• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

PROBLEEM REMBLOKEN LOPEN AAN

Peter Reedijk

Post weleens wat
Vandaag in een dikke file :swear gestaan van een km of 12,pizza gehaald.

Toen ik weg reed en voor de kruising moest stoppen deed hij raar ik liet mij gas los en remde heel snel af.

Thuis in pakeren was ook een ramp omdat wat later bleek de blokken opde schijf zaten.

Hoe komt dit en wat kan ik hier aan doen?

Mijn velg was ook super heet kon hem bijna niet aanraken.

Ik heb de schijven en blokken een maand of 2 geleden vervangen.

Het gaat om een opel astra Gx16XEL.

@Peter Reedijk wrote:Welke stangetjes bedoel je die je heb glad gemaakt?

Afaik die waarmee de blokken vast zitten. Weet het niet meer helemaal zeker. De zuiger heb ik dacht ik niet aangepakt, maar kan zijn dat dat ook een gedeelte van de oorzaak is want ik had laatst al weer het begin van een piepje (bij bochten naar rechts, geen geluid bij rechtdoor rijden).

Wat ik niet weet is of onze rijstijl nog van invloed is: beetje vooruit kijken en je hoeft al nauwelijks te remmen. Stop dan nog een paar kinderen in de auto en dan is stevig remmen ook al minder handig. Doen we dan ook alleen als het echt nodig is, en dat valt gelukkig nogal mee (vandaag nog even een wagentje een paar flinke zwarte streepjes zien zetten: file wat laat gezien en schijnbaar geen abs :shock: )

@Peter Reedijk wrote:Welke stangetjes bedoel je die je heb glad gemaakt?

Afaik die waarmee de blokken vast zitten. Weet het niet meer helemaal zeker. De zuiger heb ik dacht ik niet aangepakt, maar kan zijn dat dat ook een gedeelte van de oorzaak is want ik had laatst al weer het begin van een piepje (bij bochten naar rechts, geen geluid bij rechtdoor rijden).

Wat ik niet weet is of onze rijstijl nog van invloed is: beetje vooruit kijken en je hoeft al nauwelijks te remmen. Stop dan nog een paar kinderen in de auto en dan is stevig remmen ook al minder handig. Doen we dan ook alleen als het echt nodig is, en dat valt gelukkig nogal mee (vandaag nog even een wagentje een paar flinke zwarte streepjes zien zetten: file wat laat gezien en schijnbaar geen abs :shock: )

@dutch wrote:Dan heb je al meteen een flinke aanloper gehad, ik heb dit grapje zowel met onze Zafira A als B gehad, beide keren linksachter (of was het bij de A nu toch r.a.?). In eerste instantie begint de zaak te piepen / fluiten als het blokje heel licht aanloopt. Dan wordt nog maar alleen de schijf heet, als je doorrijdt met de rem die zo zwaar aanloopt dat zelfs de velg bloedheet wordt ben je imho niet echt subtiel bezig :shock:

Bij de B was het eind van de winter, dus de wielen met winterbanden mochten er toch af. Klauw van de schijf gehaald, blokken eruit, klauw goed schoongemaakt, stangetjes gladgemaakt en met wat kopervet ingesmeerd. Meteen r.a. ook maar meegepakt. Hopelijk blijft het nu allemaal soepel lopen, in elk geval tot de winterbanden weer terug erop gaan, dan controleer ik de zaak wel weer.

Welke stangetjes bedoel je die je heb glad gemaakt?

@dutch wrote:Dan heb je al meteen een flinke aanloper gehad, ik heb dit grapje zowel met onze Zafira A als B gehad, beide keren linksachter (of was het bij de A nu toch r.a.?). In eerste instantie begint de zaak te piepen / fluiten als het blokje heel licht aanloopt. Dan wordt nog maar alleen de schijf heet, als je doorrijdt met de rem die zo zwaar aanloopt dat zelfs de velg bloedheet wordt ben je imho niet echt subtiel bezig :shock:

Bij de B was het eind van de winter, dus de wielen met winterbanden mochten er toch af. Klauw van de schijf gehaald, blokken eruit, klauw goed schoongemaakt, stangetjes gladgemaakt en met wat kopervet ingesmeerd. Meteen r.a. ook maar meegepakt. Hopelijk blijft het nu allemaal soepel lopen, in elk geval tot de winterbanden weer terug erop gaan, dan controleer ik de zaak wel weer.

Welke stangetjes bedoel je die je heb glad gemaakt?

wd40 lost rubber op toch?

siconen spray zou ik dan doen,

als het zwevende is die pennen ff roest vrij maken en koper vet op doen,

als de zuiger echt zo vast staat moet je reviseren of nieuw anders blijft het terug komen,

wd40 lost rubber op toch?

siconen spray zou ik dan doen,

als het zwevende is die pennen ff roest vrij maken en koper vet op doen,

als de zuiger echt zo vast staat moet je reviseren of nieuw anders blijft het terug komen,

Dan heb je al meteen een flinke aanloper gehad, ik heb dit grapje zowel met onze Zafira A als B gehad, beide keren linksachter (of was het bij de A nu toch r.a.?). In eerste instantie begint de zaak te piepen / fluiten als het blokje heel licht aanloopt. Dan wordt nog maar alleen de schijf heet, als je doorrijdt met de rem die zo zwaar aanloopt dat zelfs de velg bloedheet wordt ben je imho niet echt subtiel bezig :shock:

Dan heb je al meteen een flinke aanloper gehad, ik heb dit grapje zowel met onze Zafira A als B gehad, beide keren linksachter (of was het bij de A nu toch r.a.?). In eerste instantie begint de zaak te piepen / fluiten als het blokje heel licht aanloopt. Dan wordt nog maar alleen de schijf heet, als je doorrijdt met de rem die zo zwaar aanloopt dat zelfs de velg bloedheet wordt ben je imho niet echt subtiel bezig :shock:

Hij hoeft er toch geen vier open te schroeven? Hij hoeft er maar één te hebben.

Ach ja, wat jij wil. Ook in een nieuwe remklauw kan een productiefout zijn geslopen.

En wat ik al zei, ik zou nog eerder een revisiekit gebruiken dan een andere klauw monteren.

Hij hoeft er toch geen vier open te schroeven? Hij hoeft er maar één te hebben.

Ach ja, wat jij wil. Ook in een nieuwe remklauw kan een productiefout zijn geslopen.

En wat ik al zei, ik zou nog eerder een revisiekit gebruiken dan een andere klauw monteren.

Klauw is iig vast blijven zitten. Dat is duidelijk. daardoor wordt alles takke heet en kan je schijf krom trekken.

Misschien is het toeval dat je net je remmen had vervangen..

Misschien niet ;)

Even de blokken er weer uit halen en de klauw stuk of 10 keer goed in en uit laten gaan met een grote tang.

En de zuiger goed invetten lijkt me.

Niet te ver uit laten komen!!!! ;)

Klauw is iig vast blijven zitten. Dat is duidelijk. daardoor wordt alles takke heet en kan je schijf krom trekken.

Misschien is het toeval dat je net je remmen had vervangen..

Misschien niet ;)

Even de blokken er weer uit halen en de klauw stuk of 10 keer goed in en uit laten gaan met een grote tang.

En de zuiger goed invetten lijkt me.

Niet te ver uit laten komen!!!! ;)

Vandaag weer blauwe schijven omdat de blokken op de schijf blijven kleven.

Alles weer bloed heet naafkapje er ook uit gesprogen van de hitte.

Dit alles op het stuk van schiedam naar strijen.

Nog meer tips?

Vanavond ga ik doen wat kaneelschep heeft voor gesteld.

Vandaag weer blauwe schijven omdat de blokken op de schijf blijven kleven.

Alles weer bloed heet naafkapje er ook uit gesprogen van de hitte.

Dit alles op het stuk van schiedam naar strijen.

Nog meer tips?

Vanavond ga ik doen wat kaneelschep heeft voor gesteld.

Als je het niet snel vervangt, heb je inderdaad kromme schijven straks. Dat kan al optreden na één noodstop waarna je je blokken op de schijven laat staan (bijv. door handrem aan te trekken na de noodstop).

Niet te veel mee rijden dus. Je blokken en schijven slijten ook enorm snel zo.

Als je het niet snel vervangt, heb je inderdaad kromme schijven straks. Dat kan al optreden na één noodstop waarna je je blokken op de schijven laat staan (bijv. door handrem aan te trekken na de noodstop).

@RISL wrote:Als je het niet snel vervangt, heb je inderdaad kromme schijven straks. Dat kan al optreden na één noodstop waarna je je blokken op de schijven laat staan (bijv. door handrem aan te trekken na de noodstop).

Vanavond alles schoon gemaakt blokken eruit kopervet op de buitenkant van de blokken gesmeerd.

Zag alleen een klein gaatje in in het rubber waar het zuigertje in zit.

Ook kan ik het zuigertje heel moeilijk terug duwen.

Kan het zijn dat het zuigertje blijft hangen wanneer ik rem en daardoor de blokken opde schijf blijven zitten.

Als ik mijn auto ook op krik en aan mijn wiel draai dan gaat dat heel stroef en stopt hij gewoon.

Dit probleem heb ik niet aan de andere kant.

Schijven en blokken zitten er nu 2 maanden op denk ik.

Iemand een idee of een oplossing?

Terug
Naar boven