• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ploffen uitlaat

Hallo ,weer een poos geleden dat ik op de forum was

Had het toen over het ploffen vanaf 2000 toeren van een x1.6szr motor , dit is nu opgelost ( was weer nieuwe lambzone/samen met het schoon spoelen van de injetie sys) .

nu loopt ie weer goed, geen storing meer in het sys ,

alleen nu (na veel km verder) komt het weer terug in een andere vorm :D namelijk bij stationair lopen als de motor warm is, ploft de uitlaat weer ,

zodra je meer toeren maakt is het weg , loopt verder goed zodra het toerental weer naar 800 loopt komt het ploffen weer ,

als de motor koud is hoor je niets , komt er gewoon langsaam in na meer de motor warm wordt ,, heb alle slangen, bogies,stekkers, al na gelopen ook brand het storings lampje niet ,

aangezien de motor al 265.000 km heeft gelopen zit ik te denken aan een klep(pen) die niet meer 100% afsluit, of zou het iets met een pakking te maken hebben ?

roland

@wim-v6 wrote:Kleppendeksel los nemen, en voelen op de top van de nokkenassen glijden en de breedte met je vinger over het votpij, heb je 2 opstaande randjes, (meestal zie je ze wel) dan is er slijtage van de nok..

Willem

Oke Willem, Ik zal eens binnenkort mn nokkenas bekijken van mn motor die 460.000 op de klok heeft staan.

Die zit nu in mn E. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Moet toch de klepdekselpakking vervangen......

Rik :)

@RickR91 wrote:X16SZR en Z16SE hebben te zachte nokkenassen die snel inslijten.

Nokkenas is niet te zacht, de Smering op de nokken van Cilinder 4 is te gering...

Willem

Deksel heb ik nog niet afgehaald maar zit er wel aan te denken , motor tikt niet, loopt verder goed ,neem aan als er iets met de kleppen trein is dit wel hoorbaar moet zijn , verbruik is goed denk ik : 1.12/13 wel heb ik de egr klep afgedicht (had ik lang geleden gedaan)

maar denk niet dat dit het probleem kan zijn , zal wel binnen kort een compressie test doen misschien dat daar wat uitkomt .

Roland:

@wim-v6 wrote:C16XE die Af en Toe Ploft....

een X16XE met Mantzel box, Lexmaul spagetti en Open systeem Ploft en Vlamt bij iedere keer dat je Schakelt,

Wel leuk...

Willem

Ben ook heel blij met mn geslaagde ombouw, lekker knallen! king:

en is daar iets aan te doen willem

mijn tikt ook juist op de vierde

maar het domme is niet altijd

waar zou daat aan kunnen liggen

heb jij sugestie groetjes

Kleppendeksel los nemen, en voelen op de top van de nokkenassen glijden en de breedte met je vinger over het votpij, heb je 2 opstaande randjes, (meestal zie je ze wel) dan is er slijtage van de nok..

Willem

@trashmetal wrote:ik zou eens het kleppendeksel er af halen en de staat van de nokkenas goed bekijken

gezien de km stand kan het wezen dat ie al aardig aan het inslijten is

Mario

Mischien -offtopic maar:

Hoe kun je zien dat de nokkenas versleten is ?

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.

Rik :)

C16XE die Af en Toe Ploft....

een X16XE met Mantzel box, Lexmaul spagetti en Open systeem Ploft en Vlamt bij iedere keer dat je Schakelt,

Wel leuk...

Willem

ik zou eens het kleppendeksel er af halen en de staat van de nokkenas goed bekijken

gezien de km stand kan het wezen dat ie al aardig aan het inslijten is

Mario

@turbootje wrote:mijnes ploft ook , maar dat is sinds ik me tussendempervervanger en me remus einddemper eronder heb

Zolang die niet ont ploft is alles ok ;) :jerry

Ik heb het bij mn astra nog niet gezien, wel geeftie altijd een knal als ik het gas loslaat boven de 4000rpm :D

beetje lastig gas in trappen en kijken bij de uitlaat tegelijk :jerry

zal volgende week eens proberen er een filmpje van te maken :D

Ploffen is meestal slechte bougiekabels, dan slaat de vonk door de kabel naar de andere kabel...

Nokkenassen en geringe smering, daar zou een oplossing voor zijn, maar geen eenvoudige, schijnt dat een olie aanvoerkanaaltje opgeboord moet worden dan..

kan je beter op de sloop een GOED nokkenasje zoeken..

Trouwens, Goede Olie en Vaak Verversen voorkomt terug komen van dit probleem..

Het is een beetje een Combi probleem namelijk.

De Zeer goede juist onderhouden en behandelde motoren zullen er vrijwel nooit last van krijgen...

Lange verversings termijnen en goedkopere olieen zorgen voor dit probleem..

Willem

Willem, en overal hebben ze het over zachte nokkenassen? 4e cilinder is typisch een Opel kwaaltje lijkt me?

Terug
Naar boven