• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

orginele banden op verbreed staal

165 op een 8,5 j gaat idd tever, ik reed met 165 op een 7,5 j velg.

dat met de rijveiligheid en slijtage is gewoon stom gelul, want ik ging sommige bochten met me ( veel te smalle volgens jou) band harder door als me pa met ze 235 brede banden, en die van mij lag veel stabieler op de weg op de zomerbanden dan op de winterballonbanden.

slijtage was volgens de bandenboer bij normaal gebruik zon 50.000 km, ik heb 75.000 km er mee gehaald, waarna ze nog niet eens glad waren, en ik gebruik die banden echt niet normaal...

comfort is idd ver te zoeken, maar als je toch al zo getrokken band monteerd, dan staat ie meestal ook al niet meer op normale rijhoogte, dus verminderd comfort ook aanzienlijk,

velgen op stoepranden? gewoon kwestie van normaal kennen rijden, 3,5 jaar jaar met getrokken band gereden en NIET één x een stoeprand geraakt...

oke, kheb de verhalen zo ff gelezen en het een en ander afgewogen.

mijn vraag was of 165 om een 8J velg kon.

het antwoord is ja misschien wat ik hierop uit maak.

verstandig met het oog op veiligheid? nee. het is mijn daily waarmee ik minimaal 150 tot 300 per dag mee rij.

bochtenwerk? ik heb mijn race dagen wel gehad. kheb een kleine en die gaat voor een "leuk" ogende band op een velg.

mijn bedoeling was voor 7-7,5J en achter 8-8,5J

voor zou dan 185 nog redelijk te doen zijn op een 7,5 toch?

achter word dat dan 195 als ik dat kan opmaken uit jullie verhalen

voor de grote van de velg zijn we het wel eens. dat zou groter moeten zijn dan 14" in ieder geval.

ook met het ook op verlagen.

de bedoeling is gt velgen te verbreden. maar volgens mij zijn die alleen in 15" ( correct me if I'm wrong ).

16" zou de wielkuipen mooi opvullen.

17" past toch nie zonder aanpassingen onder een b-tje?

en ook al zou dit passen dan vind ik het waarschijnlijk ook niet eens staan. ik heb het niet zo op monstertruck wielen.

CleanedCB,

een 185 is prima voor een 7-7,5 zo staan ze niet te erg getrokken. Een 195 is ook prima voor een 8j, voor de 8,5 zou ik minimaal 205 pakken.

Veel succes,

mvg Casper

origineel gepost door opelvssn

165 op een 8,5 j gaat idd tever, ik reed met 165 op een 7,5 j velg.

dat met de rijveiligheid en slijtage is gewoon stom gelul, want ik ging sommige bochten met me ( veel te smalle volgens jou) band harder door als me pa met ze 235 brede banden, en die van mij lag veel stabieler op de weg op de zomerbanden dan op de winterballonbanden.

slijtage was volgens de bandenboer bij normaal gebruik zon 50.000 km, ik heb 75.000 km er mee gehaald, waarna ze nog niet eens glad waren, en ik gebruik die banden echt niet normaal...

Heey opelvssn,

ik heb nooit gezegd dat 165 veel te smal is. Ik heb gezegd dat 165 op een 8-8,5 veel te smal is. Op een 7,5 wiel een 165 band monteren is natuurlijk heel anders dan op een 8,5.

En wat je zegt dat het beter in de bocht ligt lijkt me sterk, zie mijn verhaal hierboven. Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Je spreek ook over winter en zomerbanden, maar in welke weercondities? En over welke auto's heb je het, twee dezelfde of twee verschillende? Ook is de grootte van de velg natuurlijk van belang, een 14'' rijd natuurlijk anders dan een 17''.

mvg Casper,

u2u me anders even, anders blijven we hier offtopic bezig. De vraag van CleanedCb is beantwoord;)

Op het laatste treffen in Oss zag ik een Corsa C staan met 165 banden om 8J wielen. Staat erg getrokken.

Maar 165 breed heeft nauwelijks grip gezien de groote van de auto vond ik. Bijna de helft van het geheel dat we band noemen was getrokken geheel (schuin vlak wat het wegdek niet raakt). Het loopvlak was met een loep nog net te vinden.:P

Getrokken banden zijn wel goed tegen aanlopen in de wielkassen. Om mijn 9.5J kan je ook 225/35 leggen, maar die zullen aanlopen in de kassen. Met 225/40 geen last.

Mijn mening, getrokken oke maar niet te gek maken.:angel

Terug
Naar boven