• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Probleem velgen

FKsport

Post weinig
ik heb een probleem met mijn velgen en banden

Als het achter wat voller zit, dan raakt de band de wielkast...

Dit is dus niet de bedoeling.

Maarrr... ik zie op heel veel foto's verschillende auto's waarbij zelfs de band voorbij de wielkast komt.

Hoe krijgen ze dit voor elkaar?

Of heb je dan net een stug en slecht afgeveerde auto? die overal butst, waarvan het rijcomfort dus zeer slecht is?

Zat er zelf aan te denken om van 18 inch terug te gaan naar 17 en dan een hogere ETwaarde

Momenteel ET35 225/40/18

Gr Frank

Eehhh Ja..

Et standaard is afhankelijk van de leeftijd ET49 of ET41, dus die ET35 is wat laag ja.

Willem

astra is uit '99 type G sport 1.8 16v ;)

Dusja dat is standaard ET49

Dus inderdaad zit ik hiermee verkeerd.

Maar..ik zie meer banden die bij showauto's voorbij de wielkasten zitten, dus je zou zeggen als je ''veert'' dat ze die toch moeten raken.

Maar mijn vraag is dus of dit ook echt dan een hele stugge vering betreft?

Want dan is het comfort natuurlijk ver weg te denken

Een Astra G dus.

Tja, misschien is 't 'm dat ook soms he.. 'show-auto'. het woord 'praktisch' clashed dus enorm met het show-gehalte :P

Ja uiteraard. Een stugge vering helpt. Of zgn. bumperstops ertussen (veerweg verkorters ?) maar over comfort hoef je dan denk niet meer te beginnen.. :jerry

Maar verder zijn er meer mogelijkheden natuurlijk, of combinaties daarvan.

Uitrollen, afdraaien, getrokken banden plaatsen, etc.

ja dat is inderdaad meestal het probleem ja..

Maarja misschien dat ik dan toch beter af ben met 17 inch

Gezien dat ik geen ''hobbel''bak wil hebben... en niet zit te shaken achter het stuur

origineel gepost door FKsport

ja dat is inderdaad meestal het probleem ja..

Maarja misschien dat ik dan toch beter af ben met 17 inch

Gezien dat ik geen ''hobbel''bak wil hebben... en niet zit te shaken achter het stuur

Ja idd. Ga dan voor 17".

Een mooie middenweg vind ik.

En dan gewoon een met een fatsoenlijke ET-waarde, ergens tussen in.

Balans tussen comfort en mooie verhoudingen eindigd vaak wel in het doen van consessies..

maar ja, hoe ver ga je daar in inderdaad.. Dat is aan een ieder zelf.

bumperstops had ik ook al eens van gehoord..maar daar heb ik mijn twijfels over of dit wel goed is.

precies,

En ook met deze ETwaarde is verlagen ook niet meer zo diep mogelijk..

Denk dat 17 inchers wel staan met de juiste ETwaarde

Het moet ook niet te gek worden...alhoewel velgen wel veel bepalen voor de aanblik van de auto/.

Als je veel rijdt en slechte wegen in de buurt hebt zou ik zelfs naar 16" gaan ,

ik had dan zelf op m'n 2002 sportje 205/55/16 op een 7J velg met 38 et die in combinatie met

Koni gele sportdempers en Eibach veren ook nog af en toe een binnenspatbordje

pakte als je hard over een "speedbump" reed maar dat kwam volgens mij omdat

de band hoger was als orgineel(205/50/16).

Idd een verkeerde bandenmaat. Deze is eigenlijk te breed.

Zelf heb ik er 215-35-18 onder zitten met ET-38 en hij loopt nergens aan. ;)

Het is een sport die van Astra JP. dus zou zowiezo 20mm. lager moeten zijn dan elk andere uitvoering Astra G (af fabriek dan. Mits er andere veren/dempers weer op zijn gezet).

Dan heb je dezelfde loze ruimte als met de Originele 215-40-17 banden...

als jij minder ruimte hebt boven de band, dan heb je namelijk TE GROTE banden..

De maat 215-35-18 komt qua omtrek vrijwel overeen met de 215-40-17 en 205-50-16 welke standaard op de Astra-G zijn Geleverd.

Willem

origineel gepost door FKsport

JP,

heb je dan niet een hele grootte loze ruimte in de wielkast? Of is je auto toch verlaagd?

Ik had wel een enorme loze ruimte in mijn wielkast maar heb deze week net een schroefset eronder gezet, dus nu is alles mooi opgevult

Zo was hij eerst.

Zo is hij nu.

Maar wanneer je er andere banden omheen legt is je rolomtrek ook weer goed en heb je eigenlijk geen afwijking meer op je km teller.

Ja, alleen kan je bij een Astra G volgens mij bij de dealer je teller aan laten passen naar een bandenmaat.

Kijk Jp,

Dat ziet er goed uit! dat maakt het wel af ja zo'n schroefset..

Heb ik de vraag: duur? en hoe is nu het rijcomfort?

Gr Frank

Terug
Naar boven