• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03

Manta 24V

Post veel
Al een tijd loop ik met de gedachte om een andere motor in de rekord te hangen. Na veel zoek en speurwerk bij een aantal merken opel omega, volvo d5 mitsubishi kwam ik bij mercedes uit. Mede dankzij youtube de beslissing genomen om een OM606 mercedes e300 turbodiesel in te bouwen.

1. Mooie motoren om te zien

2. Alle onderdelen (turbo dynamo inlaat uitlaat) zitten op de goede plek

3. Compacte motor

4. Vrij eenvoudig een hoop vermogen uit te halen.

Hierbij wat plaatjes.

P1020905mp_zps5a478544.jpg

P1040792_zps1e18337d.jpg

P1040930_zps86906122.jpg

P1050034_zps9b13033e.jpg

P1050035_zpsef859fdd.jpg

P1050036_zpsab569b68.jpg

P1050060_zps456d3e51.jpg

P1050597_zpsc825bed3.jpg

P1050600_zps559697de.jpg

P1050599_zps2e9acfb5.jpg

P1050598_zps80cb3d75.jpg

P1050594_zps1800d3c8.jpg

Tot zover,

Van de week de intercooler pas maken, en de stabilisator stang naar voren verplaatsen.

Ben er de laatste tijd veel mee bezig, de motor past redelijk goed. En een hoop hoeft niet aangepast te worden wat bij een 24klepper van opel bijvoorbeeld wel moet.

Morgenavond weer verder @Dalfsen ;)

@GSE wrote:Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?

Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ''makkelijk'' meer pk's uit te halen.

Ja ik zag het net pas het was idd een diesel voorheen hoef je alleen van 4 naar 6 te keuren Mb diesels hebben een goede reputatie soms staan ze nog te koop met 4,5 ton + op MP bijvoorbeeld.

Zeer goede keuze... naar deze opel kijk ik ook naar een station Mercedes met dat dieselblok erin.

Pk's tot 400 450pk is een makkie voor dit blok, en 4,5ton is niks voor ster net ingereden :thumb

Dit blijf ik zeker volgen en er gaat niks boven een dieselroffel,turbofluit, met een lekkere roetwolk uit die pijp :thumb

@Manta 24V wrote:@GSE wrote:Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?

Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ''makkelijk'' meer pk's uit te halen.

En vooral het koppel niet vergeten. Daarbij is diesel goedkoper en ook nog eens zuiniger.

Ik rij nu sinds een jaartje BMW E28 met M57 monorail en multieklep dieseltechniek. Het bevalt me steeds beter. Wat een genot dat koppel met 5traps-automaat.

Danny, goede keus!

Vanaf 1995 kwam de OM606 ook als turbodiesel in de E-klasse W210, de S-klasse en in de G-klasse met 130 kW (177 pk) bij 4400t/min en 330Nm koppel bij 1600t/min. De OM604 en OM605 zijn niet met een turbo geleverd.

(aldus wikipedia)

Als je daar een fluit opzit is alles mogelijk,zelf een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.

Goede keuze die diesel.

@opel4ever, het is een 5 bak geworden, dit ivm de kosten en het toplager wat in het vliegwiel zit ipv in de krukas. De brandstofpomp ben ik nog niet aan toe, al wel mee bezig om het eea te vinden. (de electronische is vrij eenvoudig om te bouwen naar mechanisch)

@GSE Die info was bij mij natuurlijk allang bekend ;-) Heb ook een G-klasse in onderhoud met zo'n motor.

Vanavond: Intercooler zit op zijn plek, de oliekoeler hangt ook op zijn plaats en de radiateur pas ook op de originele plek.

Morgen> Leidingen persen voor oliekoeler en inklik slangen voor de E46 intercooler.

Achterdemper scoren met een 75mm aansluiting ;-(

@GSE wrote:

Als je daar een fluit op zet is alles mogelijk,zelfs een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.

Bijblijven?? met gemak voorbij gaan zul je bedoelen, neem ik aan.

IK bedoelde een dikke fluit trouwens...

Ja ongelooflijk wat zo,n diesels presteren als je de maar genoeg lucht in drukt.

Als ik kijk naar een 1.9tdi van vw Audi 130 pk en veel koppel daar kan geen 2.4cih tegenop en veel zuiniger.

De fluit is het toverwoord.

Klopt, vandaag druk geweest met andere dingen, maar toch nog een edelstaal einddemper besteld met een 75mm aansluiting, en een K&N open luchtfilter.

Hier het welbekende filmpje van Teemu Peltola met zijn w123 met OM606

" onclick="window.open(this.href);return false;

How it's made

" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug
Naar boven