origineel gepost door yoyo
Voordat ik mijn huidige b2 kocht heb ik ook eerst gevraagt aan de gasboer welke types motoren er het beste op gas lopen.
Zijn antwoord was dat opel gestopt is met gas in de tijd van de Y-blokken omdat daar wel eens iets misging met de injectoren (die werden te heet en verbrandden daardoor werd er mij vertelt.
Ik zo dan na een kleine 60 á 70000 km weer op de stoep staan omdat het spul niet meer goed zo lopen werd er gezegt.
Mijn vraag aan hem was wat dan wel, alles behalve Y-blokken.
Nu is Opel echter wel weer bezig om in zee te gaan met een Italiaanse fabrikant die speciaal gaskoppen (of de zittingen) wil produceren en daar dan ook de garantie voor op zich nemen.
Dit omdat opel ook wel inziet (zeker nu ) dat er steeds meer mensen op gas over gaan.
Wel is er dan de voorwaarde dat er elk jaar een flesje tune-up die je bij de gasboer kan krijgen er in laat gooien.(kost een kleine € 10,00 en zit er binnen een paar tellen in bij die gasboer)
Maar ik zat aan jou te denken en zag dat jij een Y blok heb, en daar waren de problemen mee.
Tsjaa geen leuk nieuws natuurlijk...ik had je graag wat anders vertelt maar dat is wat hij tegen mij vertelde.
Dus ik weet niet of ze aan de uitlees comp bij de vod kunnen zien of je injectoren nog goed zijn.
Ik heb wel eerst zitten twijfelen of ik dit wel zou posten want ik vind het een rot bericht en niet echt opbeurend
Yoyo en ikzelf hebben allebij een Z-motor (Z2.2XE), dat is de opvolger van de Y2.2XE, feitelijk identieke motoren, ze hebben alleen wat aan de emissies zitten sleutelen waardoor het een euro-4 werd in plaats van euro-3. Als de Y-motoren niet goed voor gas geschikt zijn, dan zou je dat dus ook bij de Z-motor verwachten. Ik weet niet wat Yoyo's ervaringen zijn, maar dit is mijn vijfde LPG-auto op rij en ik heb nog nimmer zo probleemloos op gas gereden, en dat al bijna 2 ton sinds de eerste eigenaar er ook al krap 1,5 ton opgezet had. Dus ik twijfel een beetje aan dat Y-verhaal in de Omega. Wat ik wel elke 25.000 km doe, is het reinigen van de gasverdeler met stappenmotor. Die gaat dan helemaal uit elkaar, goed spoelen met spitirus met speciale aandacht voor die hele kleine spleetjes onderin waardoor het LPG stroomt, schoonblazen met perslucht en de plunjer van de stappenmotor even licht met WD-40 inspuiten voordat die erin gaat :thumbup
Latere motoren schijnen wel minder of niet geschikt te zijn, welke precies weet ik niet, maar toen was de Omega al verleden tijd (nou ja, de productie ervan dan).
Er is een speciaal topic over LPG-problemen op dit forum, ik zou het probleem daar ook eens voorleggen.
Andrew