• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

plus kabel is warm

ik heb zolang meegewacht omdat ik dacht probleem was weg maar gisteren was mijn accu plat en heb ik gemerkt de plus pool was lichtjs gesmolten dus is er nog hitte.

Ik ga eerst beginnen met me massa dus ik ga van min pool naar (50 mm²) huidige aansluiting chassis en van deze punt naar huidige aansluiting motor is dit goed of moet ik nieuwe punten pakken voor aan te sluiten?

ik heb eindelijk de oorzaak gevonden

dus mijn plus klem werd warm omwille van er oxidatie was van de vorige batterij,klem was niet vast genoeg en daarom heeft er tussen klem en pool hitte ontstaan en geel achtig oxidatie iets in die aard.

Dus plus klem heel goed schhongemaakt geshuurd zodat de geleiding terug optimaal is en nu is er geen hitte meer aan de plus klem.

alvorens moet ik erbij zeggen dat ik extra massa kabels had getrokken maar dit heeft het niet verholpen om echt de oorzaak te kennen heb ik de extra massakabels los gedaan en zo de klem aangesloten nadat ik ze gezuiverd heb,momenteel geen probleem meer toch de hitte probleem is opgelost.

Maar nu geeft de boordcomputer 13.6 v aan spanning batterij deze zou in principe rond de 14,1 v - 14 ,2 v moeten liggen op stationair toerental.

Dus heb ik aan de batterij gemeten en deze geeft zoals de boordcomputer 13,6 v weer maar als ik als massa de motor pak geeft hij 14,25 v weer dus heb ik ergens verlies of lek.Ik meet de spanning tussen min pool batterij en metaal motor meet ik 0,50 v spanning wat mijn verlies is.

En voel ik een klein beetje warmte aan de massakabel die naar de chassis gaat van de batterij,niet de klem maar aan de oog van de kabel die van de batterij naar de chassis gaat.

Dus denk ik dat de chassis naar de batterij niet goed is maar naar de motor wel of niet??

is het beter dat ik de juiste boosdoener vindt kabel die van motor naar chassis gaat ok kabel die van chassis batterij gaat??

dan ben ik nog verder gegaan ik heb de originele massa vervangen door een andere en de probleem was verholpen.

Dus geen warmte meer en de spanning is naar de 14,10 v gestegen wel heb ik nog een beetje 0.10 v tussen min pool en motor spanning.

Nooit meegemaakt dat een kabel van de massa kon kapot gaan ,mijn vraag is een originele terug bestellen of een zelfs gemaakte dikker dan de huidige??

Het gebeurt wel vaker dat de accuklemmen na verloop van tijd slecht contact maken met de kabel. Het best kun je de originele klemmen er af halen en universele klemmen er op zetten.

Als je nog steeds 0,1 volt verschil hebt dan zit er ergens nog een overgangsweerstand... wat resulteert in warmteontwikkeling op de plek waar de weerstand zich bevind.

het is opgelost

dank u

plus klem volledig vervangen steeg de spanning van 13,3 naar 14,3 volt

extra massakabels aangelegd akku chassis motor

nergens geen warmte meer

toch nog een spanningsverschil van 0,01 volt,ik weet niet of dit erg is.(gemeten tussen min pool en motorblok)

Terug
Naar boven