• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Regeneratie roetfilter 1.9 CDTi???

stiggel

Post weleens wat
Hallo allemaal,

Weet iemand of ik tijdens het rijden kan merken als er een regeneratie van mijn roetfilter plaats vindt? En hoe merk ik dit dan?

Ik reed vrijdag namelijk in de file en toen liep mijn motor stationair ineens een beetje onregelmatig. En mijn boorcomputer gaf ineens een verbruik weer van ~4,5 l/h (normaal 0,7 l/h bij warme motor). Het verbruik tijdens optrekken en rijden was ook ineens schrikbarend hoog:o

Dit duurde zo'n 7 á 8 minuten en toen liep de motor weer normaal en was het verbruik weer normaal.

Aangezien ik dit ongeveer een maand geleden ook een keer heb meegemaakt en er verder geen storingslampjes gingen branden vroeg ik mij af of dit de regeneratie van mijn roetfilter kan zijn geweest?:hmmz

Iemand enig idee??

Groet,

STiGGEL

Er word idd meer brandstof in gespoten bij het regenereren.

Maar of dat het is weet ik niet.

Ben niet zo bekend met het regenereren van de dpf.

Er word idd meer brandstof in gespoten bij het regenereren.

Maar of dat het is weet ik niet.

Ben niet zo bekend met het regenereren van de dpf.

Thanx voor je reactie. Ben weer gerustgesteld. Dacht even dat er iets anders aan de hand was.

Loopt ie bij jou dan ook een beetje onregelmatig?

Groet,

STiGGEL

[rquote=1867857&tid=142643&author=paazhaaz]Dan is ie inderdaad aan het regenereren.

Dat brandstof gebruik is normaal, is bij mij hetzelfde.

[/rquote]

Thanx voor je reactie. Ben weer gerustgesteld. Dacht even dat er iets anders aan de hand was.

Loopt ie bij jou dan ook een beetje onregelmatig?

Groet,

STiGGEL

[rquote=1867857&tid=142643&author=paazhaaz]Dan is ie inderdaad aan het regenereren.

Dat brandstof gebruik is normaal, is bij mij hetzelfde.

[/rquote]

als je je auto in zijn vrij zet en gas loslaat moet je verbruik ergens rond de 4,5 zijn als hij aan het regeneren is dus dat is heel normaal ik schrokde ook want dan stikt het ook naar verbrande restjes

Dat verbruik geeft ie inderdaad aan.

Alleen loopt ie dan nogal onregelmatig. Is dat ook normaal?

[rquote=1867868&tid=142643&author=astrahcdti]als je je auto in zijn vrij zet en gas loslaat moet je verbruik ergens rond de 4,5 zijn als hij aan het regeneren is [/rquote]

als je je auto in zijn vrij zet en gas loslaat moet je verbruik ergens rond de 4,5 zijn als hij aan het regeneren is dus dat is heel normaal ik schrokde ook want dan stikt het ook naar verbrande restjes

Dat verbruik geeft ie inderdaad aan.

Alleen loopt ie dan nogal onregelmatig. Is dat ook normaal?

[rquote=1867868&tid=142643&author=astrahcdti]als je je auto in zijn vrij zet en gas loslaat moet je verbruik ergens rond de 4,5 zijn als hij aan het regeneren is [/rquote]

Dat onregelmatig lopen heb ik nooit gehad, wel natuurlijk dat brandstofverbruik en ook het stinken naar van die verbrande deeltjes vooral als ik de auto in de garage had gezet.

Omdat de mijne bij EDS was geweest regenereerde de mijne al om de 3000km en ik dacht dat het normaal om de 5000km gebeurd

Jan

Dat onregelmatig lopen heb ik nooit gehad, wel natuurlijk dat brandstofverbruik en ook het stinken naar van die verbrande deeltjes vooral als ik de auto in de garage had gezet.

Omdat de mijne bij EDS was geweest regenereerde de mijne al om de 3000km en ik dacht dat het normaal om de 5000km gebeurd

Jan

Naar aanleiding van wat stank en een hoger verbruik van mijn Astra 1.9 CDTI ben ik er hier achter gekomen dat het om regenereren gaat.

Naar mijn idee gaat de motor dan ook een ander (dieper) geluid maken tijdens het regenereren. Iemand dit ook ervaren?

En weet iemand om de hoeveel km dit gebeurd (ik lees van alles tussen de 1000 en 5000 km).

Thanks!

Naar aanleiding van wat stank en een hoger verbruik van mijn Astra 1.9 CDTI ben ik er hier achter gekomen dat het om regenereren gaat.

Naar mijn idee gaat de motor dan ook een ander (dieper) geluid maken tijdens het regenereren. Iemand dit ook ervaren?

En weet iemand om de hoeveel km dit gebeurd (ik lees van alles tussen de 1000 en 5000 km).

Thanks!

Aantal KM is variabel. Ligt er aan hoe vol het roetfilter zit en hoe snel hij vult, maar zal ergens tussen de 1000km en 10000km liggen.

Als je veel kleine stukjes rijdt, raakt het filter snel vol en moet hij al gauw weer regenereren. Rijd je dagelijks honderden KM snelweg, dan zal het langer duren omdat er dan minder roet wordt geproduceerd.

Aantal KM is variabel. Ligt er aan hoe vol het roetfilter zit en hoe snel hij vult, maar zal ergens tussen de 1000km en 10000km liggen.

Als je veel kleine stukjes rijdt, raakt het filter snel vol en moet hij al gauw weer regenereren. Rijd je dagelijks honderden KM snelweg, dan zal het langer duren omdat er dan minder roet wordt geproduceerd.

Terug
Naar boven