• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Regenboogkleuren in de koplampen?

RISL

Forumbewoner
Beste forumleden,

Ik ben al een paar jaar bezig met fotografie en begin dit jaar besloten hier wat serieuzer in te worden. Heb daarom een spiegelreflex camera gekocht waar ik al veel plezier mee heb. Natuurlijk ontdek ik nog steeds functies, maar ik kan inmiddels aardig uit de voeten.

Wat me echter nog nooit gelukt is (ook niet met nabewerking) is van die regenboogkleuren in de koplampen van auto's. Je ziet dit voornamelijk bij dure auto's. Af en toe zie je het zelfs als je voorbij een Aston Martin loopt bijv., maar op de foto krijgen lukt me niet.

Kan iemand me vertellen hoe dit moet? Welke nabewerkingen nodig zijn of dat je vanuit een bepaalde hoek moet fotografen met bepaalde camera-instellingen?

Het gaat me dus om dit effect:

images

Rainbowheadlights.jpg

Alvast bedankt voor de tips.

heeft dit niet met polorizatie (schrijf het vast verkeert..) te maken

door me zonnenbril zie ik het namelijk ook bij veel, en ook ramen enzo

Ik had ooit eens begrepen dat je dit juist bij goedkoop spul ziet, kwalitatief hoogwaardig glas heeft dit en hoort dit niet te hebben!

@ DarkNL, zou kunnen, maar je ziet het bij de SLR McLaren goed als je voorbij loopt. En bij Aston Martins ook.

Dion, bedankt voor de tip! Effe googlen met polarisatie en ik lees al dat je een bepaald filter nodig hebt voor zulke foto's. Hier het linkje, zodat anderen er ook wat aan hebben: http://forum.autogespot.com/index.php?topic=13937.0

Heb even zitten zoeken naar de overige effecten van polarisatiefilters en ik ga er deze week nog eentje aanschaffen! Minder reflecties, meer contrast in water/lucht e.d., dus dat kan de foto's alleen maar ten goede komen.

Groothoeklens heb ik niet, daar komen de nadelen van polarisatiefilters op naar voren, maar daar ga ik geen last van hebben dus.

Bij olie op het water zie je het ook.

Denk idd. dat het met de samenstelling van het plastic te maken heeft.

Olie is toch een onderdeel van plastic ?

Kunststof wordt inderdaad gemaakt uit aardolie (al heb je tegenwoordig ook organische kunststoffen).

Hij heeft mooie foto's! Als je zou willen vragen of hij een pola-filter heeft gebruikt, dan graag.

Ik denk dat ik er donderdagavond eentje ga aanschaffen.

@petrolhead wrote:
dsc07145lm.jpg

ik had dat ook in de ramen van de c kadett, en dat is wel echt glas..

Bij mijn Kadettje C vroeger viel dat ook heel erg op: maar zoals Risl zegt: bij al die dure auto's zoal Aston/Mclaren en Kadett :jerry

@midnight black wrote:@petrolhead wrote:
dsc07145lm.jpg

ik had dat ook in de ramen van de c kadett, en dat is wel echt glas..

Bij mijn Kadettje C vroeger viel dat ook heel erg op: maar zoals Risl zegt: bij al die dure auto's zoal Aston/Mclaren en Kadett :jerry

:thumb maar je zag het alleen op foto's...

RISL, ik ga het navragen voor je

Gewoon een B+W circulair polarisatiefilter kopen, kost wat maar daar ga je geen spijt van krijgen, heb 'm zelf ook.

@Stender wrote:Gewoon een B+W circulair polarisatiefilter kopen, kost wat maar daar ga je geen spijt van krijgen, heb 'm zelf ook.

Die ga ik ook halen, 67mm versie met MRC coating. Die krengen kosten inderdaad genoeg, maar als ik de resultaten van andere fotografen lees is het zeker het geld waard!

Op filters moet je net als andere camera-accessoires niet bezuinigen, is mijn ervaring. Ik heb een B+W en ben daar erg tevreden mee.

@RISL wrote:En wat is 'kost wat'?

Ik zie op internet circulaire pola-filters van ± €45

Honkie Ponkie merk?

Ik ga voor een B&W, weet ik zeker dat het goed zit.

Terug
Naar boven