• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ramen demonteren

Zo doe ik het ook, rubber naar buiten wippen en er gewoon uitnemen.

M'n eerste B1 (1978) had ook zo'n ouderwetse getemperde voorruit. Op de

autosnelweg kreeg die ook het idee om te veranderen in zo'n paar 1000

stukjes. Eén van m'n betere adrenaline-momenten.

Of ze origineel was weet ik niet.

Wat wel zou kunnen, is dat de blanke ramen gehard zijn, en de getinte gelaagd :hmmz

Heb vooralsnog enkel getinte ramen in handen gehad (de blanke werden altijd gelijk vervangen)

Wat wel zou kunnen, is dat de blanke ramen gehard zijn, en de getinte gelaagd :hmmz

Heb vooralsnog enkel getinte ramen in handen gehad (de blanke werden altijd gelijk vervangen)

Of je rijdt ff langs de glasboer en laat die ze er voor je uit wippen... Jij hebt toch geen geduld en maakt ze stuk ;)

Of je rijdt ff langs de glasboer en laat die ze er voor je uit wippen... Jij hebt toch geen geduld en maakt ze stuk ;)

Een hele vroege B1 heeft gehard glas en dat is een stuk sterker dan gelaagd glas.

Het voordeel van gelaagd is dat als het stuk gaat alles bij elkaar gehouden wordt door de folie.

De manier die ik altijd gebruik is het volgende,

Begin van binnenuit in een bovenhoek van het voorraam het raamrubber terug te duwen

en dus hem zover mogelijk in de goot waar het raam inzit.

Heb je de bovenkant gedaan, ga dan op dezelfde manier de zijkanten doen, als je dat ook gedaan hebt dan til je het voorraam er zo uit.

Durf je dit niet aan snij dan je rubber stuk.

Zijruitjes werken op dezelfde manier maar deze kunnnen veel meer hebben, ik zou deze rubbers niet stuk snijden.

Veel succes ermee.

Een hele vroege B1 heeft gehard glas en dat is een stuk sterker dan gelaagd glas.

Het voordeel van gelaagd is dat als het stuk gaat alles bij elkaar gehouden wordt door de folie.

De manier die ik altijd gebruik is het volgende,

Begin van binnenuit in een bovenhoek van het voorraam het raamrubber terug te duwen

en dus hem zover mogelijk in de goot waar het raam inzit.

Heb je de bovenkant gedaan, ga dan op dezelfde manier de zijkanten doen, als je dat ook gedaan hebt dan til je het voorraam er zo uit.

Durf je dit niet aan snij dan je rubber stuk.

Zijruitjes werken op dezelfde manier maar deze kunnnen veel meer hebben, ik zou deze rubbers niet stuk snijden.

Veel succes ermee.

bedankt voor de tips :)

zijraam wou perfect voorraam ging lastig dus te hard doorgedrukt en krggt scheur erin :angel

maar bleek gekit te zijn in rubber dus maar ander voorraam gehaald en komt van de week een glasmannetje even helpen ;)

ik heb er totaal geen geduld voor :P

bedankt voor de tips :)

zijraam wou perfect voorraam ging lastig dus te hard doorgedrukt en krggt scheur erin :angel

maar bleek gekit te zijn in rubber dus maar ander voorraam gehaald en komt van de week een glasmannetje even helpen ;)

ik heb er totaal geen geduld voor :P

wou ik ook zeggen, heb ook een b gehad met gehard glas....

voor de voorraam moet je echt geduld hebben, net zolang het rubber losdrukken tot je m er zo uit kunt maken, minste of geringste kracht de je zet als ie er half uit is dan is t gedaan...

wou ik ook zeggen, heb ook een b gehad met gehard glas....

voor de voorraam moet je echt geduld hebben, net zolang het rubber losdrukken tot je m er zo uit kunt maken, minste of geringste kracht de je zet als ie er half uit is dan is t gedaan...

ja enkel het voorraam doet elke keer weer een aanspraak op mijn geduld... van links na rechts door de hoeken een stukje na beneden en weer opnieuw en opnieuw en opnieuw.. net zolang tot ie eruit komt.........................................................................................................................:sleeping:angel

de rest is er snel uit...

ja enkel het voorraam doet elke keer weer een aanspraak op mijn geduld... van links na rechts door de hoeken een stukje na beneden en weer opnieuw en opnieuw en opnieuw.. net zolang tot ie eruit komt.........................................................................................................................:sleeping:angel

de rest is er snel uit...

als ik het goed begrijp duwen jullie het rubber van binnen in de auto, naar buiten toe langs het raam?

bij mij is het helaas al 2x verkeerd gegaan, net op het laatste moment PANG skeur dr in:fy1

als ik het goed begrijp duwen jullie het rubber van binnen in de auto, naar buiten toe langs het raam?

bij mij is het helaas al 2x verkeerd gegaan, net op het laatste moment PANG skeur dr in:fy1

ja idd met de duimen en puntjes van je vingers het rubber steeds iets verder drukken...

en hopen dat ie op het laatste moment geen PANG doet... vandaar heeen en weer heen en weeer links/rechts/links/rechts.... geduld..... is mij nu al een paar keer goedgegaan... het fijnste werkt het in de zomer.. als de rubbers een beetje flex zijn...

ja idd met de duimen en puntjes van je vingers het rubber steeds iets verder drukken...

en hopen dat ie op het laatste moment geen PANG doet... vandaar heeen en weer heen en weeer links/rechts/links/rechts.... geduld..... is mij nu al een paar keer goedgegaan... het fijnste werkt het in de zomer.. als de rubbers een beetje flex zijn...

tis toch de manier om t te doen, doe het zelf meestal met een schroevendraaier om me vingers te sparen...

tis toch de manier om t te doen, doe het zelf meestal met een schroevendraaier om me vingers te sparen...

Terug
Naar boven