de injectoren? Sondes?

Gaat hier dus nog steeds over het motorbloklampje, wat duidt op problemen met de uitlaatgassen. Lampje gaat dus aan en uit in het algemeen.

Alvast bedankt!

overslaan zou vervuiling van de injectoren kunnen zijn.

heb ik ook ooit gehad met goedkope benzine.

toen uit laten lezen,ook overslaan van cilinders.

ben toen bij de dealer weg gereden en in de eerste paar versnellingen plankgas tot de toerenbergrenzer gegeven.

daarna weer bp benzine getankt en nooit geen last weer gehad

overslaan zou vervuiling van de injectoren kunnen zijn.

heb ik ook ooit gehad met goedkope benzine.

toen uit laten lezen,ook overslaan van cilinders.

ben toen bij de dealer weg gereden en in de eerste paar versnellingen plankgas tot de toerenbergrenzer gegeven.

daarna weer bp benzine getankt en nooit geen last weer gehad

Bedankt voor je reactie! Heb je wel gewoon normale Euro getankt? Heb hem namelijk met Shell 95 volgegooid en injector cleaner erin gedonderd.

Bedankt voor je reactie! Heb je wel gewoon normale Euro getankt? Heb hem namelijk met Shell 95 volgegooid en injector cleaner erin gedonderd.

Oveslaan:

- Bobine kapot

- Injectoren vervuilt (komt weinig voor)

- Andere storing waarbij de motor kan overslaan (denk aan Compressie verlies, verkeerde sensorwaarden). etc etc.

Willem

Oveslaan:

- Bobine kapot

- Injectoren vervuilt (komt weinig voor)

- Andere storing waarbij de motor kan overslaan (denk aan Compressie verlies, verkeerde sensorwaarden). etc etc.

Willem

Die bobine is het niet, zie bovenstaand. Bougies ook niet. Wervelkleppen zijn vervangen.

Dat er een andere storing inzit is wel duidelijk, maar welke? Het is een storing die af en toe voorkomt, niet altijd. Dus injectoren vies is idd een optie.

Terug
Naar boven