• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

problemen met astra c1.8xel uit '96

kost trouwens ook geen drol. Je hebt al voor ca. 30 euro een andere Bobine.. Vervangen is echt niet meer dan 10 minuten werk.

Bouten los, kabels overzetten op de nieuwe (of goed markeren waar ze op horen), de oude eruit en de nieuwe erin bouten.

Dat is je probleem inderdaad, daar lekt de vonk op weg.

komt niet eens door de roest, maar door de scheur in de behuizing.

Deze bobine's zijn op de sloop vollop te vinden in onder andere:

Alle Opels met C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE motoren

en peugeot / citroen TU motortjes (peug: 205 106 306 / citroen: saxo Xara ZX late-BX)

Willem

kost trouwens ook geen drol. Je hebt al voor ca. 30 euro een andere Bobine.. Vervangen is echt niet meer dan 10 minuten werk.

Bouten los, kabels overzetten op de nieuwe (of goed markeren waar ze op horen), de oude eruit en de nieuwe erin bouten.

YES!!!! gelukt,

Na 2.5 uur onder die motorkap hangen heb ik geen rug meer over, maar mijn motor loopt weer als van ouds.

Uiteindelijk heb ik met een ijzerzaagje een diepe snede in de moer gemaakt en net zo lang met een schroevendraaier en hamer getikt tot er beweging in kwam.

van de verroeste moer heb ik eerst de "behuizing" weggeslagen, toen kon ik de bobine eruithalen en daarna heb ik de moer er (met moeite) uit gedraaid.

Nieuwe bobine erin gezet en merkte gelijk het verschil, wat kan een motor stil zijn ;)

Viel me trouwens op dat als ik de bougiekabels eraf haalde en ik keek "in de bobine", zeg maar naar de contactpunten, dat die linksboven een soort koperkleur had en de rest allemaal mooi goud, en bij de nieuwe hebben ze allemaal een mooie gouden kleur.

Allemaal super bedankt voor het meedenken, tips & trics en vooral de tijd die jullie erin steken.

Misschien post ik morgen nog wel even een foto van de oude bobine om dat "kleurenverhaal" duidelijk te maken.

Super bedankt, en misschien tot op de weg ;)

YES!!!! gelukt,

Na 2.5 uur onder die motorkap hangen heb ik geen rug meer over, maar mijn motor loopt weer als van ouds.

Uiteindelijk heb ik met een ijzerzaagje een diepe snede in de moer gemaakt en net zo lang met een schroevendraaier en hamer getikt tot er beweging in kwam.

van de verroeste moer heb ik eerst de "behuizing" weggeslagen, toen kon ik de bobine eruithalen en daarna heb ik de moer er (met moeite) uit gedraaid.

Nieuwe bobine erin gezet en merkte gelijk het verschil, wat kan een motor stil zijn ;)

Viel me trouwens op dat als ik de bougiekabels eraf haalde en ik keek "in de bobine", zeg maar naar de contactpunten, dat die linksboven een soort koperkleur had en de rest allemaal mooi goud, en bij de nieuwe hebben ze allemaal een mooie gouden kleur.

Allemaal super bedankt voor het meedenken, tips & trics en vooral de tijd die jullie erin steken.

Misschien post ik morgen nog wel even een foto van de oude bobine om dat "kleurenverhaal" duidelijk te maken.

Super bedankt, en misschien tot op de weg ;)

Terug
Naar boven