• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

remdrukverdeler nu met foto!

Bij een A zit hij aan de bodem onder de achterbank vast, vlak voordat de remolie via de slang naar de achteras gaat, op de as zelf zit alleen het T-stukje.

Het is wel zo dat er nogal veel verschillende remdrukverdelers zijn, zo is er ook een type remdrukverdeler die op de hoofdremcilinder zelf zit, dan lijkt het zo dat er niks is, maar hij is er wel degelijk.

eens even wat stof afblazen... :D

heb hier een gevalletje remt een beetje, en een beetje hard :D

voorremmen, remmen wel degelijk, duikt leuk in het neusje in.

maar dan staan de achterwielen allang stil....

ik verwacht de remkrachtverdeler in overleden toestand,

maar zou ik deze ertussen vandaan halen.. dan remt hij helemaal als een ketter achter...

neeem ik aan..

en dan stukje RDW en APK .... Danny... tis dus geen APK punt, zo`n ding.

of, bouwjaar gerelateerd ??

ik heb bij mijn GSI ook even gekeken.

Bij mij zit er niet zo'n messing kleurig vierkant blokje onder, maar een zwart rond blokje waar leidingen van en naar gaan.

Dit zwarte ronde blokje ligt niet verticaal zoals bij Stefan maar horizontaal.

Aan mijn auto is wat dat betreft nog nooit aan gesleuteld, dus ik dit is een van de originele montage wijze.

Hoe het werkt moet je mij niet vragen, maar ik weet uit ervaring dat mijn auto goede remmen heeft.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

wat betreft de remdrukken op de achteras verteld de APK sinds 2013 dit :

Overberemming achteras

De eisen met betrekking tot overberemming van de achteras vervallen per 1 januari 2013. Deze eisen zijn gezien de huidige stand van de techniek en het gebruik van ABS/EBS achterhaald.

kijk..... MantaRay :thumb

maaaar... nu moet ik met mijn toet toet naar de RDW.

ding van `76.

dus wou het dan ook graag goed hebben, en zoals het bij deze wagen hoort.

enkel kan ik zo`n ding bij mijn onderdelenboer niet vinden.

ik heb ook een rond exemplaar gemonteerd zitten ja.

vandaag toch nog een vervangend exemplaar gescoord

deze gemonteerd, achterremmen opnieuw afgesteld,

nogmaals het circuit met de hand-en voet, methode ontlucht.

om vervolgens te concluderen dat het remmen nu echt beter gaat.

enkel wou ik de wagen nog even graag op de testbank gehad hebben, maar dit ging

vandaag niet meer lukken.

de ham-vraag.. hoe werkt een remkrachtverdeler nu...?

tja.. dat vroegen wij ons ook af... en daar is maar 1 manier voor,

om er achter te komen.... de oude remverdeler slopen :P

zie hier de plaatjes

IMAG1276_zps8458d846.jpg

IMAG1279_zpsb7983527.jpg

IMAG1282_zpse7bda874.jpg

IMAG1281_zps57b5627e.jpg

na even denken en goed kijken, werdt ons een beetje duidelijk hoe het moest werken;

Het donkergrijze gedeelte is voorzien van 2 gaatjes, waardoor er aan weerskanten olie kan komen te staan, nu moet deze olie de veer weg drukken, door middel van de hoeveelheid remolie je verzet

door het intrappen van je pedaal, oftewel het begwegen van de zuigers in je hoofdremcilinder.

de veer remt als het ware, de druk naar achteren af. en zodoende komt er dus meer remolie naar de voorste remklauwen.

eingelijk vrij simpel... maar als je het niet loshaald, zie je het ook niet.

verhaal 2... of hij nu kapot was of niet.. GEEN IDEE :D maar de wagen remt weer :D

al heb ik het idee dat hij achter nog behoorlijk mee remt.

dus mogelijk de remtrommels achter maar even iets wijder afstellen :D

Even stof van dit topic afblazen!!

Wie kan me aangeven hoe de leidingen op de remkrachtverdeler moeten worden aangesloten (kadett c).

Lv, rv en achter.

Ik heb bij mijn kadett c een remkrachtverdeler met 4 aansluitingen. 2 ervan komen vanaf de hrc, 2 gaan dus weg, waar welke waarheen...

Boeken en google kan me helaas niet helpen..

ga is 1 pagina terug en lees de reacties van postbusmanta :thumbup :thumbup

staat er duidelijk omschreven hoor

Een en ander is reed saangesloten, echter nu lekt ie helaas.

Zijn hiervoor revisiesetjes te verkrijgen of vervangende producten welke de zelfde eigenschappen heeft qua drukverdeling.

gooi die oude troep gewoon in de ijzerbak en koop een instelbare remdrukregelaar.

Dan kan je zelf bepalen hoe hard ie gaat remmen op de achteras, en nog simpel aan te sluiten ook.

Die moet je ook afstellen op een remmenbank voordat je weer de weg op gaat ;)

En dat kan hier in NL eigenlijk bij elke garage wel, want een remmenbank is hier verplicht met de APK

Plaats je die dan op dezelfde plek als de oude lekkende nu zit, of ergens anders.

Is zo'n instelbare dan ook voorzien van 2 in en 2 uitgangen of heb ik hiervoor dan 2 losse nodig.

Kortom hoe zoek ik de juiste uit en waar..

T stuk op de achteras...vanaf daar 1 leiding naar voor op de hrc. Tussen die leiding plaats je het instelbare ventiel.

Terug
Naar boven