• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Problemen met Monza A2 GSE

steef63

Post weinig
Ik zal me eerst even voorstellen.

Ik ben Steef, 47 jaar, woon in de omgeving van Rotterdam en al 17 jaar eigenaar van een prachtige Monza A2 3.0 GSE uit 1984.

Nadat ik de auto zo'n 13 jaar gestald heb bij een boer, heb ik hem begin dit jaar uit de stalling getrokken, benzine erin even aanslepen en na 100 meter liep hij!!!

Ik heb hem laten "voorkeuren" en het enige wat er aan was, is de aanjager van de kachel, uiteraard de nummerplaten en de ruitenwissers... bijna ongeloofelijk maar waar.

Na het demonteren van het hele dashboard, repareren van de aanjager en het weer monteren van het dashboard heb ik wat problemen gekregen, misschien weet iemand een oplossing.

Naar mijn weten heb ik, buiten de stekkers van de schakelaars, geen stekkers van de kabelboom losgehad (alleen die van het contactslot onder de stuurkolom)

Wanneer ik de auto nu op contact zet, gebeurd het volgende:

1) de zelftest van de digi-tellerset slaat van "126" (km) gelijk op "0", terwijl hij eerst nog op "288"zou moeten springen.

2) Tegelijkertijd klikt het relais van de krafstoffpumpe (links onder de motorkap tegen het schutbord) onafgebroken: aan, uit, aan, uit, enz.

3) de brandstofpomp pulst hierdoor in hetzelfde ritme benzine door de injectoren in de motor ( je hoort hem pulsen)

4) de ontsteking hoor je ook in hetzelfde ritme onafgebroken "klikken"

Gevolg van dit alles is, dat de auto niet meer wil starten, het lijkt of hij wil starten maar slaat niet aan en stinkt ontzettend naar benzine:swear.

Het lijkt me dat hij op de 1 of andere manier steeds een vals startsignaal of zo krijgt.

Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft of een oplossing weet

Ik ben geen technische man, maar wel nieuwsgierig naar de foto's!!

Maar 13 jaar stilstaan en dan met weinig moeite weer lopen is iig al top :)

Geweldig, hoor. Al 17 jaar dezelfde Monza in bezit !!:thumbup En ook nog bij mij "in de buurt". En dan ook nog na 13 jaar ook weer zowat in ene keer aanslaan. Maar dat hoor ik meer van Opeltjes.

Tja, en toch is stilstand achteruitgang, ook qua electronica. Ik denk, dat je alles eens zou moeten doormeten. Misschien toch ergens een hoge overgangsweerstand of een massa.

Dat het naar benzine ruikt is logisch. Hij spuit in, en verbrandt niks.

Wel als alles opgelost is, de auto weer opnieuw voorzichtig inrijden, hoor. Dat heb ik toen ook gemerkt met m'n Rekord, daar moest zich na lange stilstand ook weer alles "zetten".

Ik ben geen technische man, maar wel nieuwsgierig naar de foto's!!

Maar 13 jaar stilstaan en dan met weinig moeite weer lopen is iig al top :)

By the way, hoe zijn de banden na 13 jaar? M'n Rekord stond nog op de originele Michelin banden uit 1979, en hij kwam er de eerste keer gewoon mee door de APK. Maar vorig jaar toch maar een nieuw setje ondergelegd. Ik durfde het niet aan, om met die oude sloffen naar Praag te gaan.

Geweldig, hoor. Al 17 jaar dezelfde Monza in bezit !!:thumbup En ook nog bij mij "in de buurt". En dan ook nog na 13 jaar ook weer zowat in ene keer aanslaan. Maar dat hoor ik meer van Opeltjes.

Tja, en toch is stilstand achteruitgang, ook qua electronica. Ik denk, dat je alles eens zou moeten doormeten. Misschien toch ergens een hoge overgangsweerstand of een massa.

Dat het naar benzine ruikt is logisch. Hij spuit in, en verbrandt niks.

Wel als alles opgelost is, de auto weer opnieuw voorzichtig inrijden, hoor. Dat heb ik toen ook gemerkt met m'n Rekord, daar moest zich na lange stilstand ook weer alles "zetten".

Hoi Steef,

met welk interval klikt de boel (relais enzo) dus hoeveel tijd zit er tussen de pulsen? Of is dit zeer snel achter elkaar?

Wat is het voltage op de accu met open contact aan (dus niet met starten) en daarna wat is het voltage wanneer je probeert te starten.

Wat is het voltage over het relais?

In het uiterste geval zit ik ook in omgeving rdam (hoogvliet).

By the way, hoe zijn de banden na 13 jaar? M'n Rekord stond nog op de originele Michelin banden uit 1979, en hij kwam er de eerste keer gewoon mee door de APK. Maar vorig jaar toch maar een nieuw setje ondergelegd. Ik durfde het niet aan, om met die oude sloffen naar Praag te gaan.

Ik zou nog eens naar die stekker van je contact slot kijken, lijkt een inschakelprobleempje. En contact spray!

Hoi Steef,

met welk interval klikt de boel (relais enzo) dus hoeveel tijd zit er tussen de pulsen? Of is dit zeer snel achter elkaar?

Wat is het voltage op de accu met open contact aan (dus niet met starten) en daarna wat is het voltage wanneer je probeert te starten.

Wat is het voltage over het relais?

In het uiterste geval zit ik ook in omgeving rdam (hoogvliet).

klinkt idd als ergens een slecht contact. gare stekkers, doorgerotte kabels (ondanks dat de schuur droog was, rotten kabelks waar al vocht in is gekomen rustig door) of een vastgerot relais.

Ik zou nog eens naar die stekker van je contact slot kijken, lijkt een inschakelprobleempje. En contact spray!

@ allemaal: bedankt voor alle leuke reacties.. het blijkt dus dat er meer van die idioten zoals ik zijn:P (dat vinden de meesten in mijn omgeving van me... .....jij met die "ouwe" Monza........ :mad:

Ik wil best foto's van het uit de schuur trekken posten, maar weet nog ff niet hoe ik dat hier kan doen, wordt vervolgd dus !!

@ MonzaRon: VERGETEN....?????:hmmz....

Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet,, maar Rinus: de banden zijn nog prima.. lopen wel zachtjes leeg, dus moet er nog wel ff nieuw bandenvet tussen doen en ze er opnieuw omleggen,

Na met groene platen (want hij is nog steeds geschorst) een flink eind naar huis gereden te hebben en de dag erna naar de "voorkeuring" ging hij steeds beter rijden... tot de (fatale) dashboard de- en montage.

@beheraceeend: het relais klikt ongeveer 1- a 2x per seconde, niet zo heel snel dus.

het voltage heb ik (nog) niet gemeten, niet van de accu en niet van het relais.

Alle kabels zien er trouwens nog redelijk uit, okee hier en daar wel wat verkleuring van de contacten.

Waarschijnlijk roep ik je "on the job" hulp wel in, je zit iig gelukkig dichtbij

@ DevilraY: inderdaad... daar had ik nog niet aan gedacht, die stekker heb ik natuurlijk wel losgehad.

Ik heb gisteravond (voor mijn post) alles nog wel weer eens extra aangedrukt, maar er niet op gelet of de contacten geoxideerd waren

Ik ga morgenavond eerst es ff met de WD40 aan de gang.

Ik laat het jullie uiteraard weten

klinkt idd als ergens een slecht contact. gare stekkers, doorgerotte kabels (ondanks dat de schuur droog was, rotten kabelks waar al vocht in is gekomen rustig door) of een vastgerot relais.

[rquote=1912895&tid=146303&author=MonzaRon]13 jaar gestald bij een boer, je zal hem maar vergeten :o :D

geweldig dat je er nog aan hebt gedacht :thumbup

Over welk blok hebben het hier, is het een 30E of een C30NE :hmmz

Ennuh.....een paar foto's zijn zekers welkom, net als jij uiteraard ;)

welkom in het forum steef :thumbup[/rquote]

Het blok is trouwens een 3.0 E, tenminste dat is erin geslagen.

@ allemaal: bedankt voor alle leuke reacties.. het blijkt dus dat er meer van die idioten zoals ik zijn:P (dat vinden de meesten in mijn omgeving van me... .....jij met die "ouwe" Monza........ :mad:

Ik wil best foto's van het uit de schuur trekken posten, maar weet nog ff niet hoe ik dat hier kan doen, wordt vervolgd dus !!

@ MonzaRon: VERGETEN....?????:hmmz....

Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet,, maar Rinus: de banden zijn nog prima.. lopen wel zachtjes leeg, dus moet er nog wel ff nieuw bandenvet tussen doen en ze er opnieuw omleggen,

Na met groene platen (want hij is nog steeds geschorst) een flink eind naar huis gereden te hebben en de dag erna naar de "voorkeuring" ging hij steeds beter rijden... tot de (fatale) dashboard de- en montage.

@beheraceeend: het relais klikt ongeveer 1- a 2x per seconde, niet zo heel snel dus.

het voltage heb ik (nog) niet gemeten, niet van de accu en niet van het relais.

Alle kabels zien er trouwens nog redelijk uit, okee hier en daar wel wat verkleuring van de contacten.

Waarschijnlijk roep ik je "on the job" hulp wel in, je zit iig gelukkig dichtbij

@ DevilraY: inderdaad... daar had ik nog niet aan gedacht, die stekker heb ik natuurlijk wel losgehad.

Ik heb gisteravond (voor mijn post) alles nog wel weer eens extra aangedrukt, maar er niet op gelet of de contacten geoxideerd waren

Ik ga morgenavond eerst es ff met de WD40 aan de gang.

Ik laat het jullie uiteraard weten

Een GSE heeft ook origineel een 3.0 E. Een C30NE komt uit een Omega (en B-Senator?. Dat weet ik effe niet meer).

WD40 kan wonderen doen, maar het beste is electronische contacten te reinigen met contactspray. WD40 is daar eigenlijk niet geschikt voor, is te aggressief.

Je zei " Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet". Dat betekent dus een goede beurt geven, vloeistofjes en filtertjes vervangen, misschien een remmenrevisie en daara, zoals ik al zei, de auto weer langzaam inrijden. Motor altijd netjes warm rijden vioordat je vernmogen vraagt. Pas na een duizend km of zo werkt alles weer echt naar behoren.

Met die banden bedoel ik, dat er droogte scheurtjes in gekomen kunnen zijn. Dan is het profiel nog wel goed, maar het rubber is door de tijd heen verhard. (de weekmakers zijn langzaam opgelost). Daar moet je wel even goed na (laten) kijken.

En die anderen bij jou in de buurt zullen maar wat jaloers zijn op die "jij met die ouwe Monza" . Want jij hebt tenminste nog een van de laatste echte auto's onder je kont, en geen electronische trukendoos op wielen. En dat, terwijl je niks "minder" rij dat hun.

[rquote=1912895&tid=146303&author=MonzaRon]13 jaar gestald bij een boer, je zal hem maar vergeten :o :D

geweldig dat je er nog aan hebt gedacht :thumbup

Over welk blok hebben het hier, is het een 30E of een C30NE :hmmz

Ennuh.....een paar foto's zijn zekers welkom, net als jij uiteraard ;)

welkom in het forum steef :thumbup[/rquote]

Het blok is trouwens een 3.0 E, tenminste dat is erin geslagen.

Een GSE heeft ook origineel een 3.0 E. Een C30NE komt uit een Omega (en B-Senator?. Dat weet ik effe niet meer).

WD40 kan wonderen doen, maar het beste is electronische contacten te reinigen met contactspray. WD40 is daar eigenlijk niet geschikt voor, is te aggressief.

Je zei " Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet". Dat betekent dus een goede beurt geven, vloeistofjes en filtertjes vervangen, misschien een remmenrevisie en daara, zoals ik al zei, de auto weer langzaam inrijden. Motor altijd netjes warm rijden vioordat je vernmogen vraagt. Pas na een duizend km of zo werkt alles weer echt naar behoren.

Met die banden bedoel ik, dat er droogte scheurtjes in gekomen kunnen zijn. Dan is het profiel nog wel goed, maar het rubber is door de tijd heen verhard. (de weekmakers zijn langzaam opgelost). Daar moet je wel even goed na (laten) kijken.

En die anderen bij jou in de buurt zullen maar wat jaloers zijn op die "jij met die ouwe Monza" . Want jij hebt tenminste nog een van de laatste echte auto's onder je kont, en geen electronische trukendoos op wielen. En dat, terwijl je niks "minder" rij dat hun.

Terug
Naar boven