origineel gepost door McKaamos
origineel gepost door JohnSmith
maar je moet ongeveer 50% meer inspuiten volgens 1 van de verhalen hierboven.
dus als de gewone benzine 1.50 kost moet de E85 1 euro gaan kosten voor het rendabel word.
in harderwijk betaal je 1.23 voor een liter, dus is het rijden op E85 in nederland duurder dan benzine.
misschien als je je motor op de octaan 105 aanpast dat je de verbranding efficienter kan laten verlopen en er nog wat voordeel uithalen, maar ik denk dat E85 voor dagelijks gebruik duurder zal blijven als gewone benzine.
in frankrijk d8 ik is E85 een stuk goedkoper omdat het niet van olie word gemaakt en dus beter is voor het milieu, maar hier in nederland vinden ze de accijns op brandstof belangrijker als het milieu.
50% is overdreven. Er zit namelijk 28% minder energie in E85 als in benzine, dus moet je 28% meer inspuiten. Aangeraden wordt om tussen de 20 en 30% meer in te spuiten.
Verder duurt het idd nog wel even voor het goedkoop wordt.
Het zit hem vooral in het productieproces wat op kleine schaal veel duurder uitvalt als bij massaproductie. Nu zit het nog in de richting van 80 cent per liter maar bij massaproductie kan de prijs omlaag naar 20 cent per liter (en dan nog 15% volume benzine erbij, accijnzen en belastingen er overheen en dan is het wel goedkoper als benzine)
Zodra er fatsoenlijk veel mensen op E85 rijden wordt het vanzelf goedkoper. Ik heb in Zwolle trouwens ook een tankstation gevonden dat E85 pompt. Hartholt Olie aan de Whijeseweg (ceintuurbaan af richting het zuiden en dan zit het aan je rechterhand als ik het goed heb)
80 cent was het maar zo ik betaalde 1.40 de liter